Gå til innhold
Arkivverket

[#7559] Skipslister fra 1853

Gjest Anne M. Gilhuus
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne M. Gilhuus

Jeg leter forsatt etter min tippoldefar som utvandret til Amerika i mars 1853 fra Sande i Vestfold....kan noen tipse meg hvor jeg kan finne skipslister fra den tiden før Ellis Island ble opprettet?? Jeg aner ikke hvilken båt han dro med, eller fra hvilken havn..men en skulle jo tro Drammen var det nærmeste stedet å reise ut fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne M. Gilhuus

Har søkt i Swiggum osv. skipslister...men med dårlig resultat...kanskje jeg bør forbedre engelsken min?? :-) men takk skal du ha...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne M. Gilhuus

Heisan Laila Jeg leter etter min tippoldefar Christian Mathiesen Lærum, som dro fra Sande i Vestfold i mars-53, alt vi vet er at han kom over dit, men så hørte ingen mer fra ham. I følge min far skal hans sønn, min oldefar, ha uttalt at den godeste Christian " ble vel tatt av dage av indianere" ...mulig han ikke var så langt fra sannheten. Min tippoldefar var over 60 da han dro...og bløffet noen år av alderen i følge kirkeboka i Sande. Han gikk konkurs her...mistet gården, og prøvde vel å tjene nok til en ny gård over there...eller penger til å kjøpe tilbake den gamle...Østre Lærum. Hans kone og barn ble igjen her i uvisshet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

På den tida var det helst små seilskuter som dro over med folk som dei plukka opp langs kysten. Difor er der få passasjerlister å gå til. Men på Swiggum & Co sine sider kan du likevel få eit oversyn over dei skipa dei har funne fram til som dro i dei åra - og kor dei dro frå. Men kven som var med, er det vanskeleg å finne ut av. Lokale aviser kan vere verd å sjå i. Men sjølv der, er det lite namn å hente. Utflutte-bolken i kyrkjeboka for å sjå kva tid han er innskriven som utvandra, kombinert med skip frå næraste hamn, er nok det næraste du kjem, trur eg ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne M. Gilhuus

Hei Bjørn Ja...jeg har forlengst oppdaget at dette kan bli vanskelig...og jeg har søkt på årstall og mange navnkombinasjoner i Swiggum & Co`s lister uten resultat. Jeg vet hvilken dato han ble skrevet inn som utvandret i kirkeboka, det var den 26/3 1853, men det er også alt. Og det eksisterer vel ikke noen registreringer av de som gikk i land i Statene heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

I følgje Solem, Swiggum & Co er der ingen lister. Men eg vil tru at ein frå dei kantar, dro via t.d. Holmestrand. Derifrå gjekk Christine 15.4. 1853 m.a.Uansett finn du nok ikkje ut kor han dro - om du ikkje finn han i ei 1860-telling der borte. Men då hadde han nok skifta til eit "amerikansk namn".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne M. Gilhuus

Hei igjen Bjørn. Jeg skal prøve å sjekke i 1860 tellinger, har et lønnlig håp om at han har beholdt slektsnavnet fordi jeg tror det betød en del for ham. De av hans barnebarn som dro senere beholdt sitt, men forandret det til Larum. Så mulig han også bare tok bort æ og satt inn a...eller muligens e. Takk for oppl. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Hvis du vet at andre slektninger av ham dro, kan jo det være et utgangspunkt. Ofte havnet folk fra samme sted i samme område. Har du peiling på hvor/når barnebarna dro? (og navn) Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne M. Gilhuus

Hei Laila Dessverre er det intet å hente der...det første barnebarnet m. fam. dro ikke før på 1880 tallet, det blir ca. 30 år senere det. Og de visste nok ikke noe om ham, for slekten her har bare måttet gjette seg til hva som hendte ham. De skal visst ha fått et livstegn fra ham..eller en medpassasjer etter han var kommet over, men det er alt. Så dersom noen av barnebarna visste noe ville vi ha hørt det. Vi har en 102 år gml. slekning i live her...og hun ante ingenting om min tippoldefar...hennes oldefar`s skjebne. Hun hadde ikke engang hørt at han dro til Amerika! Og den damen er helt klar i hodet! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne M. Gilhuus

Ang. det Bjørn skrev om skuta Christine som gikk fra Holmestrand i 1854, så lurer jeg på om det fantes noen protokoller, skipslister, loggbøker el. lign. fra slike skuter? Og om noen vet hvor de eventuellt kan finnes? Er også interessert i å vite hvor i statene disse skutene pleide å legge til, om det fantes noen form for passasjer registrering der? Så finnes det noen glupinger som kan hjelpe er jeg svært takknemlig! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.