Gå til innhold
Arkivverket

[#7534] Når barn døde i mors liv/dødfødsel


Gjest Inger-Lise Haga Aastad
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger-Lise Haga Aastad

Hei!Jeg undrer om noen kan gi meg svar på følgende: i tidligere tider - eks. 1800 tallet - når et barn var dødfødt, eller døde ved fødselen - hvordan var praksis for jordfestelse? Skulle fødselen/dødsfallet registreres? Hvem, hva, hvor?Takk for hjelp!Hilsen I-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Svaret på dei to siste spørsmål er nok: Ja, av prest og i kyrkjeboka. Men kor i kyrkjeboka du finn slikt, er nok meir variabelt. Det mest sannsynlege er at du finn det under døde, men eg ville nok sjekka både døde og fødde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Lise Haga Aastad

Takk for raskt svar, men spørsmålet mitt er knyttet opp til temaet på generell basis - jeg leter ikke etter spesielle personer.Om en kvinne mistet barnet sitt under svangerskapet, hva da?I-L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Det er først i de senere år at barn som dør i mors liv får sin egen begravelse/gravsten.Før ble de lagt i kisten til en som nylig var død uten at foreldrene visste hvilken avdød dette var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Østevik

Dødfødte ble ført i kirkeboka under egen del for dødfødte.Denne delen er ikke tilstede i alle kirkebøkene.morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Det går litt fort noen ganger.Dødfødte og døde under fødsel ble lagt sammen med en ukjent i dennes kiste, men ble alltid registrert som dødfødt hvis svangerskapet var kommet så langt at det ikke ble regnet som abort; før 7. måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Endresen

Du har jo fått mange fine svar, men jeg vil bare si hva jeg har sett. I kirkebøker som jeg har sett i så er det som tidligere et register over dødfødte barn i kirkeboken. Men du kan da se etter morens sitt navn for det har jeg sett oppført flere ganger. At det f.eks. har stått NN.Nilsens ufødte datter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Lise Haga Aastad

I detaljer vil det si at dersom en kvinne mistet barnet før 7. måned så kunne man eksempelvis begrave barnet hjemme?I-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Så enkelt var det nok ikke. Barnet skulle i vigslet jord,altså en kirkegård. Hvis ikke, ble sjelen vandrende hvileløs. (ifølge de opplysninger jeg har fått)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.