Gå til innhold
Arkivverket

[#7547] Maria Jonsdatter, Asker

Gjest Egil H Thomassen
 Del

Recommended Posts

Gjest Egil H Thomassen

For to uker siden fant jeg med hjelp av Berit Knudsen frem til min tippoldefar Lars Larsen fra Økeri i V.Bærum. Han var sønn av Lars Sørensen Økeri og Maria Jonsdatter. De ble gift i Asker 5 februar 1804.Har noen tilgang til kirkebøkene for Asker og kan hjelpe meg med opplysninger om Maria Jonsdatter (alder, gårdsnavn, forlovere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Hei !! I Kirkeboka for Asker står det at Maria Jonsdtr var fra Kristianaog forlovere var: Jacob Bondi og Lars Pauls. Tandberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Takk for hjelpen Magne. Dette ble vrient. Jeg har sett på FT 1801 og finner bare to tjenstepiker og en soldatkone i Kristiania i gifteferdig alder ved navn Maria Jonsdatter.Lars Paulsen Tandberg må være Lars Sørensens forlover. Han er fra en av nabogårdene. Men Jacob Bondi finner jeg ikke på FT 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Går ut i fra at den Lars Sørensen som er på Økri i 1801 er din forfader. Da er han gift med Anne Sørine Thoresdtr d. 24.04.1802, 45 år. begravet.25.04.1802. Asker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkil  Lier

Ved dåp av Lars Sørensen og Maria Jonsdatters sønn Søren i 1804 er en av fadderne Hans Jonsen Tandberg. Ved å slå opp i Bæumsboka viser det seg at han var fra Frogner i Bærum, og sønn av Jon Rasmussen,bruker av Vestre Frogner fra 1771/72. Skifte etter ham 1780. Jons hustru var Anne Larsdatter Skotta,datter av Lars Pedersen Øverland. Barna ved skiftet var: Rasmus,Lars,Even, Hans,Kari,MARIA og Anne. Dette kan muligens være en ledesnor. Mvh.Torkil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkil  Lier

Ved sjekking i familysearch finner jeg at Jon Rasmussen og Anne Larsdatters datter Maria er født 1769. Kan alderen stemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Hei Magne og Torkil,Takk for hjelp og informasjon.Dette er hva jeg vet: Lars Sørensen Økri var gift to ganger. Min oldefar Lars f. 1808 er fra annet ekteskap med Maria Jonsdatter.Jeg har også funnet Maria, datter av Jon Rasmussen Frogner og Anne Larsdatter i familysearch. Navnet kommer også igjen i 1771 med samme foreldre. Sannsynligvis er den andre Maria navnet opp. Dessverre vet jeg ikke når Maria var født og håpet å finne det i kirkeboka. Det var denne Maria jeg hadde siktet meg inn på som mulig andre kone til Lars Sørensen, men problemet er at Maria er fra Kristiania, ifølge kirkeboka.Det er interessant at Hans Jonsen Tandberg var fadder til Lars Sørensen og Maria Jonsdatters første sønn. Det kan tyde på at Hans Jonsen er bror til Maria Jonsdatter, og at jeg har vært på rett spor. Igjen, det er Kristiania som forvirrer. Men hun kan midlertidig vært bosatt i Kr.ania. Jeg finner henne ikke ved FT 1801.Anne Larsdatter er et annet problem. Hun er i bygdeboka oppgitt å være fra Skotta, mens familysearch oppgir Skaugen, en av Holmevannsplassene i V.Bærum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Dersom Jacob Bondi er forlover ved et giftermål i Bærum, såpass langt fra Bondi (etter datidens målestokk), kan en av ektefellene kanskje ha hatt en tilknytning til Asker? Jeg ser at det er en Maria Jonsdatter på Semb i 1801, gift med Peder Andersen. Hvis dette er den samme Peder Andersen som dør i 1803 på Hanneval (nabo til Semb), er kanskje dette riktig Maria, m.a.o. gift med Lars som enke?Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Hei Rune,Takk for informasjon. Det var interessant å få vite at denne Maria Jonsdatter var enke i 1804. Jeg har faktisk vurdert henne, fordi hun passer i alder (f.1771), forloveren var fra Asker og giftemålet fant sted i Asker.Men, opplysningen om at hun har oppgitt Kristiania som bopel og at hun er P(ige) samt at hun var husmannskone på Semb gjør henne litt tvilsom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Gift for 2. gang 4/12 1829 Tanum krk. enkem. Christopher Nilsen Ende, Norderhaug prgj. 56 år, far Nils Andersen (på Ende) og enke Maria Johnsdt. nedre?Haug, Økri 51 år, far John Olsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Jeg slo opp dette på RHD, Berit, og der står det at det er Maria (ikke Christopher) som er født i Nordrehoug/Norderhov. Dette framgår ikke av din melding ovenfor.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Christopher Nilsen død 21/10 1832 av brystsvaghet, 62 år og Haug i Lommedalen.En Maria Johnsdt. enke 54 år, f. Ringerike og bosted Houg ble gift 12/12 1834 med Christen Lars. enkem. 48 år Johnsrud. ---- Så var det en Mari Jonnsdt. som døde 18/6-11/7 1847 av helsot, 69 år, nedre Jonnsrud, forsørger Xten Lars.--- Kan se ut som om det er samme dame hele tiden, men ikke sikkert. Jeg fant ingen andre som kunne passe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei Rune. Det kommer heller ikke frem i krk.boka det du sier, men det er nok rigtig. Presten har nok ikke fulgt overskriften for kolonnene. Det skulle da bli Christopher f. på Ende og bosted nedre Houg, bruden f. Ringerike og bosted Økri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Hei Berit og Rune,Jeg skal prøve å summere opp:Lars Sørensen Økri døde i 1827 og bygdeboka bekrefter at enken Mari Jonsdatter Økri giftet seg i 1829 med Kristoffer Nilsen Ende på N.Haug i Lommedalen. Hun gifter seg så for tredje gang i 1834 med Christen Larsen Johnsrud. (det er ikke beskrevet i bygdeboka)Hvis hennes far er Jon Olsen fra Norderhov, så er hun ifølge familysearch født 27 okt. 1782. Det er vel mulig hun var i tjeneste i Kristiania da hun ble gift første gang.Når Lars Paulsen Tandberg er forlover og Hans Jonsen Tandberg er fadder, så må det vel ha med naboskapet til Økri å gjøre.Det ser ut som jeg kan ha funnet en tipptippoldemor?Tusen takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Jeg fant Mari Joensdatter, 18 år, med foreldre Joen Olsen og Anne Trulsdatter på gården Schotland i Norderhoug ved FT 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Jeg skal ta en titt i boken med husmannsplasser i Bærum for å se om det står mer om Maria der. Jeg tror forresten at Maria er en av mine forfedre også, men det får jeg sjekke i registeret hjemme.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

