Gå til innhold
Arkivverket

[#7565] Hvem er mor til Ole Eliasens fra Indre Holmedal si


Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

Ole Eliasen, f. 16.9.1819 i Indre Holmedal, S. og Fj. giftet seg den 26.11.1841 med Elij Thorsteinsdtr., f. ?.Han giftet seg 2. gang med søster til min oldefar, Birte (Britte) Maria Larsdatter,f. 22.1.1834, den 2.9.1865. Ole hadde disse barna: Oline, f. som såkalt uekte i 1857; Maren, f. 1858,Eline; f. 1862; Anne, f. 1864. Alle barna er altså født mellom de 2 ekteskapene. Hvem er det som er mor til disse? Er det Elij eller Birte (Britte)? Eller er der en tredje kvinne inne i bildet? Jeg håper noen kan oppklare dette for meg. mvh Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir K Eide

I følge databasen til Kulturnett Sogn og Fjordane, er foreldrene til Oline,en f.20.2.1857 i Indre Holmedal SF :Ole Eliass, Lunde og Birthe Larsdtr.De andre barna fant jeg ikke. Mvh. Geir K Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Johnsrud

I følge Internettsidene til Fylkesarkivet i Sogn og Fjordane ble en Oline Olsd. født 20.2.1857 i Indre Holmedal som uekte datter av Ole Eliass. bosted Lunde og Brithe Larsd. fra Førde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei. Takk til både Hanne og Geir for svar. Men dsere legger sikkert merke til at alle barna er ffødt mellom 1841 og 1865, men med Birte giftet han seg i 1865 og med Elij i 1841, men Elij står ikke oppført som mor til noen av dem. Kan alle barna være såkalte uekte? Det høres for voldsomt ut. Det var derfor jeg stilte spørsmålet. Dere finner barna i 1865 FT under Klaavane i Førde. Familien bor da antagelig hos Birtes bror. Jeg vet at Ole Eliasen flyttet til Bergen i 1850. Var han allerede blitt enkemann da? Jeg håper noen kan hjelpe meg med å finne ut av dette. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Solås

Hei Birger -Som du skriver, så bor barna ved 1865- tellingen i Førde, men på samme gård bor jo også foreldrene, og barna Oline, Maren, Eline og Anne er innført som "deres datter".Ole Eliassen f. 1819, gift 1841 med Eli Torsteinsdatter Skudal f. 1808 som datter av Torstein Henriksen f. 1769, d. 1843 på Skudal, og hustru Ingeborg Øysteinsdatter f. ca. 1763 på Birkeland, d. 1843 på Skudal. Gift 1797.Torstein og Ingeborg bodde på bruk 3; Nedstetunet, skilt ut fra bruk 1 Skudal i 1799.Elias Sjursen var sønn av Sjur Eriksen f. ca. 1750 på grd. Aarberg, død 1813 på Lunde. Gift 1783 med Orlaug Knutsdatter f. ca. 1759 på Skage, d. 1820 på Lunde.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Nå forsvant innlegget mitt, så jeg prøver på nytt. Takk Arne for svaret. Jeg fikk nå også navnet på foreldrene til Eli. De skulle jeg til å lete etter, så der sparte du meg for litt arbeid. Men det er nok ikke foreldrene som bor på gården, men bror til Birte, Bendi, f. 24.9.1827 og hans kone, Brita (Berte), f. 1821. Men fremdeles vet jeg em som er mor til de tre døtrene. Der står deres barn, ja, men de giftet seg i 1865. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Der skjedde noe med siste setningen, så her er den: Men fremdeles vet jeg ikke hvem som er mor til de tre døtrene. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Solås

Hei igjen -Som husstand nr. 2 finner du Ole Eliassen som logerende bødker f. Indre Holmedal boende sammen med sin hustru Britte Larsdatter og deres barn.Bruk DA's folketelling.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Solås

Hei igjen Birger -Flott at du fant det.Jeg vet ikke hva du har, men trenger du flere opplysninger om Elias Sjursens- og Berte Olsdatters forfedre, så kan jeg se om jeg finner noe i Jan Anders Timbelids bygdebøker for Gaular. Gi et ord.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Arne. Takk for ditt svar med tilbud. Jeg har vært borte fra maskinen siden jeg la inn siste innlegg, derfor kommer ikke svaret før nå. Jeg har ingen ting om Elias og Bertes forfedre, så jeg takker for all hjelp jeg kan få der! Og et spørsmål: Birkeland, er det også i Sogn eller er det Birkeland i Fana? Jeg lånte i sin tid bygdebøkene for Gaular av ein nabo, før det var aktuelt med spørsmål derifra, men nå er ikke vedkommende her lenger, derfor så tar jeg mer enn gjerne imot opplysninger med stor takk til deg! mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Solås

