Gå til innhold
Arkivverket

[#7486] Betalt barnebidrag i Oslo

Gjest Thorstein Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Thorstein Hansen

På 1900-tallet blir faren til en liten dame borte, og jeg har undersøkt litt og funnet ut at de går ann å spore faren ved å finne papirene der han har betalt barnebidrdag.Men så lurer jeg, er det noen som vet hvor man kan få innsikt i papirer som omhandler barnebidrag? er dette noe som alle har tilgang til? hvor får man tak i dette? Faren skal ha levd i Oslo, det samme skal den lille damen ha gjordt. Hilsen Thorstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Andersen

Har du forsøkt Oslo byarkiv? Da de bodde i Oslo så er nok det stedet å lete.Det kommer jo an på når på 1900 tallet det var, de fleste slike arkiver er det vel minst 80 års klausul på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 år senere...
Gjest Rune Nedrud

Jeg leter etter tippoldefar Martin Smith fra Oslo. Han fikk et barn Helmer i 1863. Spørsmålet mitt blir da om noen vet når det ble vanlig med krav om barnebidrag som kan gjenfinnes i arkiver i dag. Ble det dengang registrert av noen myndigheter, eller var det bare 'frivillig' bidrag fra faren i tilfelle?Hilsen Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hei Rune. Når du stiller spørsmål må du leggja inn eit nytt tema, då er det fleire som ser det.Det har vore fleire spørsmål om dette, kanskje du finn meir visst du søkjer i søk-feltet opp til høgre etter f.eks. barnebidrag? Eg veit ikkje, har ikkje prøvt, kom på det no... :-)Venleg helsing, og lukke til frå Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen

På denne Lenke står det litt informasjon. I Norsk historisk leksikon står det under leiermål at 'I 1734 ble kvinnenes formelle stilling svekket ved at mannen ikke fikk forpliktelser overfor kvinne eller barn. Dette ble endret i forordning 14. okt. 1763 da faren skulle bidra med minst halvparten av omkostningene til barnets underhold. Bidragsplikten varte til barnet hadde fylt ti år.' Det står også at 'De eldste lovene våre regulerer ekteskapelig samliv mellom ugifte, og omhandler bøter, hevn og barns rettigheter (Landsloven IV 5, 27, 29, 30).'Jeg har tolket dette dithen at det alltid har vært et krav fra samfunnet i Norge at barnefaren skal bidra til barnets oppfostring med unntak av årene 1734-1763.Etter de opplysninger jeg har fått ved Statsarkivet i Trondheim skulle alle saker innom amtmannen fra 1892 (Loven om underholdsbidrag, se lenken). Tidligere kunne bidragssaker avgjøres lokalt, hos lensmann og/eller fogd, og da finnes de i disse arkivene. Men siden du etterlyser en mann fra Oslo bør det nok være en stor mulighet for at det finnes en sak på ham hos Oslo bidragsfogd. Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen

Og Hanne henviste til mitt innlegg i en tidligere debatt, mens jeg skrev innlegg nr 6.Jeg kan anbefale alle som kommer borti uekte barn om å lete i arkivene etter bidrag. Fra resolusjonsretten kom i 1891 er det veldig enkelt, for da finnes alle saker i fylkesmannens arkiver. Av det jeg har forstått ved Statsarkivet i Trondheim er disse arkivene lite brukt, men de inneholder ofte et vell av opplysninger. Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.