Gå til innhold
Arkivverket

[#7485] Adam Reutz Steen (f.ca.1748)


Gjest Knut Bryn
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Bryn

I 1629 fikk Adam Reutz fra Stralsund borgerbrev i Bergen og etter ham finner vi en tall rik slekt på Vestlandet. En eller annen av hans etterkommere har trolig reist over fjellet til Østlandet for i 1801 finner vi stadskaptein og kjøpmann Adam Reutz Steen boende i Tollbugata i Christiania. Han var født ca. 1758, men stort mer vet jeg ikke sikkert. Det er ting som tyder på at han hadde navnet Steen fra gården og handelstedet Steen på østbredden av Mjøsa (Ringsaker), men andre muligheter finnes sikkert.Kjenner noen til denne grenen av Reutz-familien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Dødsfall i Norge 1763-1825 refererer fra dødsannonsen: Adam Reutz Steen, kjpm, og stadkapt, død Kra. 20/10 1806, f. 26/12 1747, g. 13/10 1777 m. gjl. Inger Margrethe f. Schavenius, 1 datter (død som barn).Ved dødsannonsen til enken kommer det enkelte opplysninger som kan hjelpe: Inger Margrethe Steen, født Schavenius, død Kra. 1/2 1830, 80 år gammel. Avertert av Peder Holter, blant arvingene etter konfirmert testament 10/2 1806: broren Claus Schavenius, mannens bror Even Steen, dennes sønn Adam Reutz Steen og mannens søster Hylleborg Dorthea Steen, gift med landinspektør Floer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Takk for flere brikker til puslespillet, Yngve. Nå burde det være mulig å finne skifte etter Adam, skjønt det kan vel tenkes kona satt i uskiftet bo siden Adams bror og nevø er tilgodesett i hennes testamente. Kona kalles for øvrig Inger Margrethe Nielsdtr. i FT 1801. Faren bør jo da være en Nils Schavenius. Litt mystisk da at hun hadde sin moster boende hos seg i 1801 og at hun het Alethe Schavenius. Mon tro om det egentlig burde ha stått faster?Også Peder Holter bodde hos Adam Reutz Steen i 1801. Han omtales der som konens søstersønn. Trolig er han identisk med den kommerseråd Peder Holter som var forlover for premierløytnant Adam Reutz Steen Holter da han giftet seg i Gjerpen i 1845. Hvem denne Adam var oppkalt etter er jo ikke vanskelig å se. Han var vel kanskje bror eller sønn av Peder Holter.Hvis jeg ikke kommer videre med Adam, kan jeg jo nå lete etter foreldrene til Even Steen. Han bodde i 1801 på Ellingsrud i Aker der han ble ført som Kiøbmand til Christiania, propritair, saug-møllerbrug samt tail værks ejer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Adam Reutz Steens søster Hylleborg Dorthea Steen ble gift 5. februar 1772 i Helligaands Kirke i København med Friderich Ditlef Floer (Kilde: IGI).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Jeg hadde mistanke om hun bodde i Danmark, ja. "Landinspektør" er vel helst en dansk titel. Dessuten kunne jeg ikke finne henne i 1801-tellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Reutz Steen-slekten er nokså utførlig behandlet i "Lassens Samlinger" som finnes på mikrofilm i RA. Det er mye nyttig informasjon som står om slekten der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Lassens samlinger er litt utilgjengelig for meg nå, men tampen brenner likevel. Kirkeboka for Nes i Hallingdal har neste kapittel på denne føljetongen: Døpt 28. des. 1747: Hr. Even Steens og Else Magdalene Reuts barn Adam. Begr. 3. mars 1751: Hr Even Pedersen Steens barn Jacob. Selv om jeg foreløpig ikke har funnet ut noe om dåpen av Even, føler jeg meg temmelig overbevist om at foreldrene til Christiania-kjøpmennene Adam Reutz Steen og Even Steen var Even Pedersen STEEN og Else Magdalene REUTZ.Nå mangler bare litt informasjon om denne Nes-presten Even Steen og ikke minst om hvem foreldrene til Else Magdalene var, så har dette vært en god uke :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Det skulle etter dette ikkje undra meg mykje om det er den same Else Malene Adamsdotter Reutz, fødd omlag 1705 og framleis ugift og i live i 1722, og som Lars Øyane ikkje har funne meir om i følgje band 2 av bygdeboka for Luster (s.556). Ho var i tilfelle dotter av Adam Stevelinssøn Reutz på Heltnane og kona Mette Andersdatter.Det er rett nok at alderen hennar kan tenkjast å vera eit argument mot at det er den same, men Lars kan vel truleg svara på korleis han har kome fram til fødeåra til borna til Adam Reutz på Heltnane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Jeg har dessverre ikke det binde av bygdeboka for Luster (ennå), så jeg får vente på hva Lars har å si. Jeg vil bare tilføye at Even Steen og Else Magdalena Reutz