- og det stemte. Maria og Lars fikk datteren Anne Sørine (oppkalt etter hans første hustru) i 1806, og hun er min ttt-oldemor. Men jeg har ikke notert meg annet om henne enn det som er framkommet i denne debatten. I 1835 oppgis alderen hennes til 56 år, og da er hun gift med Christen Larsen på nedre Johnsrud. Siden hun også oppgis å være 69 år når hun dør i 1847, tyder mye på at hun var født ca 1778-79.RRune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Hvis det er slik at Maria har bodd i Christiania, og hun er født ca 1778-79, kan det være henne du finner i tjeneste hos apoteker Niemann i Toldbodgaden i 1801.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Hei Rune,Det er veldig hyggelig å finne nye slektninger, selv om det er langt ute.Da Maria Jonsdatter gifter seg for annen gang i 1829 oppgis Norderhoug om fødested og Jon Olsen som far, jfr. Berit Knudsens første innlegg.Jeg har på familysearch ikke funnet noen Maria Jonsdatter født i Norderhoug i 1778-9, men en som er døpt 27 okt. 1782 og har Jon Olsen til far. På FT 1801 finnes både denne Maria (Mari) 18 år og foreldrene på Schotland i Norderhoug.Så det er noe som ikke stemmer her. Det kan jo være feil i familysearch. Men foreldrene oppgis å gifte seg i des. 1779 (familysearch).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Alt jeg kan si er at 1778-79 og 1782 nesten er det samme. Og at det ikke er første gang det står født i Kristiania når det skal være Norderhaug. Ang. hennes 3. ekteskap så gikk jeg gjennom alle dødsfall til langt utover hennes mulige levetid, og fant bare denne ene damen. Ut fra det fant jeg ekteskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Hei Berit,Er svært enig med deg. Jeg har flere ganger på familysearch funnet samme personen oppført flere ganger med opp til ti års forskjell på fødsel. Jeg har en magefølelse på at dette er min riktige tt-oldemor. (Så lenge det ikke dukker opp en ringeriking som kan fortelle om en annen Maria Jonsdatter og Joen Olsen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.