Gå til innhold
Arkivverket

[#7561] Hjemsted: BruunsØen. Hvor er det?

Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

Da min 3-tippoldefar, Morten Borgersen, ble døpt i Frogner kirke i Lier i 1765, het en av fadderne Eli Mortensdatter. Hennes hjemsted er oppgitt til BruunsØen. Trolig er hun en tante og hjemstedet kan være et spor mhp. hvor jeg kan lete videre etter mer slekt. Samme dame oppga også BruunsØen som hjemsted da hun giftet seg i Haug kirke noen få år senere.Problemet er at stedsnavnet BruunsØen idag er ukjent i Drammensdistriktet. Jeg har fått "edsvorne uttalelser" om at det ikke dreier seg om noen av de større øyene oppover i Drammenselva. En mulighet som har vært luftet er at det kan ha tilknytning til industrigründeren Hans Nikolai Bruun som noen år på 1760-tallet produserte fajanse i Drammen. Fabrikken lå (Bruun selv bodde der) nederst på bydelen Landfalløya og BruunsØen ville da være et kallenavn som fungerte utmerket som stedangivelse akkurat på den tiden fajansefabrikken var i drift.Har noen sett navnet i bruk i andre steder?Hilsen Kjell HambergHar noen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Næss

Hei, Bruuns Fajancefabrik lå i Øvre Storgt 87, (Drammen Byleksikon), like ovenfor Øvre Sund. Det er å strekke det litt langt å regne dette for Landfalløya. Mellom Holmen/Bragerøen og Landfalløya har det vel aldri vært noen virkelige øyer, selvom det på 1800 tallet har vært bygget opp noen såkalte "Sibirier", dvs kunstige øyer som trelast ble lagret på pga brannfaren. Jeg har sjekket registrene på det lokalhistoriske tidsskriftet "Rundtom Drammen" fra starten og fram til idag uten å finne Bruunsøen, eller noe som ligner, nevnt. Selv hadde jeg i tankene at det som på 1800 tallet ble kjent som "Muusøya" (og som idag inngår i Landfalløya på kommunale karter), kunne ha hett noe annet før, men dessverre uten å finne noe spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Brunsøien i Singsås slo dårlig an, noe jeg tror er riktig.Jeg har allerede tenkt tanken på at Muusøya kan være et alternativ. Området må utvilsomt ha hatt et annet navn før området fikk navn etter eieren av den lokale Evjensaga (Muus) en gang før 1900. Området var fysisk sett en øy godt innpå forrige århundre selv om det bare var en bekk med to utløp til elva som skilte området fra fastland. Arbeidere på Evjensaga skal ha slått seg ned på Muusøya, bl.a fordi tomtene var billige så nær elva og lå så lavt over vannspeilet). Jeg vet imidlertid ikke om området var bebygget så tidlig som 1760-1770.Har en ide om at det må finnes kart fra den tiden som kan fortelle noe.Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.