Gå til innhold
Arkivverket

[#7533] Iver Knarvik, Lindås f. ca. 1690

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen
 Del

Recommended Posts

Det har ikke lykkes meg å finne ut hvem denne Iver er, derfor er fødselsåret bare en antagelse. Han fikk barna Mons 1714, Eli 1717, Nils 1718, Rasmus 1726, Jens 1734, Kari 1736 og Ingeborg 1743 på Knarvik (N) i Lindås. Jeg vet heller ikke om barna stammer fra ett eller to kull/koner, da jeg ikke har funnet noen vigsel for Iver, ei heller noen dødsregistrering. Han er ikke på Knarvik i 1701 heller - da er det 47 Ivere i soknet, men ingen åpenbare... Sønnen Nils overtok gården, og giftet seg i 1745 med Anna Rasmusdtr. Solen f. 1721 på Radøy.Noen som kan bistå meg her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Her får du kan hende fulltnamn og noko attåt på denne Ivar'en din. Det er henta frå Tingbok nr. 33b 1713 for Nordhordland, skriven av av Håkon Aasheim. Du finn lenke til tingbokavskriftene hans på infosida til SAB som det no er komen direkte lenke til under litteratur på sida Nyttige lenker:"Velædle Vilhelm Assessor Hanssens udgivne Bøxelbrev til Iver Mikkelsøn paa 18 mark Smør 1/4 t/ønne Malt og 6 mark fisk udi Gaarden Knarvigen, i Lindaas Skibbrede beliggende dat/erit Steenegaard d/en 1 Maj 1713."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bjørn! Takk for tipset!Jeg har sett nærmere på denne Iver Mikkels. - den eneste registrerte i 1701 en en kar på Sirsæter (Sjurset). Han er sønn av Michel Joensen og har søsknene Arne, Niels, Anders, Ragnhilde, Joen/Jan, Magdeli og Baste. Ikke akkurat navn som går igjen hos "min" Ivers barn.Jan Michelsen dør på Riise i 1737, hans arvinger er da Hans arvinger var Iversbarna: Karj, Marithe og Ole og Jans søsken Magdelie Michelsdtr. og Besse Michels.Iversbarna har disse vergene: Onkelen Arne Lervåg, onkelen Niels Østrem, onkelen Anders Litle Lindås. I og med at det er Ivers barn som arver, sammen med Ivers yngre søsken, skulle vel dette tyde på at Iver allerede er død i 1737? Det er likevel en Iver på Knarvik som får barn i 1743, han er ikke, såvidt jeg har funnet far til barna som arver Jan i 1737: Marithe og Ole, med unntak av en Kari, da, men det er jo et vanlig navn.Jeg finner at Iver Michelsen (da med farsnavn og ikke gardsnavn, i motsetning til ved de andre barnas fødsler hvor far heter Iver Knarreviigen) døper sønnen sin Michel Iversen 27 Mar 1713, noe som jo stemmer med når han kom til Knarvik. Han kan jo ha vært gift med en Monsdatter...Jeg er rett og slett usikker på om alle disse Iversbarna som blir født på Knarvik i det hele tatt har samme far, jeg... Kanskje Iver Michelsen var den første Iveren på Knarvik, fikk barn fra 1713, men døde før 1737 - og at det har kommet inn en ny Iver i bildet?Min stamfar er Nils Iversen f. 1718? (1718 stemmer ikke helt med at han var 74 år da han døde i 1787!), som overtok Knarvikje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Hei Heidi! Her er deler av løsningen. 6. nov. 1731 er det skifte etter Marja Nielsdatter Knarvigen. Hun etterlater seg enkemannen Iver Knarvigen og deres felles umyndige barn: Jens, Mons, Niels og Hans. Faren Iver Knarvigen er formynder for disse. Kilde: Skiftedesignasjoner 1731 (Åsane historielag). Forøvrig er det da ingenting i veien for at Iver har giftet seg opp igjen og at Jens 1734, Kari 1736 og Ingeborg 1743 er fra det andre evt. tredje ekteskap. Forøvrig er Anne Rasmusdtr. Solen død 1787, 69 1/2 år. Mvh Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj sann! Takk skal du ha, Kenneth! Men nå får jeg visst barn jeg ikke visste om, som er født samme år og barn som mangler/døde tidlig. Jeg får nok litt å nøste i!Barna som er med i skiftet er ikke oppført blant døpte på Knarvik, men passer derimot fortreffelig med Iverssønner på Ramberg: Jens 1711, Mons 1715, Niels 1718 og Hans 1720.Parallelt får Iver på Knarvik disse: Mons 1714 (bare seks måneder før Mons på Ramberg), Eli 1717, Rasmus 1726, Kari 1736 og Ingeborg 1743.Og Iver Michelsen f. Sjurseter får Michel i 1713. Iver Michelsen og Iver Ramberg kan jo godt være den samme, men det er jo ikke tvil om at vi har en Iver på Knarvik i tillegg!Flyttet kanskje Iver Ramberg til Knarvik, da, siden moren til Ramberg-barna dør der?Og Nils Iversen f. Ramberg overtar gården Knarvik... Ihvertfall hvis Nils døpt 1718 og Nils som er 74 år ved dødsfallet i 1787 er den samme. (Det finnes bare en passende dåp!)Hjeeeeeeelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Ta og sjekk tingbøkene. Der står det ofte om ny bygsel, dog sjaldan eller aldri kor folk kom frå. Men det kan òg vere andre ting der som kan vere av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør jeg gjerne Bjørn, kikket etter da du la inn innlegget over også, men tror jeg er blitt blind, for jeg fant ikke frem til tingbøkene. Kan jeg få fremgangsmåten med teskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Hei igjen! Jeg fikk tid i dag til å sjekke Gards og ættesoge for Masfjorden og gården Rambjørg. Iver er nevnt der i årene 1717, 1718 og 1723. Det står ikke noe mer vita om han her. I 1734 derimot er brukerne på Rambjørg blitt selveiere og Iver er ikke nevnt blant disse. Derfor er det muligheter for at han har flyttet til Knarvik i Lindås uten at jeg kan si dette sikkert. Mvh. Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nesten vi har med tre Ivere å gjøre jeg - 1) Iver Michelsen Sjurset, sannsynligvis den samme som er omtalt på Sjurset bl.a. 1712, 1718-20. 2) Iver Rambjørg og 3)Iver Knarvik (siden de to sønnene med navnet Mons er født med seks måneders mellomrom på hver sin gård...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4) Iver Nilsøn Sjurset, finnes på Sjurset bl.a. i 1721. Fortsatt kan jo Iver Michelsen og Iver Rambjørg være den samme. Dette er jammen forvirrende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.