Gå til innhold
Arkivverket

[#7547] Maria Jonsdatter, Asker

Gjest Egil H Thomassen
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Knudsen

Christen Larsen nedre Johnsrud VB. døde 63 år gammel 26/2 1847 av Helsot. Altså litt mindre enn 4 mnd. før kona Mari, og begge av helsot. Er det noen som vet hva helsot er?I FT 1835 Johnsrud nedre: Christen Larsen 54 år, Maria Johnsd. 56 år, s. Lars Christensen 21 år og Xstine? Larsdt. 19 år. Jeg fant ikke gården i FT 1845. De er bønder/bondefolk.Lars og Mari fikk barna: 1)Søren f. 30/11 1804. 2)Anne Sørine f. 24/7 1806. 3)Lars 8/7 1808. 4)Marte Maria 21/5 1810, her het moren Anne Maria Jons. 5)Haagine 24/3 1812. 6)Karen 30/10 1814(ekte), her het moren Maren(Maria) Gulbrandsd. og en fadder het også Maria Gulbrandsd. 7)Kristine(Kistine) 30/2 1817. 8) Nils 11/10 1819. Ser også ut for at alle barna vokste opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Jeg er nok ingen spesialist på helsott, så det overlater jeg til andre. Men når det gjelder gården nedre Johnsrud (østre) kan jeg bekrefte at gården også fantes i 1845 - og finnes fortsatt. Den ligger 500m fra der jeg bor.På familysearch finner jeg en Mari Johansen som er datter av Jon Olsen og født 10.8.1788 i Norderhov. Kan være en kandidat, forutsatt at enten presten eller mormonerne har bomma på patronymet?Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Prestene blandet villig vekk navnene Jon, Johan og Johannes, men jeg tror denne kandidaten er for ung. Hun ville ha vært 15 år ved giftemålet i 1804. Slikt barnerov tiltror jeg ikke vår tt-oldefar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Hei Rune,Jeg har søkt videre på familysearch, men finner ikke flere alternativer til Maria Jonsdatter. Jeg kjenner heller ikke til noen bygdebok for Norderhov.Hvis du er interessert i kontakt for å sammenholde aner og evnt etterkommere til Lars Sørensen Økri og Maria Jonsdatter, så har jeg denne e-mail adressen: egil.th@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Beklager, Egil. Jeg bomma rått med ti år på hoderegningen. Jeg tillegger også våre forfedre de største dyder (selv om Maria må ha vært en ettertraktet dame med alle sine ektemenn). Jeg tok en titt i kirkebøkene på film i går, men fant ingen spor der som ikke går fram av de digitaliserte.Jeg vedlikeholder en oversikt over etterkommere etter Lars og Marias barnebarn Lars Nilsen Brendengen. For øvrig har Bærum bibliotek en samling over veldig mange av etterkommerne til Anders Isi (levde ca 1600), hvor denne greina er en av de mange. Derfra har jeg også skrevet av forfedrene til Lars Sørensen - interessert?Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Hei Rune, Det med tt-oldefar Lars var litt spøkefullt ment fra min side. Jeg er interessert i forfedrene til Lars Sørensen Økri. Noe har jeg funnet i bygdeboka og noe på familysearch, men du har sikkert et mye bedre grunnlag. E-mail adressen min finner du i mitt forrige innlegg.Berit: Iflg FT 1801 var Maria Jonsdatters far "bonde og gaardbeboer" på Schotland. Kanskje det finnes noe om ham i "Ringerikske slekter"? (Det er to Joen Olsen på gården) På bibsys har jeg funnet "Slekter fra Norderhov hovedsokn" utgitt 1935. Er det samme boken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det høres ut som samme bok.Økri gård: FAR til Lars Sørensen, Søren Larsen,+ 1795 73 år. Gift med Kari Nilsd. Hosle. FARFAR Lars Arnesen Økri, +1750 64 år. OLDEFAR Arne Johannesen Hauger gift med Berte Larsd. (datter av Lars Økern?).Skifter 1815 30/12 Øker i Tanum V.B. Karie Nielsd. +, des.1815. Barn: Lars Sørensen 61 år, Niels S. 59 år, Hans S. +,(etterlot 1s. Søren Hansen 16 år), Ingebor S. gm. Gunder Hansen på pl. Gri..stuen? u/Wøyen, Anne S. + gm. Lars Arnesen (etterlot 1 dt. Anne Marie Larsdt. 9år).Skifte 1685 1/10 Hauger i Tanum V.B. Johannes Helgesen+ g. Mari Arnesd. Barn: Arne Johansen Hauger, Oluf J. Hauger, Kiersti Johansd. Ringi, Anbiør J. Bestum, Anne J. Lefre, Mari J.Skifte 1698 16/8 Hauger i VB. Maren Arnesd. + g. Johan ? +(tidligere) Barn: Arne, Olle, Kristen, Anbiør, Anne, Maren.Skifte 1730 9/11 Hauger i VB. Arne Johansen+ g. Berthe Larsd. Barn: Lars, Johannes, Christopher 25, Maria + gm. Haagen Heltoen(1 dt.), Kari + gm. Gulbrand Giettum (2 barn), Marthe gm Hans Jensen, Randi.Skifte 1739 9/4 Hauger i VB. Berthe Larsd. + gm. Arne ? + Barn: Lars 52, Johannes 49, Christopher 34, Marit + gm. Haagen Larsen + (1dt.), Kari+ gm. Gulbrand Pedersen (2 barn), Marthe gm. Hans Jenssen, Randi gm. Hans Jensøn.Div.Hauger: Christopher Arnesen gm. Brabra Haagensd. skifte 4/9 1748 (2 dt.), Christopher Arnesen skifte 20/6 1768, Johannes Arnesen skifte 8/11 1768 gm. Anne Hansdt.Håper du skjønner det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Som "abbonent" på slektsgranskerdebatten blir jeg altid like imponert over hva du har av kunnskaper Berit. De refererte skifteprotokollene stemmer helt med hva jeg har funnet om slekten fra Økri. Igjen, takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.