Gå til innhold
Arkivverket

[#7487] Kvernæs- Kristiania

Gjest Allis-Elin Rokkones
 Del

Recommended Posts

Etterlyser en Iver eller Ivar Martinus Andersen f.1858 i Kvernæs M&R. Reiste til Kristiania i 1880 som 22 åring. Klarer ikke å finne ham. Er det noen som har en mulighet til å spore ham opp? Mvh. Allis-Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Grunnen til at du ikke finner ham er kanskje at navnet skrives Iver Mortinus i folketellingen fra 1865. Du finner ham på en gård som er kalt "Raaen" i folketellinga. Etter som gården ikke finnes i matrikkelen, men er plassert mellom Tungset-gårdene på Averøy i FT 1865, regner jeg med at gårdsnavnet kanskje er lese- eller skrivefeil for "Bøen", men det kan jo også være snakk om en husmannsplass som gikk tidlig ut av bruk.Iver Mortinus var sønn av husmann Anders Knudsen (f.ca.1821) og Ulrikka Iversdatter (f.ca.1831).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knut Bryn. Hyggelig å høre fra deg igjen, Det du forklarte meg nå har jeg allerede fått vite. Du anbefalte meg å ta kontakt med Endre Holten. Det gjorde jeg, og fikk idag et brev med mange opplysninger.Han kunne bruke noe av det jeg kjente til."Alletiders". Jeg vet ikke om du husker mitt spørsmål, men det gjalt et lite testamente med initialer skrevet i permen.Du løste den saken for meg, men en Elen Eriksdtr. i Kinn lurte vi på om hun var i familie. Hun var kusine av min oldemor. Min tipp- oldemor Ulrikka Ivarsdtr. og mor til Kornelius Andreassen Søbstad var søsken. I oppl. til E. Holten står det at Ivar Martinus flyttet til Kristiania, derfor min etterlysning. Takk for du svarte. Mvh Allis-Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.