Gå til innhold
Arkivverket

[#7544] Slekten Perbøl


Gjest Ketil Firing Hanssen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ketil Firing Hanssen

Elen Maria Nilsdatter Perbel (Perbøl) gifter seg i Stokke (Vestfold) i 1735 med Christen Christophersen Oslebakke. Monsr. Perbel er en av forloverne. Elen Maria dør 1741, 26 år gammel.Margrete Nilsdatter Perbøl dør på Nøtterøy 1769, 79 1/2 år gammel. Hun er sannsynligvis søster av Elen Maria. Ovennevnte Christen Oslebakke er fadder for et av Margrete Nilsdatters barn i 1737.Har noen kjennskap eller referanser til slekten Perbøl?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Iflg. Delgobe fantes en Chf. Perbøl gift med Anna Rapp?. Sønn Niels f. Laurvic 30/10 1742 + Kbh. 26/11 24, ....raad, adm. sekretær.Larviks historie I s. 273, 392, 393 = Sr. Christopher Perbøl (I 249 nye utgave) I s. 642 Fredrikke Perbøll. Sidenr. er fra 1921 utgaven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

K: 100 års dødsfald 1791-1890. Niels Perbøl, konferensråd, 26/11 1824 82 år. B97. B=Berlingske tidende. ---Dødsfall i Norge 1763-1825: Parbol Christopher, kopist fra Kbh., +Kra. 2/10 1813 28 år, hos Gustav Thrane, som avt. -I80. I=Christiania inteligenssedler nr. 80 i 1813.Håper det er til litt hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Takk Berit!Jeg har registrert denne Niels i 1787 og 1801 i København. Han var etatsråd og admiralitetssekretær, gift 23. april 1779 i København med Christiane Schultz.Jeg har registrert 5 døtre og en sønn av dette ekteparet. Sønnen Christopher er 15 år i 1801 og er vel dermed identisk med kopisten som dør i Kristiania 1813. Datteren Andrea Friderica Dorothea Eleonora, f. 20. (26?) februar 1785 er nok den Andrea Perbøll som gifter seg i Bergen 24/7 1806 med Christopher Bøegh (visstnok omtalt i G. F. Heiberg, Slekten Heiberg, (Amble, 1941), side 207).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Ketil Firing Hanssen

Takket være navneregistreret til Norsk Slektshistorisk Tidsskrift har jeg funnet en Nils Jensen Perbøl i Kristiansand. I følge kirkeregnskapet begravde han et barn i 1697, og hans hustru Maren Christophersdatter betalte for en pultiturstol i 1698.Har noen opplysninger om disse personene, f. eks. skifte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Ketil Firing Hanssen

'Niels Jensen Perbølle, skipper', er nevnt i boken 'Borgerrulle for Kristiansand' i året 1692. Det er vel det året han fikk borgerskap.Jeg mangler fremdeles kilder som viser hvem barna til Nils Perbøl var. Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Gudrun Wallengren

Jeg fandt følgende i 'Københavns Stadsarkivs uddrag af Skifter':København, 22. august 1763. Skifte efter Truels Hoff, commissionær, og hustru Anne Birgitte Røtling.Tre helsøskende til manden: Tobaksspinder Jens Hoff i Frederikshald, Pernille Hoff i Laurvig og Barbara Hoff samme sted.En halvsøster til manden: Anna Rap, død, gift med tobaksspinder Christopher Perbøl i Laurvig, efterlader tre børn: 1) Niels Perbøl 23 år, 2) Maren Perbøl gift med Peder Blom i Frederikshald, og 3) Frederikke Perbøl.To søskende til konen: Frans Henrik Røtling, sømand i Bragerø, og Magdalene Cathrine Røtling i Ø. Risør.Guld og sølv 203 Rd. The m.v. 290 Rd. Et extrakt af skiftebrevet efter commerceråd Peder Arvidsen, begravet 28. marts 1763 og --- 6. marts 1764, hvorefter afdøde kone er tilfalden 172 Rd. i arv.En attest udstedt 6. sept. 1763 af byfogeden i Laurvig, til bevis for hvor mange arvinger den afdøde kone efterlader sig.En anden attest udstedt af samme myndighed, til bevis for hvor mange arvinger den afdøde mand, der er født i nævnte by (Laurvig), efterlader sig.Et arvetingsvidne udstedt 3. august 1763 af Københavns byting. Den afdøde mands fader var skomager Christen Trugelsen Hoff, og moderen Gunvig Klønne.Et gensidigt testamente mellem ægtefællerne, Kgl. konf. 8. febr. 1760. Rede penge 823 Rd. Obl. m.v. 2.800 Rd. Formue 4976 Rd. Gæld 783 Rd. Sluttet 12. marts 1765.- Det fremgår af en regnskabsbog for københavnske vielser, at matros Christoffer Trugelsen Hoff har giftet sig i St. Nicolaj Kirke i Kbh. 27. nov. 1736.- Moderen til Christopher Perbøls hustru, Anna Rap, bør være Gunvig Klønne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gudrun Wallengren

