Gå til innhold
Arkivverket

[#7548] Torbjørn Tormundsen g. 29.11.1807 DK, Bg. m. Barba

Gjest Sylvi Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sylvi Hagen

Hvor kom han fra ? Er det noen som kan hjelpe til med å finne/bekrefte fødested og foreldre til matros Torbjørn ?(Tormundsen v. vielse /Thomsen ved dåp av hans barn /Tormodsen)Torbjørn og Barbara bodde i Bergen: 1807 (rode 10-159) dpt. Marthe Gurine,1810 (10-152) dpt. Torbjørn,1813 (10-32) dpt. Ole, 1814 (1032) dpt. Massia Jacobia Maria Ft. 1815 b. 10-32 huseierEtter mye søking har jeg funnet en kandidat. Ft. 1801 for 1139 Hinneraae("nerstrand"):Torbiørn Tormodsen 19 år ugift "enroulered matros" med foreldre Tormod Torbiørnsen 58 år g. 2. gang og Marta Jonsdtr. 62 år g. 1. gang.Kan dette være riktig spor, og finnes det bygdebok for området hvor jeg kan følge slekten videre bakover? Stor takk for all hjelp som måtte komme. mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karen Husdal Brevik

Hei! På Scand. Vital Record CD finner jeg to Torbjørn Tormodsen i hele Norge (men, det kan selvfølgelig være mange flere):Torbiørn Tormodsen, døpt 2.sept. 1781. Nedstrand, Rogaland. Foreldre: Tormod Torbiørnsen og Martha Johnsdr.Den andre Torbjørn er f. i 1803 i Hordaland, så han er det sikkert ikke. Mvh Karen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvi Hagen

Hei, og tusen takk til deg, Karen. Jeg var akkurat inne på Fam. S. og fant Torbjørn dpt. 02.09.1781, men jeg fant ikke mer. Jeg prøver å sjekke den andre Torbjørn. Fremdeles takknemlig for hjelp. mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir K. Eide

Dette er vel samme karen, skulle jeg tro. Digitalarkivet: Undersøkelseskommisjonen 1804-05.Men det står ikke hvor i Stavangers Amt han kommer fra.Post 1 av 1 utvalde i databasen Fornavn Farsnavn Fødested Alder Sedvanlig oppholdssted Næringsvei Listens bemerkninger Ekstrasesjonens vedtegninger Løpenummer Referanse til ruller 3904 Torbioren Tormunsen Stavanger 19 1781 Julii Bergen Tiener Ch. Dahl Kammer Raad og Stiftamtskriver enrollert Matros efter forevist Patent af 16 Janu 1801 i Stavangers Amt HR: Rode 18. Bogst: CC: 0 HR-20Mvh.Geir K Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir K. Eide

Undersøkelseskommisjonen 1804-05 i Bergen,skulle det riktige være.Jeg nevnte at det ikke stod hvor Torbjørn kom fra.Men etter Stavangers Amt står det HR.Det kan jo være at det skal være en forkortelse for Hinnerå (Nedstrand).Kanskje noen andre kan vite noe mer om det ? Mvh.Geir K Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvi Hagen

Mange takk til deg også Geir K. Eide. Det er kjempefint med all info jeg kan få om Torbjørns bakgrunn (finner jeg den rette, er han far til Massia Jacobia Maria dpt. 1814, en av mine tipp-oldemødre). mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir K. Eide

Når jeg får "stokket" bokstavene ser jeg at HR ialfall ikke står for Hinnerå.Det henger sammen med bostedsadressen i Bergen. Mvh.Geir K Eide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir K Eide

Det ser ut som denne Torbjørn nevnt i Undersøkelseskommisjonen er født i Stavanger. Det står faktisk det når jeg ser nøyere etter. Mvh.Geir K Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvi Hagen

Hei igjen og fortsatt takk for innlegg. Ja, jeg ser det samme om Stavanger, og tror det er rette karen som jeg fant i 1801-tell. fra Nedstrand. Håper å få det bekreftet med mulighet for å få på plass ham og hans aner. Har stilt spørsmålet i det andre forumet vedr. hva som kan stå av andre opplysn. i hovedrullen. Det er flott med tips og hjelp. mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvi Hagen

Er det noen ,f. eks. i Rogaland, med tilgang til evt. bygdebok som dekker "Nedtrand", som kan sjekke om omtalte Torbjørn er den Torbjørn som giftet seg i Bergen med Barbara (Magrethe) Monsdtr ? mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir K. Eide

Jeg så gjennom kirkeboken for Nedstrand (avskrift),det stemmer overens med det som "famsearch" har i sitt register.I Gards og Ættesoge Nedstrand II s.577; av Hans Eyvind Næss er Tormod Torbjørnsen (1744-1816) og Martha Jonsdatter nevnt på plasssen Kuneset under Store Nessa.Det er ikke ført opp noen Torbjørn som sønn av disse.Men det er noe som gir en liten pekepinn på at det kan ha vært en Torbjørn Tormundsen der likevel.På samme bruket (Kuneset u. Store Nessa) er det nevnt en Tormod Torbjørnsen f. 1809 i Bergen.Skal tro om ikke det er en sønn av Torbjørn Tormodsen f.1781 ? Mvh.Geir K Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvi Hagen

