Gå til innhold
Arkivverket

[#7490] David Maxwell, sønn Lars Davidson Hjortland, Kvinn

Gjest Bjørn S. Horn
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristian Nordeide

Det dreier seg om Sir David Maxwell, Lord of Nithsdale,Scotland. 2nd Earl of Nithsdale. Sønnen, Lauritz (Lars) Davidsson Hjortland var f. 1595.Mvh Kristian (nevø til Bjørn Horn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore J. Mehl

Jaja - dette er alltid et tilbakevendende tema. Så vidt meg bekjent har man ikke kunnet stadfeste noen knytting mellom Lars Davidson Hjortland (Maxwell) og Maxwell slekten i Skottland. Jeg har selv hatt undersøkelser i Skottland og har også hatt kontakt med personer der borte uten resultat.En slektforsker i Hjortås-slekten, Hans Chr. Hjortås, viet tydeligvis hele sitt liv til å finne denne knyttingen. Jeg har selv en del papirer fra ham mens hovedelen av hans arbeid muligens er tapt (i USA).Imidlertid har han skrevet en del artikler om temaet bla. i "Hardanger". Her er tre referanser:Lawson-ætten. Hjortaas-ættens skotske-norske stamfar het Lawson, ikke Maxwell. H.Chr. Hjortaas. "Hardanger" 1924.Stamtavle for Grey-, Hjortaas- og Lawson-ættene. H.Chr. Hjortaas. "Hardanger" 1962.Maxwell-ætten. Trekk av en skotsk-norsk slekts historie. H.Chr. Hjortaas. Kopi fra "Hardanger" 1939mvh Tore M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn S. Horn

Thomas Larsson (Lauritzon) Hjortland 1615-1694, Hjortland, Hatlestrand, Kvinnherad. Yrke Lensmann. Gift 1. Anna Hansdotter Broch. 2 Brita Ingemarsdotter Tråvik. Far: Lauritz (Lars) Davidsson Hjortland f 1595 i Skottland. Yrke: Lensmann døde etter 1665 i Hjortås, Hatlestrand, Kvinnherad. Gift m Magnhild Arnesdotter Hjortland. Farfar:Sir David Maxwell f. Lord Nithsdale, Scotland. Yrke: 2nd. earl of Nithsdale. Siste ikke kval sikret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.