Gå til innhold
Arkivverket

[#7501] Repslagermester Rasmus Andersen Falch kom til Kris


Gjest Marie Stephensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Marie Stephensen

Rasmus Andersen Falch født 1719 , kom til Kristiansund i 1749 , skulle ha giftet seg med Bolette/Bolethe Boysdtr (Tvedt?) i 1747 . Men hvor kommer de fra ???Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen ! Det ser ut som om det kan bli litt vanskelig å finne ut av hvor Rasmus og Bolette kommer fra . Har sett i ganske mange bøker fra Kristiansund . Det som jeg har funnet er at de kom til Kristiansund 1749 , og det er det som står ! Er det noen med noen gode forslag på hvordan jeg kan lete disse frem , eller om det er noen som har kjennskap til denne slekten ??Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Solås

Hei Marie !Vet ikke om det kan være til så mye nytte, men om disse er identiske med Rasmus Andreassen Falch og Bolette Boyesdatter Rivertzen, så kan det være lurt å ta en titt på denne hjemmesiden, hvor eieren har jobbet med denne slekten. Håper du finner noe der.Adr. : Lenke hilsen Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hjertlig takk ! Ved første øyekast kan dette se ut til og være midt i blinken ! Skal se godt etter og gi tilbakemelding på dette !Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen ! Klarte å finne Haakon Falks Familieside , og fikk flere navn på fedre av forfedre ! De fleste navnene helt til Rasmus Andersen Falch som jeg søker stemte , men forfedrene før det klarer ikke jeg å få helt til å stemme . Da jeg har tatt utskrift av bok fra Riksarkivet , hvor det står at Rasumus Andersen Falch slo seg ned i Nordmørbyen i 1749 . I følge Haakons slektsider , skal hans far Andreas Falch være repslager i Kristiansund , da er det jeg tenker , hvorfor skulle da Rasmus komme å slå seg ned i Kristiansund når hans far allerede drev som repslager der ? bare et spørsmål !Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Husker ikke kilden nå, men tror det var Th.Thaulow En dansk-norsk slekt Falck.: I Strømsø bodde en Anders Falck 1600-1650 som var far til repslager på Strømsø Søren Falck 1635-80. Dennes sønn, Anders Sørensen Falck ca. 1675-1724 fortsatte farens repslagervirksomhet. Fantes også en tiendeskriver på Strømsø Jacob Rasmussen Falck (1698) + 1730, gift med Ingeborg Dop + 1725.1)Abraham Jacobsen Falck f. larvik ca. 1628, + Strømsø 17... skipsfører, gm. Anne Pedersdt. 2a)Peder Abrahamsen Falck ca. 1660-ca.1727 gift 1705/6 enke Marie Tronner? 2b) Jacob Abrahamsen Falck, prest i Ramnes, gm. Bodil Andersd. Schierven. Sønner Abraham nordre Ramnes og Anders 21 år i 1739. Langt fra Kristiansund, men de reiste langt før i tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Takk for tipset Berit !Skal prøve å lete opp dette ! Kanskje dette er de rette ? Jeg har lagt inn et nytt innlegg "løse forbindelser i Falch slekten" , fordi jeg fant Haakon Falks familiesider og har også funnet J.Møyholm som har lagt inn på Anecetry.com om Falch slekten . De har med mine personer og helt tilbake til Adrian Rochertsen Falkener Borgemester i Trondheim 1547 . Men det er fler som har mer omfattende slektstre på Falch , og der finnes ikke Rasmus Andersen Falch og faren Andreas Falch som igjen skal være sønn av Jacob Pedersen Falch og Margrethe , som har fire barn , men ingen Andreas Falch ???Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Iver Mosvold

Det er nok flere som deler denne nysgjerrigheten.Dersom Falch i dette temaet skal kobles opp mot noen Falck/Falch-slekt er det så vidt jeg forstår 3 muligheter:A: Den store Nordenfjjeldske (etter Adrian Falkener) B.Vestfold/Risør-Falck (etter Isach Falck) C: Strømsø/Ramnes-Falch ( Lenke )For meg ser det ut til at man i dette tilfellet bør lande på C (slik Berit antyder i innlegg 6) – og ikke på A, (som Mary antyder i innlegg 7).Men ingen har vel til nå klart å finne noen holdbar forbindelse mellom noen av disse 3 Falch/Falck-slektene??…..tar jeg feil ???Min egen nysgjerrighet handler om en mulig forbindelse mellom B og C. (Finne-Grønn mente å ha funnet en slik forbindelse, - en forbindelse det senere skulle vise seg ikke holdt mål !) IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei på dere !Takker så mye for svar !!Ja, denne Rasmus Falch tror jeg ikke blir lett å finne ut av. Her har jeg ikke klart å finne ut noe mer om hvem som er far til Rasmus Falch.I kirkeboka i Christiansund 1752 når Christian Roghart blir døpt, står det Rasmus Falch.Lassens har jeg tatt kopier av og har studert de opp og ned og finner ingen ting som gir noe pekepinn på hvem denne Rasmus Falch var sønn av.Har sett at noen kaller han Rasmus Pedersen Falch i sine slektstre, hvor det kommer fra, aner jeg ikke.Har heller ikke klart å finne denne Rasmus Falch død.Kan det være 2 Rasmus Falch i Christiansund på samme tid som får barn samtidig, siden det er døpt 6 barn fra 1749-1755 ???Her finnes en Rasmus Falch i FT 1801 Lenke men denne er vel kanskje litt for ung og kanskje en annen slekt, men Rasmus Falch er det.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

