Gå til innhold
Arkivverket

[#7498] Fridtjof Johnsen født 17. juni 1896, hvor ble han

Gjest Laila Kornstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Laila Kornstad

I emigrantarkivet har jeg funnet en Frithjof (kalt Fred)Johnsen f. 17. juni 1896. Han reiste til Amerika i 1924. Da var han enkemann. Han hadde blitt gift med Inga Thoresen i Brooklyn, New York og de fikk en sønn i 1923. Dessverre døde moren rett etter fødselen, og faren tok barnet med til Norge. Morens foreldre ville ta seg av gutten på den betingelse at faren lovte aldri å oppsøke eller ta kontakt med dem eller gutten. Gutten er nå blitt 78 år og har lett etter faren siden han ble voksen. Faren er selvfølgelig død nå, men "gutten" og hans familie er svært opptatt av å få greie på hvor i Norge han ble født og også om han skaffet seg ny familie i USA.Han kalte seg Fred Johnsen i USA, og han var sjømann. Inga Thoresens familie er kjent. (Se også tema nr. 5400)Har ikke funnet noe på Familysearch. Håper på snarlig hjelp og forslag til løsninger. Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jeanette Kleve

På FT. 1900 er det ca. 20 forskjellige Frithjof (og like mange stavemåter) Johnsen/Johns å velge imellom. Vet du fra hvor han dro til Amerika? Det kan jo kanskje eliminere en del, i og med at Frithjofene er spredd over hele landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jeanette Kleve

De ca. 20 forskjellige Frithjofene er født mellom 1893 og 1899. Av de som er født i 1896 er det ikke fullt så mange.Beklager at jeg ikke skrev det med engang.Jeanette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det finnes 1 Frithjof f. 1896 i Kristiania, Ruseløkv. 12. Foreldre Josef Johnsen skreddermester, f. 1870 Eidsvold, kona Gunda f. 1876 Fredrikstad og Frithjof f. 1896.Vet du hvor han emigrerte fra? 2/12 1911 reiste en Fred Johns. f. 17/6!!! 1897 til Texas på besøk. Det finnes også en Frithjof Johns. murmester som reiste 27/6 1902, men han var Am. borger. I 1900 Kristiania fantes den en murersvenn med det navnet, men han var f. 1846 i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Hei Laila! Først ett par spørsmål. Det var Inga Thoresens' foreldre i Norge som tok seg av barnet? Jeg regner med det. Og, kan det ha vært at Frithjof reiste første gang sammen med sine foreldre? Se på denne karen her: Emigrant 1911Denne Fred var UScitizen, og født 17. juni 1897. regner med at noen av de han reiste sammen med var familie. Skulle riktignok til Texas, men det heftet ikke den gangen å flytte litt på seg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Til Jeanette, Berit og Laila! Takk for at dere hjelper til med å nøste opp denne floken!Jeg har visst rotet det til litt her. Først fant jeg han som er født 17/6 1897, og trodde kanskje det var han, men så fant jeg denne som reiste ut igjen i 1924 fra Oslo etter å ha bodd i USA en tid:220752 Oslo 1924 febr. 12 1802 Frithjof (Fred) Johnsen m e maler 11031896 Amerika New York Pas fra New York 5/11-23 710 Natvig United StatesJeg ser at jeg har blandet sammen fødselsdatoene da jeg skrev. Denne siste er altså født 11.mars 1896 og det forandrer jo saken litt. Jeg vet ikke når Fridtjof/Fred drog til USA første gangen, men han var sjømann på skip som gikk mellom Oslo og New York. Inga var trise ombord på Stavangerfjord og de reiste sammen over til New York og slo seg ned i Brooklyn, New York,hvor de giftet seg. På guttens fødselsattest utstedt 25/10 1923 står det at faren het Fred Johnsen og var 27 år gammel. Gutten ble født på Holy Family Hospital i 155th Street i Brooklyn, men det er revet, og ingen vet hvor papirer og slikt ble av. Fred holdt sitt løfte om ikke å oppsøke gutten, men det finnes et dårlig bilde av ham, og bakpå står det:A Suvenir from S/S Hahn Atlantic Rif.Co in dry dock at new Port New Virginia May 6 - 1924(?) Fred Johnsen. U.S.S.B(eller 13) S/S,,President Roosevelt" in background.Til Laila: Ja, det var Ingas foreldre som tok seg av gutten, men de snakket aldri om guttens far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Er der grunn til å tro at ekteskapet og dåp ble foretatt i Brooklyn ? I så fall kan det jo hende at der står noe i sjømannskirkens bøker der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Og en annen ting, hvis Fred og Thora giftet seg i Brooklyn, er det helt klart spor! Jeg har fått masse papirer fra Brooklyn, vielse, census, død-attester "you name it"... Laila (som forbereder seg på tannlege i morra (grrrr...nullhull siden 82, men man vet aldri :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Til Pål, Sigbjørn og Laila. Takk for forslag og innspill! Ja, ekteskapet ble inngått i USA og antakelig i Brooklyn. Jeg skrev til Sjømannskirken der for flere år siden. De hadde ingen opplysninger, men det finnes vel et sentralt register et eller annet sted? Hvordan får man opplysninger om slikt? Det er vel sperregrense der også. Jeg vet ikke hvor dåpen fant sted, men antar at det var i USA før Fred reiste hjem med gutten. Tvi-tvi til Laila! Det går nok bra denne gangen også! Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

