Gå til innhold
Arkivverket

[#7535] Hvor i Kongsberg?

Gjest Christina Frøysland
 Del

Recommended Posts

Gjest Christina Frøysland

Mine forfedre bodde i Kongsberg. I 1801 bodde de på/i Myntserpladsen og i 1865 var de hjemmehørende på Egermoen. Hvor i Kongsberg var dette? Håper noen kan hjelpe megHilsen Christina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Iflg. et kart over Kongsberg fra 1847, er "Mynsterpladsen" eller "Mønstreplassen" navnet på en liten bydel som ligger på østsiden av Lågen, 1 km så øst for der jernbanen krysser elva i dag. "Egermoen" ser ut til å være det gamle navnet på "Eikerveien", men gjelder vel helst den flate delen fra bunnen av bakkene og ned til Nymoen. Hvis du sender meg epost-adressen, kan jeg sende deg et scan av kartet.Med vennlig hilsen knbryn@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Næss

Eikermoen er som Knut Bryn helt riktig sier området ved bunnen av Eikerveien, se denne siden som Kongsberg Kommune har lagt ut: Lenke Begrepet brukes fortsatt av den eldre generasjon i Kongsberg.Mynsterpladsen er ikke i bruk som begrep idag. Er det frekt av meg å be om en kopi av kartet?? Tilgjengjeld skal jeg prøve å stedfeste det i forhold til dagens Kongsberg. Send ev til: torna@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Kartet skal du få. Det er ikke mer sjeldent at det står på side 395 i bind I av Berwitz' bok om Kongsberg. Du har vel rett i at Mynsterpladsen ikke er i bruk som begrep i dag siden du bor på Kongsberg, men "Mønstreplassen" ligger likevel inne som stedsnavn i kartdatabasen på www.hvor.no Dette tyder jo på at navnet er med kart uten mose på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Næss

At det har grodd mose på navnet Mønsterplassen er sikkert! Stedet er idag mer kjent som "BK-banen", dvs en idrettsbane som (Arbeider)idrettslaget Bergkameratene opparbeidet. Antagelig fordi det var en fin slette der fra før av. Når den ble nedlagt som idrettsbane vet jeg ikke, jeg kom til Kongsberg i -71 og da var den forlengst nedlagt og delvis nedbygget. Nå er det prosjektert nye boliger på resten av området så nå forsvinner den helt i løpet av et par år. Mønsterplassen lå dermed på den nordlige del av Eikermoen med dagens Olavs gt i øst og Withs gt i nord. At det har vært en ekserserplass for det "Kongsbergske kompani" framgår indirekte av en artikkel i "Bergstaden ved Lågen" av tidl. oberstlt Sigurd Friis. "Kompaniet som besto fram til 1834 hadde sine øvelser på Eikermoen, men flyttet senere til Hedenstad og Berg".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.