Til spørsmålet i innlegg 9 om det var 2 Rasmus Falch i Kristiansund på 1750-tallet? Svaret er ja.Den ene var overtollbetjent og den andre var repslagermester. Den du leter etter var repslagermester og er omtalt i Kristiansunds Historie bind 3 side 521 med noteforklaringer på side 783. Overtollbetjenten omtales i bind 2 side 25 med noteforklaring i bind 3 side 759.ETC, om ham kan du lese Lenke, har i sin samling i A1 slektsforbindelsen til repslageren men ikke overtollbetjenten.ETC kaller overtollbetjenten for'Falch, Rasmus Sørensen Overtollbetjent x DK 30/4 1750 Olava Maria Einersen f. 1724 +18/11 1754 Kr.sund xx Kr.sund 21/4 1757 Margarethe Tønder f + 1775 (xx Knud Nordahl Jfr. Tønder)B1. Karen Birgitte Falch f. 2/5 1750B2. Martha Kierstine Falch f. 9/1 1753'Vi finner ikke Rasmus Falch nevnt i Mellbye.---------------------For repslageren har ETC slektslinja tilbake til Adrian Rochertsen. Vi skriver bare opp fedre og mødre i linja bakover for repslageren. Alle søsken med sine etterkommere, blir det for mye å ta med her: (+ = død, x=gift, xx=gift andre gang, d=døpt, DK=Domkirka i Trondhjem)'Adrian Rochertsen Falkener f. 1515 Holland +ca. 1595. Borgermester i Trondhjem senest 1547-1589.x Corneliusdatterxx Margrethe PedersdatterB6. Peter Adriansen +29/6 1569 Bergen. Kjøpmann i Trondhjem.x Gunhild Sigurdsdatter. Datter av hr. Sigurd Amundsen til Værdal.C1. Margrethe Pedersdatter f. 1556 +24/11 1622 Trondhjemx 1587 Jacob Petersen f. 1536 Jylland +3/9 1633. Lagmann i Trondhjem 1609-1623. Tidl. fogd på Sunnmøre og forvalter av Giske gods.D2. Peter Jacobsen Falch +1645? Fogd på Helgeland. Eier av Nord-Herø i Alstahaug.x Anna Jonsdatter Benkestok f. ca. 1599 +1673E7. Jacob Pedersen Falch. Bodde på Tjøtta,F3. Andreas Jacobsen FalchG1. Rasmus Andreassen Falch, Repslager i Kristiansundx DK 13/2 1747 Boletta Boysdatter RivertzenH1. Andreas Rasmussen Falch f. 24/2 1749 Dk +8/4 1750H2. Christian Rogarth Falch d. 24/1 1752 Kr.sund, Handelsbetjent på Hallarøy (1801)x Kr.sund 6/11 1782 Ingeborg Hansdtr. Sund(Det er flere sider om etterslekta etter disse to, men det står vel like greit i Smølaboka bind 3.)--------------------H3. Andreas Rasmussen Falch d. 6/1 1753 DKH4. Boy Rivertz Falch d. 1/3 1755 Kr.sund'Det er litt merkelig at han ikke oppgir noe data på far til repslageren. Men ETC oppgir ikke særlig mange kilder i sitt materiale. Han døde før han rakk å føre dem på. Det er i alle fall dette som står, og kanskje du må til kildene i Trondhjem for å finne svaret? Helsing Tore og Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei !Hjertelig tusen, tusen takk !!!Jeg får kjøpe Smølaboka bind 3, har kjøpt 8 og 9 da jeg var på Smøla (Veideholmen) i fjor, en flott tur.Tenkte på at det burde være 2 Rasmus Falch, da Lassen hadde skrevet alle barna på Repslager Rasmus Falch, og barna Karen Birgitte er født samme året som Christian Roggart Falch.Da jeg ikke helt klarte å tyde hva som sto i Lassens ang giftermålet til Rasmus Falch og Bolette Rivertsdatter, ser jeg nå at det er Domkirken i Trondheim, skal sjekke dette i kirkebøkene på RA.Jeg fant en Karen Birgitta Falch (Rasmus Sørensen Falch?) gift 1767... i Meldal med Henrich Grube, som kan stemme med denne Karen Birgitte Falch, om noen skulle ha interresse av henne.Igjen tusen takk !!!Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Har nå funnet vielsen til Rasmus Andersen Falch i Trondheim Domkirke. Vielsen gir ikke noe mer svar.Har funnet en Anders Falch som er fadder i Trondheim domkirke juni, juli og august 1733. Ikke funnet noe annet på denne Anders Falch ennå, kanskje en far ?Marie Stephensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei !Har gått igjennom alt fra 1729-1750 på fødte og døde i Domkirken Trondheim, spesielt i tanke på faddere. Finner omtrent ingen som heter Falch/Falk i dette tidsrommet. Vil da anta at Bolethe Boyesdtr. er den som var fra/bodde i Trondheim og Rasmus Andersen Falch kom til Trondheim for ekteskap.Kan heller ikke finne at denne Jacob Pedersøn Falch ( E7 ) som bodde på Tjøtta, fikk en sønn Andreas, men nå har ikke jeg fått lett i alt som finnes, men det er heller ingen som i sine slektsopptegnelser som nevner denne Andreas Jacobsen Falch som sønn av Jacob Pedersøn Falch.Marie Stephensen.

bilete1276.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.