Der var mange navne i forrige indlæg, jeg skal prøve at forenkle sagen lidt.I Laurvig bor i 1763 tobaksspinder Christopher Perbøl. Han har tre børn, Niels, Maren og Frederikke. Det er Christopher Perbøls afdøde hustru der er interessant. Hun hed Anna Rap og var halvsøster til Truels Hoff i København.Truels Hoff, som i 1763 er død, var født i Laurvig. Hans forældre var Christen Trugelsen Hoff og Gunvig Klønne.Gunvig Klønne må før eller efter ægteskabet med Christen Trugelsen Hoff have været gift med Anna Raps far. De to halvsøskende Anna og Truels har forskelligt efternavn.De mange personer som bliver nævnt i skiftet er naturligvis ikke i familie med Perbøl. Men hvis de har haft kontakt med hinanden kan der måske alligevel komme nye oplysninger frem.mvh Gudrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest torkil lier

Vedrørende 'Gunvig Klønne' slektsbakgrunn: Skipper i Larvik Michel Andersen Bornholm(skifte 16/11-1706 med brutto: 12.431-3-9 og netto 6.408-3-5)var gift: 1.-1682 med Jørgen Klønes enke Barbara Iversdatter død 1692, datter av Iver Tordsen og Anne Petersdatter. 5 barn. 2.-1693 med Martha Jansdatter Coldevin, død 1705, datter av Jan Jochumsen Coldevin og Ragna Olufsdatter Schjerven. 5 barn. 3.-1705 med Anna Andersdatter Scheen,død 1749, datter av stiftsprost i Kr.sand Anders Pedersen Scheen og 2.hustru Marie Clausdatter Bugge. I dette siste ekteskap 1 datter. Anna Scheen gift 2..ca.1708 med skipper Ulrich Realfsen Wright og fikk 5 barn. Til alle disse halvsøsken og stesøsken befinner da også GURI JØRGENSDATTER KLØNE seg. Hun var f.ca.1679 og var 13 år gl. ved skifte etter moren 24.jan.1693. Giftet seg med skipper Fredrik Evensen,som døde 30.aug.1699 på reise til London; sønn av kjøpmann Even Findsen og hustru Giertrud Erichsdatter. Skiftet etter Fredrik holdtes 12.jan.1700 i huset til Guri Klønes mormor, Anne Sl.Iver Tordsens,hvor ektefellene var bosatt. Ekteskapet var barnløst. Mvh.Torkil Lier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Gudrun skriver idag:Nu har jeg faktisk lige fundet to stednavne Perbøl, begge i Sønderjylland tæt ved hinanden. Det ene ligger lidt sydøst for Tønder, det andet lidt nordøst for Tønder. Der er ikke tale om landsbyer, bare små steder på den åbne mark, sådan nogle steder 'hvor kragerne vender'.På Rigsarkivet er der et stort håndskrevet register til jyske personnavne, det kan jeg prøve at se i. Ellers er jeg kun stødt på personnavnet Perbøl få gange og kun sidst i 1800-tallet.; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gudrun Wallengren

I 'Nygaards papirer til jyske slægter', Rigsarkivet, forekommer kun én Perbøl.Det nævnes ganske kort at admiralitetssekretær Niels Perbøl i 1801 har skrevet en embedsmandsansøgning. Jeg havde håbet at der var nye personer af navnet.På den anden side set tager man jo netop først et stednavn som personnavn, når man flytter væk fra stedet. I København er der f.eks. en hel del personer med tilnavnet 'Skåning'. Hvis de var blevet hjemme i Skåne ville de jo aldrig have fået dette tilnavn.I Åbenrå amt findes stednavnet Perbøl i tre sogne: Bjolderup, Kiplev og Enge sogne. De ligger nogenlunde tæt på hverandre. Der er gamle kirker i Kiplev og Bjolderup sogne. - Se evt. 'Trap Danmark', bd. 26, Åbenrå Amt.Venlig hilsen Gudrun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Ketil Firing Hanssen

