Gå til innhold
Arkivverket

[#7552] Husmannsplassen Nossumvald i Nord-Trøndelag.

Gjest Sissel Endresen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sissel Endresen

Jeg greier ikke å finne husmannsplassen Nossumvald i Skogn. Den har vel ligget under en gård der, men jeg finner ikke ut av det. Grunnen til at jeg spør er at en av mine aner, Elin Anna Chistiansdtr. f. 1846 kommer fra denne plassen, men jeg greier ikke å spore den opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Lerfald

Hei. Jeg regner med at Nossumvald lå under gården Nossum. En av mine tippoldefedre bodde på Nossumvald i to perioder, men jeg vet ikke mer om plassen enn navnet, som opptrer på en liste jeg har fått over vedkommendes bosteder. På 1830-tallet bodde min tippoldefar vekselvis på Nossumvald og på Nossum. Har du prøvd bygdebøkene for Skogn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Født Levanger by 19?/6-24/8 1846 Elen Anna. (9 tallet var uklart) foreldre: inderst Christian Johansen Munkebyvald og k. Karen Anna Ellingsdatter. Faddere: hmd. Eric Andersen Munkebyvald og kone ... Andersd. Bjøraas, ind. Andreas Pedersen Nossumvald og kone Malene Arntsd., ....Johannes Andreasen Bjøraas og pike Gjertru Andreasd/Andersd. Bjøraas.Skogn historie, folk og heimar bd.VI, Frol II: Munkeby gnr.51 S. 195: Christian Johansen f. 1822 g. 1843 Karen Anna Ellingsd. Reistadv. Barn: Johan Martin 1843, Elen Anna 1846.Reistad gnr.46 s. 93: Nordtrøa, Elling Jensen 39 år husm. u/Reistad søndre i 1835, kona Marta Nilsd. 53 år, sønn Nikolai 11 år. FT 1835: Elling Jensen hm. 39 år, kone Marta Nilsd. 53 år, sønn Nikolai 11 år og enkem. Jens Eriksen 77 år inders, pensjonist og blind. Under nedre Falstad på Ekne 1801 er Jens Eriksen 43 år og bygdeskolemester og k. Kirsten Johnsd. 48 og barn Jens 16, Torgeir 12 og Elling 4 år.I 1835 var altså Elling på Reistad, med faren som pensjonert skolemester. Marta Nilsd. var fra Selbuv. Andre barn:1) Jocumina Ellingsd. g. 1849, 29 år, m. Ottar Johansen Langåsv. 2) Karen Anna Ellingsd. g. 1843, 23 år, m. Kristian Johansen Munkebyv., sønn av Johan Olausen Bergsv. Verdal. Barn: Johan Martin 1843, Elen Anna 1846 gm. John Holm, flyttet til Stjørdal. Etterslekt: Bergitte Over-rein,Levanger. 2.Yrkesskolelærer Johs. Gundersen Lev.nesset, no Brandbu. Sjå Heia. Kanskje Elling Jensen var i Nordtrøa før Johannes Henriksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.