Hei igjen, Birger -For å ta det siste først, Birkeland har du også i Sande-sognet i Gaular, som gård nr. 58.Elias Sjursen og Berta Olsdatter - barn etter dem.A. Dødfødt sønn f. 1815 på Lunde.B. Severina f. 1816, gift 1836 med Rognald Lassesen f. 1810 på Lunde. Disse hadde bruk 1 på Lunde 1855 - 1859. Severina d. 1900 på Fauske nord, - Rognald d. 1869 på Fauske nord.C. Ola f. 1819, gift 1841 med Eli Torsteinsdatter Skudal, utfl. 1850 til Bergen.D. Orlaug f. 1822.E. Anna f. 1825, gift 1846 med Nils Nilsen Lunde, d. 1880 på Dysjeland.F. Anders f. 1827, d. 1827 på Lunde.G. Andreas f. 1828.H. Petter f. 1830.I. Ola Mikal f. 1833, d. 1833 på Lunde.J. Olina f. 1835, utfl. 1874 til Bergen.Elias Sjursen har jeg tidligere beskrevet, men far hans Sjur Eriksen var sønn av Erik Torsteinsen Aarberg f. ca. 1720, d. 1786 - og hustru Sigrid Sjursdatter f. ca. 1714, d. 1776.Eriks far var trolig Torstein Hansen f. ca. 1682. Han hadde bruk 5 på Aarberg før Erik. Og far til Torstein var Hans Olsen f. ca. 1645.Elias Sjursens hustru Berta Olsdatter f. 1794 på Hatlebrekke bruk 1 som datter av Ola Andersen f. ca. 1748, d. 1813 på Hatlebrekke, og hustru Orlaug Pedersdatter f. ca. 1754.Bertas søsken:A. Anna f. 1792, d. ca 1821, gift 1811 med Bernt Ottosen Selberg. Anna og Bernt tok over grd. i 1824.B. Pernille f. 1799, d 1802 på Hatlebrekke.Bertas far Ola Andersen var sønn av Anders Olsen f. ca. 1714, d. 1776 på Hatlebrekke. Han var i sitt 1. ekt g. m. Ingeborg Olsdtr. d. ca. 1742.G. 2. ekt m. Marte Olsdatter f. 1723 på Tefre, Førde, d. 1792 på Hatlebrekke.Barn i 2. ekt:A. Nils.B. Ingeborg f. ca. 1746, d. 1824 på Lunde.C. Ola f. ca. 1748. Overtok grd.D. Anders, bosted Bergen.E. Bendix f. ca. 1755.F. Alette f. 1760, d. 1819 på Espeland.G. Gunnar f. 1764.Elias Sjursens mor Orlaug Knutsdatter f. ca. 1759 på Skagen, d. 1820 på Lunde. Hun var datter av Knut Olsen f. ca. 1717, d. 1770 på Skagen, - og hustru Anna Olsdatter.Knut Olsen var sønn av Ole Sjursen f. ca. 1688, d. 1763 på Skagen, - og hustru i 1. ekt Ales Larsdatter d. ca. 1740.Knut g. 2. ekt. med Pernille Olsdatter.Knuts foreldre: Siver (Sjur) Herleifsen f. ca 1664 g. m. Ales Larsdatter.Om du skulle ønske noe mer fra Gaular, så får du la meg høre fra deg igjen, Birger.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Arne. Hjertelig tusen takk skal du ha! Jeg bukker dypt for denne hjelpen! Nå jeg litt r å arbeide med, men her sparte du meg for mye leting! Hjertelig takk! mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hva i all verden er det som skjer? Plutselig forsvinner deler setningen. Men her kommer den korrigert: Nå har jeg litt mer å arbeide med, men her sparte du meg for mye leting! Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Solås