fikk flere barn i tillegg til Adam og Jacob som er nevnt ovenfor, og Even og Hylleborg Dorthea som Yngve fant. I 1746 fikk dette paret nemlig ei datter som ble døpt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Jeg prøver en gang til: I 1746 fikk dette paret nemlig ei datter som ble døpt Birgitte Maria, - et kjent Reutz-navn skulle jeg mene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Jaudå, du har rett i det. Else Malene hadde ei søster med namnet Birgitte Marie (ca.1703-1740) [ei av dei få sakene eg innimellom irriterer meg over i bygdebøkene til Luster er til tider normaliseringa -- Lars har her Bertha Marie], gift med Frantz Wilhelm Rieck (c. 1695-1763). Dei hadde mellom anna ein son Arnt Christoffer Rieck (1735-1736, fødd og død i Slidre).Namnet Arnt Christoffer kjem nok frå stefar til denne søskenflokken, handelsmannen og prokuratoren Arnt Christoffer Thomassøn Rein (ca. 1690-1749). Han vart gift med mor deira, Mette Andersdatter, kring 1723.Desse namna på borna til Else Malene skulle vel luka unna all tvil om opphavet hennar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Då har eg litt betre tid:-) Og kursiven er borte:-) Så her kjem litt meir info frå bygdeboka.Adam Stevelinssøn Reutz, fødd kring 1673 på Dale prestegard, død på Heltnane kring 1722. Gift med Mette Andersdatter frå Ronnei i Gaupne (dotter av Anders Christenssøn og Malene Monsdatter), fødd kring 1677 og død 1759, gravlagt 28. juni. Ho vart gift opp att kring 1723(?) med Arnt Christoffer (Thomassøn) Rein (ca. 1690-1749). Ingen born i dette ekteskapet. Borna til Adam og Mette var: Elisabet Margrete Reutz, f. ca. 1696, gravlagt i Bergen 22. november 1742. Gift kring 1721 med Hans Hanssøn Rødberg (ca. 1695-1755) Stevelin Reutz, fødd kring 1698, i live 1701, men død ved skiftet etter faren i 1722. Andreas Reutz, f. ca. 1700, i 1746 premierløytnant ved Tjugumske kompani. Visstnok død kort etter dette, og truleg(?) ugift. Birgitte Marie Reutz Else Malene Reutz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Takk for dette, Jo Rune. Du nevnte tidligere at Birgitte Marie hadde en sønn som het Arnt Christoffer. Jeg vil tilføye at hun også hadde en datter som Hilleborg (dpt. i Vestre Slidre 22.1.1731). Nok et noe uvanlig navn som begge disse søstrene brukte.I samme slengen nevner jeg det jeg har om barna til Birgitte Marie: Anna Catharina (dpt. 12.5.1726), Adam Reutz (dpt. 4.1.1728), Joachim Hellebertus (dpt. 28.12.1728), Mette Andrea (1731-1759), Hilleborg (dpt. 22.1.1731), Edel Elisabeth (dpt.22.2.1732+), Sophie Amalie (dpt.21.10.1733+), Arnt Christopher (dpt.7.8.1735+), Sophie Amalie (dpt.10.10.1737). Og kanskje var det flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Nei, Adam Hansson Reutz (som truleg er døypt Adam Reutz Hansson) er nok kalla opp etter den før nemnte Adam Reutz på Heltnane, men han var ikkje ein etterkomar av familien. Han var ein son av Hans Eriksson på Dalsøyri (Frakstu) i Luster og kona Kirstine Eriksdotter (Klingenberg) frå Amla i Sogndal. Om denne ætta, sjå Per Tang, "Moe gård i Hafslo. Efterkommere av Adam Hansen Reutz og Karen Munthe Rumohr," Tidsskrift utgjeve av Historielaget for Sogn 6 (1924): 31-94.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Knut: Hilleborg vart ukjent for meg, ettersom bygdeboka ikkje har ho med. Det same gjeld Anna Catharina. Eg kan ikkje sjå at nokon av anene til desse søstrene har dette namnet, men det bør jo vera råd å finna ut på eit eller anna vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Ettersom Hilleborg ble brukt som navn på døtre både av Else Magdalene og Birgitte Marie skulle man tro at dette var et navn fra Reutz-familien. En annen mulighet er kanskje at de har fått det "av hverandre". Den eldste av disse kusinene var Hilleborg Rieck (dpt. 1731), - Hilleborg Steen var 60 år i 1801. Kanskje navnet derfor er fra Rieck-slekta? Et ting som kunne underbygge dette, er at en Gidsche Hylleborg Riich ble født på Eidsvoll i 1751 (begr. i Bergen 1809). Hun var g.m. oberstløytnant Paul Henrich Biørn, så Ovenstad kan vel fortelle hvem hun var datter av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Ovenstad: Pauli Henrich Biørn - Gift 16/12 1772 i Kr.sand med frk. Gidsken Hilleborg Rick, datter av obl. Rick.Og det er vel han vi finner igjen som Frantz Wilhelm Rieck, født 1689/1697 i Norge, gift med Birthe Marie Reutz, død 1740, og deretter 21. juli 1743 i Aker med Karen Edvardsdatter Røringm død 9/4 1789 i Kristiania, 74 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.