Hei igjen. Jeg har vært inne en gang til på døpte i Bergen 1668-1815, men finner ikke Tromod Torbjørnsen f. 1809 i Bergen. Det kan jo tenkes at navnene Tormod/Torbjørn er byttet om og at den det gjelder er Torbjørn Torbjørnsen dpt. 19.08.1810 i Domkirken i Bergen, sønn av Torbjørn Tormodsen (Thomasen/Tormundsen) og Barbara Magrethe Monsdtr. mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir K. Eide

Her er den Tormod Torbjørnsen, som Nedstrand boken,nevner i ft 1865.Digitalarkivet: 1865-telling for 1139 Nærstrand.266 5 82 5 Hinderaa Nærstrand Einerstø 11591 14 1 Tormod Torbjørns. Husfader Husmand med Jord, Baadebygger g 56 m Bergen 4 19 1 1/2 2 1592 15 Annik Larsd. hans Kone g 54 k Tysvær 1593 16 Lars Tormods. deres Søn hjælper Faderen Pladsens Drift Vinterfiske ug 20 m Nærstrand 1594 17 Tormod Tormods. deres Søn ug 13 m Nærstrand 1595 18 Augutin Tormods. deres Søn ug 11 m Nærstrand 1596 19 Marte Kritoffersd. deres Pleiedatter ug 3 k NærstrandMvh.Geir K Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvi Hagen

Hjertelig takk, Geir K. Eide. Du er virkelig hjelpsom. Jeg har vært ute i ettermiddag (på Statsarkivet), så jeg har ikke studert dette så nøye. Ved første øyekast skulle man nesten tro at "min" Torbjørn har et barn mer enn antatt, nemlig den Tormod du ref. til (56 år i 1865 /f. ca. 1809 i Bergen). Imidlertid finner jeg ikke flere barn av Torbjørn og Barbara enn de fire nevnte: Marthe Gurine f. 1807, Torbjørn f. 1810, Ole f. 1813 og Massia J. M. f. 1814. Det ser ut til at navnene Tormod og Torbjørn går igjen på Nærstrand (1865-tell.). (Jeg har ikke helt sluppet taket i at Torbjørn f. 1810 i Bergen kan være den samme som Tormod f. ca. 1809 i Bergen.)Gards og Ættesoge Nedstrand (jeg har ikke sett boken). Det er rart at Torbjørn ikke er ført opp der som sønn av Tormod Torbjørnsen og Martha Jonsdtr., idet ft. 1801 (gard Næsse Store)(nevnt i mitt første innlegg), oppgir ham som deres sønn 19 år, ugift. (Håper det ikke er jeg som roter nå når jeg skal prøve å finne ut av dette). Riktig god kveld. mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvi Hagen

Hei igjen til Geir K. Eide. Du var så velvillig med å hjelpe meg med Torbjørn/Tormod problemet, så derfor svarer jeg igjen. Jeg er blitt tilbudt hjelp fra en annen hjelpsom bruker i dette forumet, som vil geleide meg videre med anene.Mysteriet med Torbjørn ført opp f. 06.08.1810, dpt. 19.08.1810 i Bergen og den ikke oppførte Tormod f. ca. 1809 er fortsatt tilstede.I morges søkte jeg på Fam. S. og fant følg.: Tormod Torbjørnsen Birth 19. Aug. 1810 Nedstrand, Ryfylke, Rogaland, spouse Anicken Sjursen (Odlandstraet).Datoen (19.08.1910) gjør at det ikke skulle forundre meg om Torbjørn er den samme som Tormod, at presten evt. har skrevet feil. Det ville jo være naturlig at Torbjørn Tormodsen kalte sønnen Tormod. Jeg vet ikke om jeg finner noen bedre forklaring. mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

En lite bagatell, kanskje; alderen på en person ved ft.1865 er den alder vedkommende vil ha ved fødselsdagen i 1866.Dermed vil denne Tormod Torbjørnsen 56 år ved ft.1865 være født i 1810.Nå vil en si at en finner både 1 og flere års avvik ved folks alder i folketellingene.Man visste ikke sin egen alder nøyaktig.Men Tormod har sannsynligvis hatt med attest fra det kirkesogn han tilhørte ved flyttingen fra Bergen.Dermed visste han trolig når han var født.Lykke til videre, Sylvi!Mvh Geir K Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvi Hagen

God kveld til Geir K Eide og tusen takk for nytt innlegg. Jeg tror nesten ikke noe er bagateller når vi leter etter aner. Hver lille opplysning kan få brikkene på plass. Takk også for lykke-til-videre-ønsker. Jeg har i kveld fått en mengde opplysninger om denne grenen fra en hyggelig og hjelpsom dame i Rogaland. Vil nå prøve å få en oversikt. Jeg ønsker alle gode "hjelpere" en riktig fin helg !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.