Tar med hva som står i sjeleregisteret om Erik og Sigrid Aarberg:Erich og Sigrie. Begge skikkelige, stille og gudfrøgtige Mennisker, haver ingen Tienere. B: Siur, Tosten, læser vel i Bog; Christen, Truls, nylig bragt til Skole; Marte, Guri, tegnet til confirmation, meget tung(e) at modtage Undervisning; Birte, er bragt til Skolen.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei igjen Arne. Ja, jeg takker og bukker fortsatt og slikt som det siste er med og krydrer arbeidet. Takk skal du ha! mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Solås

Hei Birger -Bare noen ord, - jeg er helt enig med deg i at slike beskrivelser er med på å krydre arbeidet som du skriver. Utdraget over fra gården Aarberg skrev jeg av fra en eldre bygdebok, men om du også skulle ønske beskrivelser fra andre gårder i Gaular, som f. eks. Hatlebrekke, så finnes også dette sjeleregisteret her på DA, om du kanskje skulle være uvitende om det. Gå inn på Kjeldetype - Kyrkjebøker - Sjeleregister.Registeret er skrevet rundt 1759 - 1760 og er usignert, men håndskriften tyder på at det var den første sognepresten i Indre Holmedal (prest der 1755 - 62) Michael Schwartzkopf som førte fjærpennen.Og som sagt, Birger, om du skulle ønske flere slektsopplysninger fra Gaular, så må du bare spørre. Hjelper deg så langt jeg kan.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Arne. Takk skal du ha enda engang. Nei jeg var ikke klar over sjeleregister for dette området. Jeg kommer tilbake til saken litt senere. mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Arne. Jeg lovte å komme tilbake og her er grunnen: Du skriver følgende: “Elias Sjursens mor Orlaug Knutsdatter f. ca. 1759 på Skagen, d. 1820 på Lunde. Hun var datter av Knut Olsen f. ca. 1717, d. 1770 på Skagen, - og hustru Anna Olsdatter.Knut Olsen var sønn av Ole Sjursen f. ca. 1688, d. 1763 på Skagen, - og hustru i 1. ekt Ales Larsdatter d. ca. 1740.Knut g. 2. ekt. med Pernille Olsdatter.Knuts foreldre: Siver (Sjur) Herleifsen f. ca 1664 g. m. Ales Larsdatter.”Det går litt surr for meg her. Hvilken Knut? Ole Sjursen eller Siver Herleifsen. Er det kanskje noen opplysninger som er falt bort? For det gjelder neppe samme Knut. Kan du være snill å klargjøre dette for meg? mvh Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Solås

Hei, Birger -Ja, her har det gått litt fort i svingene.Det er selvsagt Ole Sjursens foreldre som er Siver (Sjur) og Ales, noe som også farsnavnet viser.Tar samtidig med at Sivers foreldre var Herleif (farsn. ikke kjent) f. ca. 1620, d. ca. 1692, og hustru Marit Johannesdatter, d. ca 1697.Herleif og kona satt med bruk 5 på Skagen fra rundt 1660-åra.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Arne. Endelig er jeg tilbake på dataen. Det var en lettelse. Jeg hadde nok en mistanke om at det var slik, men tok ingen sjangser. Derfor hjertelig takk skal du ha for all hjelp! mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Arne. Jeg har et spørsmål om etterkommerne etter Birte og Ole. Står der noe i Gaular-bøkene om hvor de ble av? Grunnen til at jeg spør er at jeg lurer på om jeg må forsøke å låne den på Biblioteket her. mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Solås

Hei Birger -Finner ikke noe om dem i Gaular-bøkene.Siden de var bosatt i Førde, og Birte og flere av barna var født der, er det mulig du kan finne dem i Finn B. Førsunds bygdebok om Førde "Gardssoge og soga om folket" (1990).Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Birger Forsmo

Hei, igjen.Jeg vender tilbake til familien Ole Eliassen som i 1865 bodde på Klaaven i Førde.Nå har jeg gått igjennom Finn B. Førsunds bygdebok om Førde 'Gardssoge og soga om folket' to ganger, men jeg kan ikke finne dette gårdsnavnet nevnt der og heller ikke denne familien.Jeg har pløyd det som ligger her på DA av gifte, flyttet, emmigrerte, FT 1900 og døde, men har ikke funnet hverken den ene eller den andre av denne familien.Er der noen som kan fortelle meg hvor de tok veien? Det virker som de etter 1865 er sunket i jorden.Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.