Gå til innhold
Arkivverket

[#7516] Mysen tuberkulosehjem

Gjest Astrid Gran Skjæret
 Del

Recommended Posts

Jeg har funnet ut at en mine oldemødre døde på Mysen tuberkulosehjem i 1924. Finnes det noen som vet noe om dette hjemmet? Hvor det lå, når det ble bygget og om det f.eks. eksisterer i dag, som en annen type institusjon? Kanskje noen vet om det finnes tilgjengelige pasientopplysninger fra den tiden og hvor jeg kan få tilgaang til disse? Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Solås

Hei Astrid -Har funnet noen få ord om dette tuberkulosehjemmet på nettet."I 1914 innvies Mysen tuberkulosehjem, fire år etter at henstillingen kom til amtet fra Sarpsborg formannskap. Varteigs Furuholmen var først det aktuelle stedet for et sanatorium for brystsvake"Noe mere var det ikke nevnt om det, så til så stor hjelp er vel ikke dette for deg, men du får nå innvielsesåret.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J. Martinsen

Hei AstridHar funnet følgende om Mysen Tuberkulosehjem.I Mysen leksikonet står det følgende:ble åpnet for drift i 1914 med 20 senger, drevet av Østfold fylke. Det ble utvidet med naboeiendommen Høgli, og videre utbygd i 1938., med Holm Dehli som enterprenør. Året etter ble navnet forandret til Høgli sykehus for tuberkuløse.I dag er Høgli et sykehjem for eldre. Mener at stedet ligger i Høgliveien i Mysen.Håper dette er til hjelp for deg. Jeg har selv slekt i Mysen. mvh Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J. Martinsen

Hei igjen.Har sjekket adressen. Høgli ligger i Høgliveien.Nå vet jeg ikke hvor godt kjent, du er i Mysen. Kommer du kjørende fra Oslo, tar du til høyre i Momarken-krysset,følger Vandugbakken i bånn, tar til venste i krysset Vandugbakken og Smedgata, følger Smedgata et lite stykke.Høgliveien ligger på venstre side.Følg bakken helt opp og du kommer til Høgli Alders- og sykehjem. Min svigerfar hadde en onkel som bodde der, det er et fint sted. Du finner det nok i telefonkatalogen. Hilsen Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J. Martinsen

Hei og god morgen.Har funnet ytterligere info om Høgli.Dr. R. Gangnæs var fast tilsynslege 1914-1935,etterfulgt av dr. Dagfinn Haugen,som var ansvarlig lege ved sykehuset, og senere ved Østfold diagnosestasjon, helt fram til 1968. I 1997 ble hele eiendommen solgt til Mysen firmaene Alarm & Automatikk A/S og Sunset eiendom for 4 mill. kroner. Det drives fortsatt alders- og sykehjem, men ingenting for de tuberkuløse. Det er jo så og si borte idag. Mvh Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen Gitte, og takk igjen. Det er godt tuberkulosen ikke er så "slem" i våre dager. For meg er det spennende å høre at hjemmet fortsatt er i drift. Kanskje noen i ledelsen der kan fortelle meg om det finnes pasientopplysninger fra 1920 tallet. Kanskje Østfold diagnosestasjon også kan være et spor? Med takknemlig hilsen fra Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Du bør kanskje undersøke på Riksarkivet om de har fått inn journalene fra det gamle tuberkulosehjemmet. Jeg har selv fått gamle pasientopplysninger derfra. (Gjaldt ikke Mysen)Lykke til. Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.