Gå til innhold
Arkivverket

[#7502] Anna og John fra Sogn

Gjest Arnor Palmesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnor Palmesen

Jeg har fulgt en gren av min slekt tilbake til 1800-1850 og strander da i Sogn og Fjordane. I 1828 føddes en gutt på gården Alsmoe i Luster. Han blir døpt John Olsen. Hans far oppgis å vær Ole Andersen Alsmoe i Lyster. Mer vet jeg ikke om ham ei heller hvem hans mor er. I 1857 reise Johan nordover til Lofoten og Vesterålen. Han har da følge med Anna Johnsdtr. født ca 1836 (21 år i 1857) ”Vigøren i Vigs Prestegjeld”. Hennes far John Pedersen Vigøren og hennes mor Synneva Olsdtr. Åse f. 1817. Johan og Synneva var visstnok ikke gift. Anna var såkalt uekte barn. (Synneva gifter seg senere med John Andersen f. 1822 i Vik.) John og Anna gifter seg 1.11.1857 i Dverberg kirke. De flytter senere til Eidsfjord i Vesterålen hvor de til slutt slår seg ned og reiser gården Hamn på Guvåg, Bø i Vesterålen. Grunnen til at denne grenen av min slekt er interessent, er at etterkommerne etter John og Anna er veldig mørk i huden og har et noe sydlandsk preg over seg. Er det noen som har opplysninger om Anna og John’ s familier som kan forklare vårt utseende, er det av stor interesse for oss. Det er vel først og fremst Anna som hadde dette sydlandske over seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

John Olson (1828-1918) var yngst av ni born fødde av foreldri Ole Andersson (1780-1855) og kona Britha Jetmundsdotter (1785-1865), husmannsfolk på plassen Ottemoen under garden Alsmo i Luster, "grensegard" mellom "gamle" Luster og Jostedalen. Huslyden er omskriven i Gards- og Ættesoga for Luster band IV (Gaupne) og band V (Jostedal).Folket i Sogn, særleg frå og med Vik og innover fjorden, har alltid vore kjenneteikna av ein sterkt søreuropeisk utsjånad, tettvaksne med mørk hud, brune auge og nesten svart hår. Og gemyttet har vore deretter... snøggsinte, men fort blidgjorte (jamfør Eilert Sundt)! På folkemunne vert gjerne sogningen framstilt som ei rak motsetning til sunnfjordingen! Men oppblanding med folk frå Gudbrandsdalen, Valdres og andre "utlendingar" har med åri gjort forskjellane mindre utprega...Eg trefte forresten ein tredjegenerasjons Luster-amerikanar i Nord Dakota for ein del år sidan. Han fortalte meg at han i barndomen hadde vore mobbeoffer på grunn av utsjånaden sin, og hadde eg ikkje visst at han var fullblods sogning, kunne ein trudd han var fullblods indianar!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Solås

Hei Arnor og Lars.Ja, spørsmålet om de "mørkhudete og svarthårete" er vel noe som gjennom tiden har opptatt mange.Jeg husker selv, da jeg som liten gutt første gang sammen med mine foreldre besøkte flere gårdsbruk i en lengre og noe avsides dal i Fjaler i Sunnfjord, la merke til dette. Husker også godt at dette fenomenet fra tid til annen var et diskusjonstema blant de voksne.Fra tid til annen finner vi også dette nevnt i avisene, hvor, etter noe diskusjon, man som oftest ender med (den etterhvert så kjente) teorien om at forliste spanske eller portugisiske sjøfolk engang skulle ha slått seg ned i området. Noe sikkert svar på dette får man vel aldri.Om lynnet til Sunnfjordingen - så var det vel sorenskriver Hans Arentz (bosatt i Dale) som sent på sytten-hudretallet gav dem følgende karakteristikk:"Og spørge vi, om den søndfiodske Bondes Sindsbeskaffenhed, - da svares, at det melancholiske Temparament bliver her - fremfor noget andet Steeds, det mest giængse. Thi dette, at Havtaage og Søedunster, som i dette, blandt alle mest vestlig beliggende Landskab, bestandig indskyde og blive hængende mellem Fieldene og giøre Luften raae og tung, - det maa og hos Indbyggerne foraarsage tykt Blod med besværligt Omløb udi Aarene, hvoraf nødvendigvis følger Tungsindighed udi større eller mindre Grad."Så nå vet vi det. Dette viser jo også godt, og det har jo og interesse, at dette var et spørsmål de var opptatt av allerede den gang.Mange hilsener Arne. ("Halvblods" sunnfjording - og "litt" treg.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Du kan kanskje finne flere ætteledd ved å lete i databasene til Fylkesarkivet i Sogn og Fjordane (se "Nyttige lenker" nederst på siden). Anna var født 31/1 1838 i Vik som "uekte" datter av ungkar John Pedersen Vikøren og Synneva Olsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.