Gå til innhold
Arkivverket

[#7565] Hvem er mor til Ole Eliasens fra Indre Holmedal si


Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Hallo Birger.Jeg har ikke fulgt med i debatten din hele tiden , men i følge Fylkesarkivet i Sogn og Fjordane sine databaser lå Klaaven i Eivindvik i 1865 og ikke i Førde.Kanskje du har lett i feil bygdebok. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Ja Rune - merkelig nok er de også ført opp under 'Klaaven' i Eivindvik prestegjeld ved 1865-tellingen, men dette må jo være en feilregistrering av Fylkesarkivet. DA har dem jo på 'Klaaven' i Førde ved samme telling. Og det er vel også mest naturlig at det var der de bodde, siden samtlige på plassen (bortsett fra to) er relatert til Førde, også den ett år gamle Anne Olsdatter er født i Førde.Birger - jeg har ikke disse Førde-bøkene her, men det er merkelig om ikke Førsund skal ha beskrevet denne gården. Ved folket. 1900 finner du 'Klåve', bruk 9 og 15 under grd.nr. 21.For å finne igjen Ole Eliassen m. familie etter 1865-tellingen, så er det vel best å se etter dødsmeldinger/skifter etter ham og hans kone. Det er jo godt mulig at de døde i Førde, eller i hvert fall i Sunnfjord. Et skifte vil jo gi svar på hvor gjenlevende barn oppholdt seg. Folket. 1875 kan jo også være til hjelp.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk for responsen!At de er ført opp under Eivindvik (Gulen) er nok feil plass. Der er jeg ening med Arne. Som dere ser har jeg leitet i oversikten over døde, men har ikke funnet noen av dem. På skifter har jeg heller ikke kunnet oppdage dem. Den boken som jeg har: Finn B. Førsunds bygdebok om Førde 'Gardssoge og soga om folket' er utgitt i 1990, opplag år 2000, har jeg som sagt gått igjennom to ganger uten å oppdage dem. Men jeg kan ta en tredje gang også. Noen gård som heter Klåve finner jeg ikke i boken, men finner den på FT 1900 og de er ikke der.Kan det tenkes at de flyttet til Jølster eller Nord Norge? Men i så fall skulle jeg ha funnet dem på Landssøk!??mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg hadde lyst å ta med at bror til Birthe Larsdtr. - som var gift med Ole Eliass. - var Bendik Larsen som bodde på Klaaven i Førde i 1865. Bendik har jeg funnet som død på Skei i 1890. Det vil vel bety at de var flyttet fra Klaaven før den tid?mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei igjen, Birger.Om Bendik døde på Skei, så trenger ikke det bety at han flyttet, siden 'Klaaven' lå under Skei.Jeg var en tur på arkivet idag, og tok samtidig en titt i bygdeboken. På side 288 finner du Gravdalsberget under bruk 9 - Skei, Gnr. 21:'Kring 1863: Bendik Larsen f. 1827 på Skei. Gift 1. 1852 med Berta Simonsdtr. Espehaug f. 1819. Born i 1. ekt:a. Lars Johannes f. 1852.b. Samson Mathias f. 1855, utfl. 1881 til Amerika.c. Andreas Oliver f. 1858, vigd 1896 i Askvoll med Karoline Martine Bertelsdtr. Hundvebakken, utfl. 1886 til Amerika.d. Marianne Johanne f. 1861, vigd 1886 med Bendik Andreas Olson, bosted Begen.Det står nevnt at en Aslak Jonsen fikk feste på plassen i 1891, - og det kan jo også tyde på at Bendik satt med plassen fram til sin død i 1890.Jeg tok meg tid til å se etter i registeret om det kunne finnes et skifte etter Elias Sjursen Lunde og konen Brithe Olsdatter, men dessverre var det ikke skiftet etter dem. Dødsmeldingene gir kun følgende opplysning:Dødsdato 02. 06. 1869, Kaarmand Elias Sjursen Lunde, - Enken og Myndige Børn. Intet efterladt.Dødsdato 16. 07. 1871, Kaarkone Brithe Olsdatter Lunde, - Myndige Arvinger. Intet efterladt.Så der røyk den muligheten til å spore opp sønnen Ole m. familie. Lurer på hvor det er ble av dem. Amerika?Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei, Arne. Jeg beklager virkelig at ditt innlegg har går meg forbi! Men hjertelig takk skal du ha! Andreas Oliver fant jeg, men stusset da jeg ved emigrasjonen så at han var ugift, for det må åpenbart være feil. Marianne Johanne fant jeg også i Geble Pedersensgade 10. Men ellers var her mange og viktige opplysninger.Det er mulig at Ole dro til USA, han også. Men jeg har ikke funnet ham.Enda engang hjertelig takk for at du tok deg tid med dette!mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei, Arne.Du sier at du 'tok samtidig en titt i bygdeboken. På side 288 finner du Gravdalsberget under bruk 9 - Skei, Gnr. 21'Hvilken bygdebok er det du mener?mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Det er vel samme bygdebok som du har lett i; Bygdebok for Førde, band 2.Av Bendiks barn, så skjønner jeg at du har funnet Lars Johannes. Og Marianne er gift med bybudet Bendik Olsen og bosatt, som du sier, i Geble Pedersensgt. i Bergen.Samson Mathias emigrerer 4. april 1881 (fra Bergen), ugift smedsvend med bopel Askvold.Når det gjelder Andreas, så er han ført som ugift, som du skriver. Dette kan jo stemme med det som står i bygdeboken, - at han først giftet seg i Askvoll i 1896. Har du funnet noen vielse for ham før han emigrerte?Han kom nok hjem til gamlelandet igjen. Ved folket. 1900 finner du familien på bostedet 'Askevold' i Askvoll. Her bor også hans mor Berthe Simonsdatter. Andreas er smed med egen forretning. Siden broren Samson er innført som smedsvend og med bosted Askvold ved emigrasjonnen i 1881, så er det vel rimelig å anta at disse har jobbet ilag, og bosatt seg i Askvoll før 1881.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei.Nei, jeg tror du må snakke om em annen bygdebok enn den jeg har: 'Gardssoge og soga om folket' av Finn Borgen Førsund, utgitt av Førde kommune i 1990. I fordordet står det at 'Band II er ikkje langt borte'.Andreas giftet seg 5 mai 1896 med Karoline Marta Bertelsdatter, f. ca 1861 og kom fra Hundvebakken.Andreas reiste til USA 20.4.1886 fra Bergen. Han må derfor ha hatt et relativt kort opphold der. Den 4. april 1881 reiste Samson fra Bergen og til USA. Han var da ugift.Ja, jeg har funnet Lars Johannes. Han giftet seg i Oddernes i 1883 og bodde på gården Fjære på Flekkerøya hvor Torgine kom fra. Han døde rett før krigen, mens kona døde i 1923.Huset ble solgt til en Karl Pedersen, men eiies i dag av en i Teknisk etat. Nå er det nok forandret endel siden Lars eide det.mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Ja, da har du nok lånt inn feil bygdebok, Birger. Den som du har starter vel på gårdsn. 44, mens Skei hadde grd.nr. 21 - og finnes som sagt beskrevet i band 2.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Arne Solås

Hei igjen, Birger -Jeg har for tiden Askvoll Bygdebok 2A på hjemlån, og ser at Bendik L. Schei med kone og barn i 1868 var bosatt på Grimelid, Øvre. Han er ført som verksarbeider, smed. Om sønnen Lars Johannes er det nevnt at han i 1875 var matros.Regner med at Bendik var ansatt ved 'Grimelien Kopperværk'. (Konkurs i 1883.)Sønnen og smeden Andreas Oliver (død 1944) finner vi bosatt på Askvoll Øvre med sin kone Karoline, - 'ikkje born' står det tilføyet.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei igjen. Takk skal du ha. Dette var nye opplysninger som ikke jeg hadde.Bendik Larsen Schei døde 26.6.1890 på Schei i Førde. Hans kone, Brithe (Bertha) Simonsdatter bodde i 1900 hos sin sønn i Askvoll. Lars har jeg hele familien på. Han giftet seg på Flekkerøy i Vest Agder, men barna reiste til USA. Andreas døde 8.5.1944.Står der noe om hvor det ble av Samson? Han reiste til USA i 1881, men har ikke funnet han siden.Står der ellers noe mer om familien? Jeg er takknemlig for alle opplysninger!Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Det står ikke noe mer om familien enn det vi allerede kjenner til, Birger. Den eneste av barna som er nevnt som utvandret er Andreas Oliver: '1886 til USA', - og om samme person under Askvoll Øvre: 'ein tur til USA'.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei. Takk skal du ha. Jeg hadde håpet at der sto noe mer, men jeg får bare lete videre etter resten.Men med det samme. Jeg undres om der står noe om min kones onkel, Rasmus Olai Torvanger, f. 1902 og død 1962. Han kone var Gudrun, død 1988. Vi vet ingen ting om hva tid hun var født og hvorvidt de hadde barn.Det hadde vært flott om du kunne slått opp for meg.Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg skulle med glede ha gjort et oppslag for deg Birger, men om du mener at de bodde på Torvanger, da er det vel Bremanger vi skal til (?) .. og noen bygdebok for det området har jeg nok ikke for hånden, dessverre.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Nei de bodde i Askvoll. Rasmus døde i Askvoll 9.8.1962 og Gudrun 24.2.1988. Gudruns far kom visstnok fra Eimen i Askvoll og hette Matland til etternavn.Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei igjen, Birger.Det førte til litt finlesing av bygdeboken dette, siden vi ikke visste hvor de oppholdt seg, men jeg fant dem da omsider under Askvoll prestegard:'Rasmus Olai Torvanger, f. 1902 i Bremanger, d. 1962, paktar av småbruket Øyra, gift 1944 med Gudrun Hansine Edvardsdatter Matland, Gjervik, f. 1914. Ikkje born.'Her vises det til gårdene Gjervik, som ligger på Atløy, like vest for tettstedet Askvoll. Nå mangler jeg det bindet av bygdeboken som dekker disse gårdene på Atløy, men det er bestilt på biblioteket, slik at jeg skal komme tilbake om der finnes noe som jeg tror du kan ha interesse av.Du nevnte Matland, og under Eimind, Nord finner vi:Bonde 1852, Ole Johanneson Matland, Fusa, (Sauesund) d. 1867, 53 år, gift med Marie Kristiansdtr. Kumle, f. 1828, d. 1899, 71 år.Barn:a. Nils Edvard f. 1860, d. 1862.b. Ole J. f. 1859, d. 1875 av nervefeber.c. Johannes Nikolai f. 1862, 1885 til USA.d. Edvard Kristoffer f. 1866, gift 1899 m. Jørgine Nilsdatter Møklebust, Gjervik.Under Edvard Kristoffer er det tilføyet 'USA 1881', så han har vel hatt seg en tur over dammen.Denne Edvard og hans kone er vel foreldre til Gudrun, regner jeg med. LenkeBlader vi videre i bygdeboken, så finner vi under Eimind , Sør:Bonde 1874 Nils Hermundson Myklebust, f. 1837, d. 1908. Kone Lovise Jørgensdtr. Rønneset, f. 1831, d. 1912.Barn:a. Herman (Indrefjord) f. 1866, g. 1891 m. Peternille Johanne Andreasdtr. Høyvik, S-Eimind.b. Helene (Indrefjord) f. 1867, g. m. Olaf Andreas Olsen Olset, S-Eimind.c. Mads f. 1871.d. Jørgine f. 1873, g. 1899 m. Edvard Kristoffer Olson Matland, N-Eimind.e. Gurine Hansine f. 1876.Fosterbarn: Ivar Nilsson f. 1864, d. 1877. Sånn, Birger, nå har du fått enda flere å lete etter tenker jeg :-) Ha det godt.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei igjen, Arne. Hjertelig takk skal du ha for mye nytt for meg! Dette var flott!Ja, de rette folka er Edvard Kristoffer f. 1866, gift 1899 m. Jørgine Nilsdatter Møklebust, Gjervik som er foreldrene til Gudrun. Far til Jørgine kom fra Indrefjorden i Hyllestad og Kona, Lovise Jørgensdatter fra Rønset i Hyllestad. Men de hadde altså ingen barn.Med vennlig hilsen Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.