Gå til innhold
Arkivverket

[#7545] Forlis på Huron-sjøen i nov. 1913

Gjest Magne Pettersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Pettersen

Jeg lurer på hvor jeg kan få opplysninger om dette forliset i nov 1913. Båten heter S/S H(n)_us (noen bokstaver i det navnet jeg ikke forstår).Vill gjerne vite hva som EGENTLIG sjedde, og hvorfor. 2 ting som jeg vet, og det er at ingen overlevde og ingen ble funnet.Min grandtante har fortalt at ingen i vår familie fikk vite noen ting om hva som sjedde. Dette var en stor skandale og skulle ties i hjelFinnes det noen mulighet til å finne ut noe som helst ??Mvh. M.P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Du kan prøve ei bok som heiter "Disasters at Sea during the Age of Steam" eller noko slikt. Den finst i alle høve på biblioteket til Sjøfartsmuseet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Det var en forferdelig storm 9. november 1913. Mange skip forliste. Du kan lese ganske mye her: Great StormLaila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan tenke meg at dette er din båt: STEAMER HYDRUS, passed Soo Sunday at 9:30 a.m., down bound. Not yet heard from, probably lost. 7,000 tons capacity, 416 feet long, 50 feet beam, built in 1903, and owned by Pickands-Mather Company of Cleveland. Crew of 25.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Hei igjen. Takk for rådet angående bok, Bjørn.Joda Laila, du har nok rett angående båten., men vet du hvilken dag den gikk ned, og var det påå grunn av denne stormen der borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stormen varte i noen dager. Hvis du går inn på linken min, (great storm), så kan du lese masse om den. Og det var helt klart denne stormen som hadde skylda. Ser ut som om det var 15-20 båter som gikk ned i denne stormen. Søk evt. på google etter Huron 1913 da får du opp masse treff. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.