Gå til innhold
Arkivverket

[#7495] Hofstad, Hitra ?


Gjest Inger Bjørnaas
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Bjørnaas

Er på leting etter Lina Jacobsen, f. 5.5. 1880 el 1881, Hofstad. Kan dette være Hofstad på Hitra ? Ser i folketellingen for 1900 at det er ei sypige på Kjølsøen, Hitra, som heter det samme, men hun er oppgitt til å være født i 1876. Han noen hjelpe meg med å løse dette "problemet" ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Du finner Lina JaKobs. i Herøy 81, Hegre 81, Våle 81 og Nannestad 80. Hofstad finnes foruten på Hitteren også i Hegre. (Gjelder de som er funnet). Kan se ut som det kan bli Hegre. Det er da bare å sjekke der for fødsel om den stemmer med datoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Takk skal du ha, Berit. Er det noen som har kirkebøker for F.eks Hegra ? Det kan vel være lurt å begynne der. Hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Jeg har alt svart på et anna innlegg, men det går an gjenta at Lina Jakobsen kom fra Hofstad i Roan. Hofstad-gårdene blir også kalt Hopstad, og i dag er det bare Hopstad som blir brukt som slektsnavn i Roan, enda Hofstad stemmer best over ens med den gamle uttalen. Derimot er det ei slekt i Nord-Norge som bruker navnet Hofstad. Medlemmene av denne slekta flytta fra Roan på 1830-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Hofstad-slekta kom nok til N-Norge tidligere enn 1830-tallet, vil heller si slutten av 1700-tallet. Fra N-Norge har mange reist til USA, slik at det idag er mange Hofstad-er i USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Jeg fikk lyst til å skrive litt mer om opprinnelsen til denne Hofstad-slekta i Nord-Norge, for det i det første ble det litt feil.Stamfaren til slekta er Petter Paulsen Loe f ca 1760, fra Beitstad, som kom til Hofstad ca 1805. Han kjøpte seg gård der i 1811. Ved skiftet etter at han døde i 1827 ble fortsatt slektsnavnet Loe brukt. Av barna var det iallfall 5 som reiste nordover. Det var Morten f 1789, som flytta fra Roan til Alstahaug i 1820, og fikk stor etterslekt. Videre Petter f ca 1791 som flytta til Alstahaug 1822, seinere til Harstad. Ole f 1799 flytta bare til Gutvik i Leka, mens søstra Christiana bodde på Øksningen i Herøy i 1865. Anne f 1810 flytta også til Helgeland. Så langt jeg kjenner til det, brukte alle disse slektsnavnet Hofstad.Den eldste sønnen til Petter het Paul. Han hadde farsgården på Hofstad fra 1830 til 1832, da han døde. Tre av barna til Paul, kom også til Nord-Norge. Det var Johan Petter f 1817 som flytta til Alstahaug 1832, derfra til onkelen Petter i Bø i Vesterålen, og derfra til Amerika. Broren Petter f 1819 flytta også til Alstahaug i 1832, mens søstra Kirsten flytta dit i 1842. I 1900 er antakelig Kirsten å finne i Bø i Vesterålen.Det var antakelig Morten som fikk den største etterslekta av de som reiste nordover. Oldebarnet hans var Anne Rebekka Hofstad, mer kjent som "Svarta Bjørn".Morten Hofstad flytta altså nordover i 1820, og jeg har ikke funnet at noen av denne slekta reiste før det. Men dersom noen har andre opplysninger, vil jeg gjerne ha greie på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Årsaken til at jeg visste at Hofstad-slekta kom til N-Norge tidligere enn 1830 årene (men ikke hvor tidlig) er at søster til min oldefar, Hanna Albrigtsdtr. ble 2. kona til Peder Mortensen Hofstad. f. i Alstahaug 1822. Han var først gift med ei eldre enke i Øksnes uten barn. 7 av 8 barn dro til USA hvor de bosatte seg hovedsakelig i Seattle, Chicago og Petersburg, Alaska. Det 8. barne døde bare 5 mnd. gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest May Olden

Petter Paulsen Loe f ca 1760, fra Beitstad,skrev seg også for Povelsen?!? iflg. FamilyS. Han ble gift i Hellesvik, Alstahaug i 1785 med Anna Mortensdatter. De barna jeg har: Povel 1788, Morten 1789, Morten 1791,Peder 1794, Ole 1799, Maren 1796. De bodde på gården Solberg Beistad i 1801. Ser ut som de var nordover en tur for så reise hjem igjen, stemmer det? Har etterslekt av Morten 1791. Svarta Bjørn var søskenbarnet til min sønns tippoldefar.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Det er nytt for meg at Petter og Anna ble gift i Hellesvik, Alstahaug. Det kan være riktig, men jeg er ikke uten videre sikker på det. I Bjørnørfolket III har Sigurd Brattgjerd oppgitt at Petter og Anna ble gift 1788. Anna var fra Østvik (Beitstad?). Petter Povelsen (Paulsen) ble konfirmert fra Opdal i Beitstad 1776, men Brattgjerd kjente ikke til hvor han kom fra. Familien var ei tid på Benan før de kom til Lo - i folketellinga skrevet Laug. Solberg er ikke gårdsnavnet, men navnet på kirkesognet.For øvrig er det samme familien som jeg har omtalt i et tidligere innlegg. Fødselsåra spriker litt, jeg har mistanke om at flere av dem ikke er helt eksakte. Gutt nummer 3 ble sannsynligvis kalt både Peder og Petter. De tre yngste barna til Petter og Anna var Anders, Christiana og Anne, alle født etter folketellinga 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Olden

Giftemålet har jeg fra FamilyS. Du kan prøve å gå inn der å søke. Kirkebøkene for Alstadhaug ligger reg. der. Jeg har også opplevd sprikende årstall, og lurer på hvor vi skal få stadfestet datoer? Har prøvd å etterlyse hjelp til oppslag i kirkebøker for Alstadhaug uten hell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.