Gå til innhold
Arkivverket

[#7523] Slekts-og gårdshistorie i Fåberg og Gausdal - Oppl

Gjest Sissel Endresen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sissel Endresen

Jeg skulle gjerne visst om det eksisterer noen slekts- og gårdshistoriebøker for Fåberg og Gausdal. Jeg skulle gjerne hatt opplysninger om foreldre etc. til Christian Anderssen Holm f. 06.01.1801 i Fåberg og Andrine født på Enge i Follebu (Gausdal) 01.06.1812. Var på riksarkivet idag, men fant kun en gammel slekts- og gårdshistorie fra Gausdal som det ikke var lett å finne fram i. Vært fint om noen kunne hjulpet meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Christian er vel den samme som døpes 15.2.1801 i Fåberg, sønn av Anders Larsen Holme og Johanne Christen/Christiansdtr. Christian hadde søsknene Berte f. 1799, Lars f. 1805, Ingeborg f. 1808. Litt usikker på om Marthe f. 1803 også er deres datter.Kan se ut som de flyttet til Suttestad, og fikk døtrene Karen f. 1810 og Johanne f. 1812 der. Christian Pedersen og Marit Engebretsdtr. som bor på Suttestad i Fåberg 1801 er nok Johannes foreldre. Johanne døpt 1.2.1778 i Fåberg, foreldre Xstian Peders. og Marit Ingebretsdtr.Anders Larsen døpt Anders Larsen døpt 15 Feb 1778 i Fåberg, sønn av Lars Holme og Beret.Johanne Christiansdtr. og Anders Larsen gifter seg i Fåberg 28.2.1799.Håper dette kan hjelpe deg videre - har du noe farsnavn på Andrine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sissel Nilsestuen

Hei Sissel. er redd du kanskje har fått tak på den ene boka som fins, husker ikke hva den heter. Driver selv å søker i Gausdal og omegn, og hadde ei bok som var vanskelig og dessuten ikke noe om husmannsfolka. Beklager, men kanskje noen vet om en ny bok er under oppføring? MVH Aud Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Det er vel foreldrene til Anders som har føderåd på Holme i 1801, Lars Tordsen (tror ikke han er født i Fåberg) og Berit Olsdtr. f.1732 (datter av Ole Monsen). De ble gift 30.10.1766 i Fåberg. Da står Berit oppført som Holmesdtr., så det er kanskje hun som er fra Holme, da...Christian Pedersen og Marit Ingebretsdtr. giftet seg 21.2.1781, men de kjente hverandre nok godt allerede, siden Johanne da må ha vært uekte...Christian er kanskje f. 1752, sønn av Per Hamer, mens Marit vel er f. 1748, datter av Engebret Wadstuen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Årnes

Hei. Opplandsarkivet har masse opplysninger, der arbeider Richard Fauskerud som vet mye om Fåberg og Gausdal.Jeg mener det har kommet en bok om husmannsplassene i Faaberg utgitt av Lillehammer og Fåberg Historielag for ca. 2 uker siden. Hilsen MONA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.