Gå til innhold
Arkivverket

[#7550] Mulige slektninger i Minnesota - 1908

Gjest May Bjerke
 Del

Recommended Posts

Gjest May Bjerke

Leter etter to personer i familien som reiste til Canby, Minnesota i 1908. Det er mor Inga Susanne Larsen (f. 1858) og datter Inga Solveig Larsen (f. 1895).Inga Susanne reiste til usa den 27 Mars 1908 og var fremme på Ellis Island den 9 April 1908 og reiste videre derfa til Canby, Minnesota.Inga Solveig reiste til usa den 25 September 1908 og var fremme på Ellis Island den 7 Oktober 1908 og reiste videre derfra til Canby, Minnesota. Inga Solveig skulle til sin mor.Mitt håp her må bli, at jeg vet at når Inga Susanne reiste til Minnesota den 27 Mars 1908, så reiste hun sammen med en Thore Thovson/Tovsen/Tovson (født ca. 1842) og hans kone Karen Thovson (født ca. 1862). Thore Thovson var bonde og han skulle til sitt hjem i Canby. Både Karen og Thore er født på Hedmarken, men amerikanske statsborgere.Jeg lurer på om noen har tilgang til folketellingen for Minnesota 1910, og om noen har mulighet til å undersøke om Inga Susanne eller Inga Solveig bor i Minnesota på det tidspunktet og evt. hvor Thore og Karen bor i 1910. Kanskje begge Inga'ene bor sammen med Thore Thovson?Inga Susanne bruker begge navnene i alle papirene jeg har funnet, mens Inga Solveig kan også bare gå under Solveig.Håper noen har tilgang til Minnesota 1910 tellingen for sjekk. - Beste hilsner, May.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei igjen.Du bør søke "der borte" etter opplysninger. Sjekke ut om hvilken avis som brukes i område, sjekke også historical society's hvor det eller de ligger. Hverken 1910 eller 1920 er å få tak i på Internett enda. Men det kan være en genealogy forening som du muligens kan få fatt i.Noen av de aktive medlemmer i bygdelagene i Amerika kan bo i nærheten. De kan gi deg tips. Videre kan bygdelaget der eks. fra Vestfold hjelpe deg.Lykke til!Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Før jeg i det heletatt leser hovedinnlegget her, 1910 og 1920 finnes komplett innscannet på nettet. (Men, det er "selvsagt" ikke gratis). 1920 er nå i gang med å bli indexert, (kun "hovedperson/head" i familien). Ancestry har disse på sine sider. Advarsel: LES abonnementsreglene!!!!!!! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Hei igjen May! Inga og Inga er nå oppsporet i 1910. De bodde i Minnesota, Yellow Medicine County, Norman Township (ved Canby). Jeg har lagt tellings-siden på mine sider: Inga Larsen 1910 Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vera Ilseng

Her er et nettsted som jeg har hatt stor nytte av i forbindelse med å finne steder, folk og historie i Minnesota. Nå klarer ikke jeg å lage sånne flotte linker som Laila...men her er adressen:Lenke til videre! Mvh Vera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Bjerke

Tusen hjertelig Laila, nå er jeg kommet enda litt lenger. Det var artig å se at de bor i USA i 1910 også, da jeg har lurt på om de bosatte seg der eller om de vendte hjem til Norge igjen.Det hadde også vært veldig gøy å finne ut hva som står i tellingen, da det ser ut til at dette bildet av tellingen er veldig lite og vanskelig å lese. Vet du om det finnes et større bilde eller om dette evt. må bestilles? Håper du kan hjelpe meg med informasjon om dette.Vil bare takke nok en gang, dette er helt utrolig! - Mvh May

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal prøve å lage "utsnitt-bilder". Det er litt håpløst fra disse sidene, da det ikke uten videre er å sende disse på mail. Hva er mailadressen din igjen? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Bjerke

Hei igjen, takk for mailen. Det var litt vanskelig å lese det som stod der, men jeg tror det går bra med forstørrelsesglass. Det var ihvertfall flott lesning, takk igjen. - Mvh May

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Bedre kan det nok dessverre ikke bli. Skal se om jeg får tid til å evt. skrive det av inn i et av skjemaene....det står egentlig ikke noe mer enn det du vet. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Bjerke

Hei igjen!Hvis du har tid så hadde det vært fint, men det er ikke nødvendig (det var jo mye bare å få disse kopiene av 1910 tellingen). Men jeg hang meg opp ved en opplysning, det står følgende om Inga (Susanne):Antall barn: 1 Antall barn som lever: 1På Inga Solveig stod det:Antall barn: 1 Antall barn som lever:Kan dette tolkes som om at Inga Solveig også fikk et barn, men barnet lever ikke lenger? - May

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du har tolket rett. Dette er ofte en fin pekepinn når man finner familie, og så står det at moren har født 4 barn, og at 4 lever, men så bor det kanskje bare 2 hjemme...hvor er resten....lete lete... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Bjerke

Dette var noe jeg ihvertfall ikke visste fra før, synd at barnet ikke levde opp. Jeg har funnet ut veldig mye om min slekt og det er utrolig gøy å finne nye opplysninger (noe som faktisk skjer veldig ofte).Men nå som vi vet at de kom til Canby i 1908, men bor i Norman Township i 1910. Er det noen som har mulighet til å se om de finnes i folketellingen for 1920? Hadde vært gøy, beste hilsner May.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.