"Hei igjen Laila! Null hull!! Vel. Fra EllisIsland har jeg nå kommet frem til: Jeg fant en person, Fred Johnsen f. i Norge, men bare 21 år i 1920-tellingen for Brooklyn. Dette kan jo være din mann. Denne Fred immigrerte til USA i 1917. ...Jeg leste gjennom opplysningene dine en gang til.... emigrantprotokollene inneholder ikke de som jobbet på skipene! Men, på EllisIsland så er de registrert. Jeg fant Inga der flere ganger. Hun "hoppet av" i NY i 1922 (september) Og, jeg fant noe annet interessant! Jeg søkte på Fri (fornavn) og Johnsen (etternavn) han var norsk, 28 år gml. da fikk jeg bl. a. opp en sjømann om bord på skipet Kronstad. Han hadde mønstret på i Philadelphia, skipen kom så fra Cuba til New York 23. mars 1923. Han står på lista over discharged seamen. (avskedigede?) På selve mannskapslista så er det notert ved hans navn:E.I. reg. 45819 (aner ikke hva dette betyr).Så, fant jeg følgende: på skipet Stavangerfjord, med ankomst NY 15.7.1919 Frithjof Johnsen, 22 år, hadde mønstret på i Kristiania 17.2.1919. AHA! Og, så fant jeg Frithjof Johnsen, som kom til Ellis Island 28.5.1916 med båten Kristianiafjord. Her står det at han var 19 år, født i Kristiania, at han skulle til Philadelphia for å mønstre på et skip der (vondt å lese navnet på båten). og hans far heter Kristian Johnsen, bodde i Økernveien 3. Han er ikke med i emigrantprotokollene, men det er nok og fordi han arbeidet på Kristianiafjord (det ser slik ut i manifestet på Ellis Island) OG! da er dette med 97% riktighet din Fridtjov Johnsen f. 1897 som bor i Økernveien 8 sammen med sine foreldre og søsken (Chr. Johnsen og Mina Johnsen) Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Til Laila N. Christiansen. Tusen takk for alt arbeidet du har gjort! Jeg så det andre innlegget ditt også. Nå må jeg sette meg ned og tenke over alt sammen. Jeg vil helst være sikker på at det jeg presenterer for "gutten" er riktig. Jeg ville gjerne ha sjekket den Frithjof Johnsen som reiste tilbake til USA fra Oslo 12/2 1924. Han hadde pass som var utstedt fra New York 5/11 1923. Det kan være da han reiste fra USA med gutten. Men - hans fødselsdag er oppgitt til 11/3 1896. Han er den eneste jeg har funnet der det står at han het Frithjof, men ble kalt Fred. Vet du om det er noe sted man kan sjekke det med passet? Jeg skulle også ønske meg at noen fant hvor han ble født, altså kirkebokinnførselen. Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva McKenna

Hei Laila! Godt Nyttår! Den første norske Sjømannskirke i Brooklyn var der i perioden 1879-1929. Sjømannskirke no.2, en ex-Presbyterianer kirke, var i bruk fra 1929 til 1984. Den nåværende kirken på Manhattan ble innviet i 1984. Sjømannskirkene må levere sine kirkebøker via Sjømannsmisjonen i Bergen, til Statsarkivet i Bergen, etter 80 år. Imidlertid er det mulig at de sendte de første bøkene sine til Bergen da de flyttet til kirke no.2 Skriv et innlegg i forum 2, så sjekker de kanskje for deg? Hilsen fra Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

For det første, Økernveien tilhørte Kampen Kreds (i hvertfall i Valg-sammenheng, og dette falt veldig ofte sammen med kirkesogn-inndelingen. Kanskje noen snart skal på Riks/By-arkivet?Og, det var ikke bare sjømanns-kirkene som drev kirkehandlinger for nordmenn i Brooklyn. Der var det vel omtrent en kirke "på hvert gatehjørne" som det er der borte nå. Mine emigranter giftet seg i en "vanlig" kirke, som ikke het annet enn en gateadresse. Men det var en kirke! Jeg skal se igjennom mine NY-papirer, og sjekke. God natt! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.