Gå til innhold
Arkivverket

[#7489] Helliksen i Drammen og Kristiansand (1800 ++)

Gjest Jarl V. Erichsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jarl V. Erichsen

Jeg søker opplysninger om snekker(mester) Hølje Helliksen, bosatt i Drammen.Hølje ble i 1825 gift med Ingeborg Marie Syvertsdatter. Jeg antar at Høljes foreldre er Sjur Høljesen og Ingeborg Myrhagen Konnerud.Hølje og Ingeborg fikk i alle fall Karoline og Syvert (f. 1828 i Drammen - død 1902 i Kristiansand). Syvert var skomaker og ble min tt-oldefar. Han var gift med Helene Marie Skadrudatter Drange, f 1822 i Kristiansand.I familien er overleveringene sparsomme og tildels forvirrende mht. bosteder, kronologi m.v. Alle innspill mottas med takk og forventning!Mvh Jarl V. Erichsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Jeg ser at Syvert Helliksen er skomaker i Kristiansand i 1865. Betyr det at han er veldig tidlig ute med å ta Helliksen som etternavn (dvs ikke patronym) eller at det er noe feil et sted?Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg kan ikke finne noen Sjur Høljesen i 1801. Men, du finner 2 Hølje Hellechsen i Tind i Telemark. De er 3 år Weaasen grd, og 10 år Bøhn grd. Mulig en av disse er faren til Syvert H. Det ser ellers ut som om Ingeborg er født etter 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Til Rune: Jeg vet ikke sikkert når familien begynte å bruke Helliksen. Reg.bl.a. at Syverts barn i ft 1865 er omtalt som Syversøn/datter. Senere brukte de Helliksen. Syvert er imidlertid selv omtalt i ft som Helliksen - tross at faren het Hølje.Det spørs om ikke jeg må oppsøke kirkebøker, noe jeg burde gjort for lenge siden!! Men er samtidig redd for at vide områder må sjekkes.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.