Gå til innhold
Arkivverket

[#7508] Er det noen som kjenner til slekten Ulrik F. Von C

Gjest Marie Stephensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Marie Stephensen

Ulrik F.Von Cappelen fra Hamburg ? skal være far til Susanna Anna Von Cappelen f. 1695 som giftet seg med Christian Von Barnholt f.1692 . Hvordan eventuelt lete seg frem i Hamburg ? Har prøvd meg på søk i Tyskland og det fikset jeg ikke i det hele tatt .Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Østen

Ulrik Fredrik Cappelen ble født på Bragenes, Drammen 1668, begravet i Skien kirke 11.06.1722. Han bosatte seg i Hamburg som handelsmann hvor han tok statsborgerskap 24.10.1690. Derifra drev han forretninger med Norge. Han vendte tilbake til Norge, der han tok borgerskap i Skien 1709. Han ble gift i Hamburg med en tysk dame Susanna Anna Buschmann f. 1671 død føre 1709. De fikk 4 barn sammen: 1) Johan Octavio f. 1693 i Hamburg 2) Susanna Anna f. 09.12.1695 i Hamburg. 3) Diderik f. 19.1.1700. 4) Bolette f. i Hamburg 1701. Foreldrene til Ulrik er: Johan von Cappelen født 3 september 1627 i Wideshausen, Bremen. Ulriks mor var Boel (Bodil)Ottesdatter som døde 1693 på Bragenes. Hun ble begravet 10.02.1693 i Bragenes kirke. Har mere opplysninger om familien, skriv hva mer du vil ha greie på. mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Østen

Som du ser av mine opplysninger så ble han ikke født Hamburg, men i Norge. Derimot drev han bla. med trelasthandel fra Hamburg i samarbeid med familien i Norge.Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei og takk for svaret !! Jeg vet ingenting om slekten Cappelen , og tar imot med glede all den informasjon du vil dele med meg , da jeg ikke har klart å finne ut av dette .Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Hej Marie, Om Du söker i ex vis www.google.com på olika stavningsvarianter på namnet kommer Du att finna en mängd information. Ett exempel: http://www.slekt.org/books/cappelen/cappelen.html Mvh, Olle Elm PS. Det finns även en ätt von Cappel om vilken Göran Johansson under 2001 skrivit i Släkthistoriskt forum, och som jag tidigare berört i en artikel (Tre släkter från Kisa) i Släktforskarnas årsbok 1996, men den ätten har ett helt annat vapen. DS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Takk for tipset ! Jeg skal prøve og søke meg frem , men jeg er ikke så flink på det (ennå) . Har mest holdt meg til Digitalarkivet og Familysearch og reist opp på Riksarkivet for å få bekreftet eventuelle funn , eller lett der . Men jeg skal prøve !Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Østen

Hei Marie Den første kjente medlemmet som med sikkerhet kan bekreftes av familien von Cappelen er Diderik von Cappelen som døde ca. 1630. Han var Borgermester i Wildeshausen, Bremen. Han var gift med Margaretha Poppe død ca. 1634 på samme sted.Deres sønn Johan, han var enebarn, da foreldrene døde da han var liten.Johan von Cappelen som var gift med Boel Ottersdatter hadde følgende barn: 1)Johan født: 1658 på Hedemarken.2)Otto født: 1659 på Hedemarken. 3)Ulrik Fredrik (den du spør om. ) 4) Gabriel født: 23.09.1674. Han er min ane.Ulrik Fredrik von Cappelen hadde som jeg sa 4 barn. 1) Johan Octavio 1693 i Hamburg, begravet 02.05.1742 i Skien. Han var kjøpmann i Skien. Gift 08.11.1725 i Skien med Amborg Hansdatter Winther, hun ble begravet 05.03.1773 i Skien. (2) Susanna Anna født 09.12.1695 i Hamburg, død 27.02.1752 på nordre Ballestad i Gjerpen, begravet 08.03.1752 i Skien kirke. Gift 28.03.1719 i Skien med Major Christian Barnholdt født 07.05.1692 i Skien, begravet der 17.07.1774. (3) Bolette født 1701 i Hamburg, begravet 04.05.1742 i Skien. Gift (1) gang 03.05.1725 med Jacob Jonsen, død 02.12.1729 i Skien , han ble 26 år gammel.(4) Diderik født 19.01.1700 i Hamburg, død 23.05.1768 på store Kolstad i Hollen, han ble begravet 30? 68 år gammel. Han var Kjøpmann i Skien. Gift 16.11. 1724 i Skien med Dorothea Ringkiøping, hun ble begravet 24.04.1761 i Skien. De hadde 10 barn.Du kan få lest alt dette i boken om familien von Cappelen som de har på hovedbiblioteket på Deichmann i Oslo, den er ikke til utlån, derimot har du lov til å ta kopier.mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Wenche !Hjertelig takk for hjelpen !Jeg skal ta meg en tur ned på Deichmann for å lete i Von Cappelen . Det blir spennende .Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anjer

Hei, MarieNår du er på Deichman, børe du så avgjort også få sett på Norsk Slektshistorisk Tidsskrift!Der finner du: Cappelen, Hans A[rne] K[ristian] T[orolf], (1945?). "Familien Cappelens tyske opprinnelse. Noen antagelser og hypoteser." NST bind 31 hefte 4 (1988): side 378-396.Denne artikkelen har hypteser om at Dietrich von Cappelen var sønn av rådsmedlem i Wildeshausen Johan von Cappelen, denne var trolig sønn av rådmann og senere borgermester i Wildeshausen Gerdt von Cappelen, som igjen muligens var sønn av Hinric van Cappelen som levde i Wildeshausen ca. 1485.God fornøyelse!Hilsen fra Jon Anjer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.