Gå til innhold
Arkivverket

[#7527] Skolemestre 1739-

Gjest Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Den første lese- og skriveopplæringa i landet var på 1700-talet knyttet til konfirmasjonsundervisninga, så da var det pålagt prestene å gi ungdommen opplæring i kristendomskunnskap i minst tre måneder før de ble konfirmerte. Dette kom som et påbud fra Kristian IV i 1736. Så kom det en kongelig plakat i 1741 om "Skolerne på Landet i Norge". Deretter ble det ihvertfall i vest Norge satt igang en omgansskole med bare en lærer. Man kan vel da gå ut ifra at det var lederne i kirkesognet samt presten som tilsatte denne personen. Skolenes oppgang eller nedfall var ihvertfall sterkt knyttet til presten på stedet på denne tiden. Hvordan situasjonen var i byene på den tiden vet jeg ikke. I 1827 kom 'den norske almueskolelov" og i 1848, "byskoleloven". Men mer kan jeg dessverre ikke hjelpe deg med. Kanskje du kan finne noe på linken til norsk lærerlag Mvh Kjellaug Robberstad Petit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takker for kreative svar, men ser ikke noe på de to sidene som kan hjelpe meg med akkurat dette.Jeg sitter med en avskrift, utgitt av NLI for noen år siden, om "Instruction For Degne, Klokkere Og Skoleholdere paa Landet i Norge" fra 23/1 1739, og der kan det absolutt virke som at det var sogneprest eller biskop som hadde med ansettelse av skolemestre. Spørsmålet er bare om slikt materiale om ansettelser fortsatt eksisterer? Har noen evt. brukt det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei. Det gikk litt fort dette, slik at begynnelsen ikke ble med. Det var sansynligvis presten som sto for utvelgelse sammen med Stifts-Amtmanden og Bispen i hvert Stift, uten at jeg kan si det hundre prosent sikkert. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk.Jeg får høte i RA/SAO om de har noe konkret materiale bevart om slike ansettelser i preste- eller amtmannsarkiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.