Gå til innhold
Arkivverket

[#7491] Nye slektslinjer

Gjest Håkon Aasheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Håkon Aasheim

Med de nå meget større muligheter i slektsgranskingen enn for 10-15 år siden, så prøver jeg nå å spore opp en lije kommet til Osterøy fra en helt annen kant av landet. Og det var noe meget uvanlig. For mine forfedre fra meg og 200 år nedover hadde ikke for vane å bevege seg lenger enn noen få mil for å hente seg ektemaker. Bakgrunnen er altså denne: I Hosanger-boken for en del av Osterøy ved Bergen står det følgende under gården Øvsthus: Gudmund Olsen Søre Øvsthus (1755-1824) gift 1785 med PERNILLE LARSDTR. FRA ØSTFOLD (1761- ) Gudmund var korporal ved 2det Grenaderkompani ved Halden i tiden 1/7.1776 til 30/6.1786. Han er kalt Ole Berg i 1786 (av en eller annen grunn - min anm.), og har således holdt til på en gård Berg nær Halden. Der ble han gift fra. De kom til gården Øvsthus på Osterøy høsten 1787. Der døpte de 5 barn mellom 1786-1791 som levde opp med stor etterslekt etter seg. Og i tiden 1799-1804 4 barn som døde små. Det blir sagt Pernille lengtet seg syk, og døde i Bergen frem mot 1820. Slektsgranskerkolleger i Halden-området kan kanskje si meg noe mer om detaljene i dette giftermålet i 1785 fra gården Berg. Og kanskje si noe mer om Pernille og slekten hennes. Mer om henne vet jeg desverre ikke, annet enn dette giftermålet. Håkon Aasheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Bare for ordens skyld: VET du at Gudmund Olsen kalte seg Ole Berg i denne perioden, eller er det noe du kun har fra Hosanger-boka?? Eller er det forekomsten av Pernille Larsdatter (ikke så vanlig navn) som ligger bak denne antakelsen?? Mine varselsklokker ville i allefall ha kimet over påstanden at Gudmund = Ole, med mindre Gudmund da er døpt Gudmund Ole eller Ole Gudmund....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Aasheim

Til Per Håkon Cgristiansen.Ole Berg har jeg bare fra Hosanger-boken. Men en slik navneendring mellom 2 landsdeler den gang fant jeg ikke helt urimelig. For i en tingbok i forbindelse med et tingsvidne, kom jeg over en slik endring, da en annen person fra Osterøy med et litt vanskelig navn reiste til København og der kalte seg Johannes. For, som det ble vitnet om, han ikke skulle dumme seg ut. På den annen side fant jeg det likevel litt underlig at han skulle kalle seg Ole Berg ved giftermålet. Jeg får prøve å finne hva navn han er innskrevet under i de omtalte mitlitærrullene.Håkon Aasheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ikke funnet noen Pernille Larsdatter født i Idd. Heller ikke funnet Gudmund og Pernille gift 1785 i Idd og Berg. Men, jeg fant i Halden døpt 217/5 f. 11th. 1786 LARS. Foreldre Gudmund Olsen Berg underofficer ved Hr. Capitain von Holstes Compagnie med hustrue Pernille Larsdatter. Faddere: Elen Dorthe Stub hustru til ..... Ole Bigom på Saug Banken?, piken Marthe Pedersdatter; s... i major von Aamodts huus, corporal Hans Læssøe? ved Holthes Compagnie, Ole Rasmusen grenader ved same compani, og Ole Larsen kusk? for Hr. Justicraad de Kloiker?----Hadde litt problemer med skrifte. Det finnes ikke krk.bok for viede i Halden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Aasheim

Takk Berit.Dette er nok de rette personene. Sønnen Lars er nevnt i Hosangerboken, fordi han døde i 1801. Det kan ikke ha vært så helt enkelt å reise fra Halden til Osterøy ved Bergen på den tid med et årsgammelt barn.At Gudmund er benevnt Berg, må jo tyde på at han da var bosatt på en gård Berg den gangen. Det var ihvertfall praksis her på disse kanter. Det var synd det ikke finnes bok over viede. Siden du ikke kunne finne Pernille fødd på de kanter, så er det vel å anta at hun bare var i tjeneste f.eks. i Halden på den tid, og at hun var kommet lenger utifra i distriktet. I 1801 folketellingen på Øvsthus i Hosanger er hun nevnt å være 40 år - altså fødd ca. 1761. Vennlig hilsen Håkon Aasheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.