Gå til innhold
Arkivverket

[#7562] Efterlysning af Bredam fra Danmark

Gjest I. Denman
 Del

Recommended Posts

Gjest I. Denman

Hej igen!!!!!!Der manglede noget i mit indlæg af eller anden grund.Jeg efterlyser Morten Rasmussen Bredam født mellem 1850 og 1851 død mellem 1820-23.Han var bosat på Ærø og forsvandt op i den blå luft. Der findes ingen registreringer på at han skulle være død eller have forladt øen. Vi har søgt i kirkebøger på Ærø, fynske købstæder, sågar i København og Jylland, samt i de sogne hvor børnene levede, nemlig Hyllested på Djursland men sidst og ikke mindst Bergen i Norge.Hans søn Frederik Hansen Bredam født 1791 død 1823 under et skibsforlis antagelig ved Norge, tog op til sin morbroder i Bergen for at sejle hans skibe (Hans moder var Karen Hansdatter født 1761 død 1814).Han havde syv søskende alle født mellem 1787 og 1804: Anna Mortensdatter Bredam, Else Mortensdatter Bredam, Rasmus Bredam, Catharina Mortensdatter Bredam, Marie Cathrine Mortensdatter Bredam, Agnethe Mortensdatter Bredam og som rosinen i pølseenden Rasmus Hansen Bredam.Er der nogle derude der genkender disse navne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest I. Denman

Jeg har fundet ud af at Frederik Hansen Bredams morbror var Friederich Hansen som d. 1/8-1792 blev gift med Agnethe/Agneta Detloff i Bergen, Hordaland, Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg vet ingen ting om dem, men det ser litt merkelig ut det du har skrevet. Skal det være: Morten Rasmussen Bredam f. 1750-51 død mellom 1820-23. Gift med Karen Hansdatter 1761-1814. Deres sønn heter Fredrik Hansen, men søsknene hans heter Mortensen til etternavn. Burde ikke Fredrik også hete Mortensen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir K. Eide

Det er sikkert ikke til noen hjelp men, kan detter være mannen til Anne Detloft ?Dette er fra Undersøkelseskommisjonen i Bergen 1803-05.(Militærrullene.)447 Friderich Hansen Dannemark Ærøe 40 Bergen Skipper paa Rejsen vide ER N 78 ER: i Fart, Rode 2 bogst: H: 0 ER-16Mvh.Geir K.Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Denman

Rettelse: Morten Rasmussen Bredam's kone hedder Anna Hansdatter og ikke Karen som jeg fik skrevet.Med hensyn til børnenes navne: I Danmark var det normalt at pigerne blev kaldt for f.eks. Mortensdatter, hvis faderen hed Morten til fornavn. Og i drengenes tilfælde kunne de f.eks. have moderens faders efternavn som mellem- el. efternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.