Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#7490] David Maxwell, sønn Lars Davidson Hjortland, Kvinn

Recommended Posts

Gjest Tore J. Mehl

Jaja - dette er alltid et tilbakevendende tema. Så vidt meg bekjent har man ikke kunnet stadfeste noen knytting mellom Lars Davidson Hjortland (Maxwell) og Maxwell slekten i Skottland. Jeg har selv hatt undersøkelser i Skottland og har også hatt kontakt med personer der borte uten resultat.En slektforsker i Hjortås-slekten, Hans Chr. Hjortås, viet tydeligvis hele sitt liv til å finne denne knyttingen. Jeg har selv en del papirer fra ham mens hovedelen av hans arbeid muligens er tapt (i USA).Imidlertid har han skrevet en del artikler om temaet bla. i "Hardanger". Her er tre referanser:Lawson-ætten. Hjortaas-ættens skotske-norske stamfar het Lawson, ikke Maxwell. H.Chr. Hjortaas. "Hardanger" 1924.Stamtavle for Grey-, Hjortaas- og Lawson-ættene. H.Chr. Hjortaas. "Hardanger" 1962.Maxwell-ætten. Trekk av en skotsk-norsk slekts historie. H.Chr. Hjortaas. Kopi fra "Hardanger" 1939mvh Tore M

Gjest Bjørn S. Horn

Thomas Larsson (Lauritzon) Hjortland 1615-1694, Hjortland, Hatlestrand, Kvinnherad. Yrke Lensmann. Gift 1. Anna Hansdotter Broch. 2 Brita Ingemarsdotter Tråvik. Far: Lauritz (Lars) Davidsson Hjortland f 1595 i Skottland. Yrke: Lensmann døde etter 1665 i Hjortås, Hatlestrand, Kvinnherad. Gift m Magnhild Arnesdotter Hjortland. Farfar:Sir David Maxwell f. Lord Nithsdale, Scotland. Yrke: 2nd. earl of Nithsdale. Siste ikke kval sikret.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.