Gå til innhold
Arkivverket

[#7555] Nils og Olette Hansen i FT1900 for Kragerø


Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

Har i lengre tid forsøkt å finne opplysninger om Nils Og Olette Hansen (+ sønn Bernhard) utover at de bodde i Tallakshavn ved Kragerø i 1900.Vha opplysninger fra andre kilder er jeg 100% sikker på at Nils Hansen er min oldemors bror. En første runde med kirkeboka for Kragerø gav ingenting, men jeg kan ha oversett noe.Familietradisjonen har ikke nevnt noe om kontakt til Kragerø så kan være spennende å se om det finnes uoppdagede slektninger i Telemark!Finnes det noen der ute som kjenner igjen navnene?Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Olette og sønnen står i metodistkirken, Nils "Intet samfund". Det kan kanskje være årsaken til at du ikke finner noe i kirkebøkene. Kanskje folketellingene 1885 og 1891 kan gi flere opplysninger, men du var kanskje mer interessert i etterslekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Takk skal du ha for den klargjøringen! Den hjelper meg definitivt videre til et mer målrettet søk (den lokale metodistkirken må f.eks. ha hatt egne kirkebøker). Og som du nevner, FT1885 og 1891 kan også tenkes å gi noe.Etterslekten er jo mest interessant, men jeg synes alltid opplysninger (navn og fødselsår) om foreldre, søsken (deres eventuelle ektefeller og barn også) gir en form for innsikt i den sosiale rammen de personene man primært leter etter fungerte innenfor.Må innrømme at jeg i dette tilfellet hele tiden har operert via FT 1900 i RHD og derfor gått glipp av de opplysningene som i dette tilfellet er med i DA's registrering av samme FT. (RHD kan for endel formål ha store fordeler framfor DA når det gjelder målrettet personsøk på hele landet, men har tydelig også sine ulemper).Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Solfrid Kvam Hole

Hei Ser du etterlyser en Olette. Min mann søker etter sin oldemors søster Olette bosatt i Tallakshavn i 1865. Leter vi etter samme Olette ? Finner henne ikke senere ved folketelling:Anne Olette Abrahamsdatter 1851 Kragerø Tellingsår: 1865 Kommune: Kragerø Kommunenummer: 0801 Gatenavn: Tallakshavn Bydel: 1ste Rode Gårdeier: Knud Jensen Abmd Antall leiligheter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Hei!Du skal ikke se bort ifra at det er samme Olette! Den Olette jeg leter etter heter Hansen til etternavn i 1900, er født i Kragerø i 1851 og bor i Tallakshavn (fremdeles?)I FT1900 som du finner her i Digitalarkivet står det at Olette og sønnen Bernhard er metodister noe som vel er forklaringen på at vielse og dåp ikke er å finne i de vanlige kirkebøkene for Kragerø. Jeg har sett etter!Problemet har da vært å finne hvor kirkeboka for den aktuelle metodistmenigheten befinner seg. (Er 100% mottagelig for tips). Jeg vil tro at de kritiske opplysningene vil være å finne der, det være seg vielse, foreldrenes navn og dåpen for sønnen Bernhard.Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Solfrid K Hole

Beklager!Dette var ikke rette Olette. Oppdaget henne ved en tilfeldighet. 'Vår', Anne Ollette giftet seg med Ole Johan Henriksen født 16.08.1845.De fikk en sønn Henrik. Familien tok etterhvert etternavnet Stidahl, angivelig etter en boplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Kjell Hamberg

Hei igjen! Anne Olette Abrahamsdatter i FT1865 og Olette Hansen i FT1900 for Kragerø er samme dama!. Siden sist har jeg funnet følgende:Nils Hansen og Anne Olette Abrahamsdatter hadde begge vært gift da de giftet seg 21.11.1899.Nils Hansen første hustru het Live Helene Nilsdatter (f.Sannidal 1850?). Det var hun som var moren til sønnen Bernhard (f. 1886). Når Nils og Live giftet seg har jeg ikke funnet ut av ennå.I IGI finner du at Anne Olette Abrahamsdatter giftet seg ca 1872 med en Ole Johan Henriksen. IGI har også navnet på en sønn, Abraham Andreas Olsen (f. 1.10.1873), muligens identisk med styrmann Andreas Olsen (f.1871) i Tallakshavn i FT1900).Anne Olette døde (på besøk?) i Kristiania 21.8.1924. Da var hun enke. Har ikke funnet ut om ble begravet i Kragerø.Håper dette var brukbart til noe!Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid K Hole

Takk for nye opplysninger. Anne Olette var datter av Abraham Olsen f 09.11.1826 i Sannidal. Mulig død ca 1858-59 skipsforlis eller blodgangsyken i 1859.Olettes søster het Hansine Christiane Susanne Abrahamsdatter, født 09.12.1855,Senere kalt Christiane Clausen(En stor Kragerøslekt). Moren het Johanne Hansdatter f 06.1825 i Sannidal. I folketelling av 1865 fremgår det at Johanne sin far bor i huset. Han heter Hans Christensen,født 1792 i Kristiania. Forøvrig sender jeg bilde av Olette til Kjell Hamberg pr e-post.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Takk for bildet av Olette og de andre opplysningene! Bildet har inspirert meg til å spørre andre etterkommere av Nils' 8 søsken om de har bilder av sine aner. Finnes det noe kjent bilde av Nils Hansen?MvhKjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Mhp. når faren til Anne Olette døde: Moren, Johanne Hansdatter, giftet seg på nytt med Knud Jensen 26.12.1858. De fikk en datter Karen Bertine(se IGI), som ble født i døpt 19.6.1859; så med litt rom i forhold til å gifte seg på nytt, virker det fornuftig å anta at Abraham Olsen døde (senest) i løpet av første halvår 1858. Hvis blodgangssyken du nevner kan tidfestes til 1859, står vel skipsforlis fram som en mer sannsynlig årsak.Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid K Hole

Har ikke dokumenterte kilder, men angivelig i 1860 får Johanne en datter Abrahamdine Knudsdatter med ektemann nr2. merk navnet, kan hun være oppkalt etter ektefelle nr 1, men etternavn til nr 2. Vedr dødsårsak så er dette kun gjetninger. Blodgangsyke eksisterte i Kragerø i 1859. Noe skipsforlis rundt denne tid har vi ikke kunne finne. MVH Solfrid Kvam Hole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.