Det nylig utlagte skifteregisteret for Larvik viser at skiftet etter Christopher Perbøl ble påbegynt 31. mai 1771 og at han 3. desember 1756 hadde fått fullmakt til å sitte i uskiftet bo etter sin kone Anne Rappe ([url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=sk07071672&variabel=0&postnr=7415&fulle=true&spraak=n>Lenke)I skiftet etter Christen Trulsen Hoff i 1737 (Lenke) kalles ektefellen Gurri Iørgensdtr Kløne, mens Christopher Perbøl kalles 'een svoger her til Huuset'.Er så Anne Rappe datter av Fredrik Evensen, eller har Guri vært gift med en NN Rappe før hun giftet seg med Christen Trulsen Hoff?Skiftet etter Andreas Bohse i 1731 gir nok svaret. Hans arving er nemlig ektefellen Anne Friderichsdtr Rap, som vel er identisk med Anne Rappe og datter av Guri Jørgensdatter Kløne og Fredrik Evensen (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gudrun Wallengren

Det er meget overbevisende, og absolut det mest sandsynlige.Men hvorfra kommer navnet Rap/Rappe?Og er det sådan, at det direkte fremgår af skiftet efter Frederik Evensen at hans ægteskab med Guri Kløne var barnløst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkil Lier

Det mest sannsynlige er at Anna er datter av Fredrik Evensen og Guri Kløne. Det finnes flere eksempler på at ny skiftesesjon ble holdt etter at enken hadde nedkommet med et posthumt barn. Mvh.Torkil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonas Krøldrup Ljunggreen

Nu har jeg gjort lidt reasearch, og er kommet frem til, at jeg nedstammer direkte fra bla. Niels Perbøl, og jeg må indrømme, at det er utroligt, hvad man kan finde på to dage, når man bruger internettet. Jeg kan oplyse, at enten Niels Perbøl eller hans hustru Christiane Schultz, var af jødisk afstamning...I første post, nævnes det, at Elen Maria Nilsdatter Perbel (Perbøl)(ca 1715-1741) og Margrete Nilsdatter Perbøl (1690-1769) muligvis er søskene... Et det ikke muligt, at de er døtre af førnævnte Nils Jensen Perbøl??? Og at det begravede barn, var en søster eller broder til de til søstre?? Jeg vil også meget gerne udtrykke min glæde over, at en endnu større del af min familie nu er afdækket...Og så lige et spørgsmål: Er alle der skriver herinde af slægten Perbøl?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonas Krøldrup Ljunggreen

Dette er min linje fra Niels Perbøl...Niels Perbøl -Anna Margrethe Perbøl --Anna Margrathe Paulsen ---Orla Armand Carrél Paulsen ----Svenn Poulsen -----Karen Elisabeth Ljunggreen ------Poul Risbøll Ljunggreen -------Helle Risbøll Ljunggreen --------Jonas Krøldrup Ljunggreen (mig)Hvad med din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonas Krøldrup Ljunggreen

Hmmmmmfandt lige en 'Anna Christina Rappe. Född .. ... 1699. Död .. ... 1765.' Hendes fader var:'f Henrik Erik Rappe. Född .. ... 1661. Död .. ... 1727. övestelöjtnant.'Kunne det være hende? I så fald har vi faderens navn......kilden er dog en smule tvivlsom..http://user.tninet.se/~ctb186l/adel/5089.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonas Krøldrup Ljunggreen

jo da.''Niels Perbøl + Christiane Schultz - Anna Margrethe Perbøl'' ''Anna Margrethe Perbøl + Ludvig Frederik Ipsen - Anna Margrathe Paulsen'' ---Orla Armand Carrél Paulsen ----Svenn Poulsen -----Karen Elisabeth Ljunggreen ------Poul Risbøll Ljunggreen -------Helle Risbøll Ljunggreen ---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.