Gå til innhold
Arkivverket

[#7500] Oppbevaring av gamle bilder/fotografier

Gjest Ingjerd van Bruggen
 Del

Recommended Posts

Hei! Er det noen som har forslag til hvor det går an å få kjøpt syrefrie konvolutter for oppbevaring av gamle bilder? Jeg har sjekket med en fotoforretning her i Askim, men de konvoluttene de hadde er dyre. Det vil koste en liten formue å kjøpe inn det jeg trenger. Har forsøkt å lete på internet, men uten hell. Hilsen Ingjerd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Prøv en forretning som selger frimerke- og/eller mynt-samlerrekvisita. Bl.a. finnes plast-konvolutter for oppbevaring av postkort eller pengesedler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Pål! Takk for tipset! Det hadde jeg ikke tenkt på. Jeg ringte en butikk og de har lommer til under halvparten av hva de skulle ha i fotoforretningen! Så fint! Hilsen Ingjerd :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Men, er plast så lurt da? Har de samme "syrefrie" egenskaper som syrefrie konvolutter? Det er vel en grunn til at arkiver ol. ikke bruker plast? Og, det er en grunn til at syrefrie konvolutter da koster mer enn plastkonvolutter? Men, jeg vet jo ikke, kan være at dette er flotte ting! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Syrefrie plast-artikler brukes både til frimerker og til mynter/sedler. I tillegg finnes andre typer syrefrie konvolutter til frimerker o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Eidet

For tips og veiledning, se:Lenke på leverandør og priser, om det må være tillatt å nevne det her (jeg er fotoamatør uten noen som helst økonomiske interesser i dette): Bongs Konvolutter A/S, 22 78 93 50. Format 11 x 13,5 cm, eske 500 stk kr 490,- inkl. mva Format 14,5 x 19 cm, eske 500 stk kr 776,- inkl. mva. Format 20 x 25,5 cm, eske 250 stk kr 698,- inkl. mva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Eidet

Vanlige konvolutter inneholder substanser som på lang sikt bryter ned fotografiene. For langtidsoppbevaring er det viktig at papiremballasjen er syrefri, dvs kjemisk nøytral med pH på ca 7,0. Kjølig oppbevaring under kontrollerte fuktighetsforhold øker levetiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

I følgje Knudsen-samlinga på Universitsbiblioteket i Bergen finst det eit firma på Biri som lagar fullt aksptable plastkonvuluttar for fotografi, og som leverer både i stort og smått. Dei skulle senda meg adressa og eg skal leggja ho inn her så snart eg får ho.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen! Firmaet på Biri heter Museumsprodukter og finnes på www.museumsprodukter.no. Disse konvoluttene (Bongs) som Kjell nevnte. Jeg ble anbefalt disse gjennom museumsnett.no, så jeg går ut fra at det er bra produkter. Hilsen Ingjerd :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Kjell Eidet

Vil nevne at jeg fant et eksempel i dag på hva som skjer når et fargebilde oppbevares i en vanlig konvolutt i noen år.I 1987 satte jeg et bilde i album, mens en ekstra kopi ble puttet inn i en vanlig forretningskonvolutt og oppbevart mørkt i værelsestemperatur. Ved sammenlikning etter vel 14 år var det lett å se at bildet i konvolutten hadde fått et slags fiolett fargeskjær og var blitt mørkere. Det var fortsatt i god stand ellers, men 14 år er jo heller ikke så lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.