Gå til innhold
Arkivverket

[#7570] Thomas Thomassen x 2 (Buskerud)

Gjest Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

Jeg prøver å finne opphavet til Thomas Thomassen f. ca. 1763, død 1813. Han giftet seg 1/12 1791 i Frogner, Lier med Kirsti Johannesdtr. (1760-1834). De bodde på Nøstestranden/Nøste-eie like ved Bragernes.Thomas er ikke født eller konfirmert i Lier, og jeg har heller ikke funnet ham døpt/konfirmert i nabosognene Bragernes, Asker, Modum, Eiker, Røyken, Hurum.Men: 27/4 1783 ble konfirmert i Bragernes Thomas Thomassen Høen 16 år, født i Strømsø. Kirkebok for Strømsø viser at det 24/4 1768 ble døpt Thomas, uekte av Thomas Thomassen Hønen(!) og Anniken Pedersdtr.Denne personen er 5 år yngre enn den personen jeg ser etter, men aldersangivelsen kan vel i noen tilfeller divergere såpass mye.Det var bare én T.T. i Buskerud på denne alderen i 1801, men jeg stoler ikke helt på tellingen. Jeg vet positivt at flere mennesker mangler i Drammen. Men nevnte Thomas Høen/Hønen er ikke funnet begravet i Bragernes eller Strømsø -1801.Noen som kjenner til noen annen T.T. som kunne være aktuell som "min" person, eller vet at Thomas Høen havnet et annet sted?Dersom Thomas Høen likevel skulle være riktig, lurer jeg på hvor faren kom fra. "Høen" finnes i Asker og Bamble, men ikke sett noen i gårdshistoriene som passer der, med mindre det dreier seg om en husmann som ikke forfatterne har giddet å føre opp. "Hønen" finnes i Norderhov, og på FamilySearch ser jeg at en Thomas Hønen giftet seg 28/1 1779 i Norderhov med Maria Gulbrandsdtr. Noen som kjenner denne personens farsnavn? Lagesen har ikke gitt noen opplysninger jeg kan bruke her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Anne Støyl

Hei!Jeg har vært borti noen gårder i Strømm (nå Svelvik) som heter Høyen. Det ligner jo på Høen. I 1801 lå Strømm under Hurum, nå ligger det i Vestfold. Jeg fant ikke noen av de navnene du leter etter under Høyen, men det kan jo hende det står noe mer i en bygdebok?Hilsen Kari Anne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Svein Arnolf,Jeg tror jeg ville undesøkt Norderhovforbindelsen litt nærmere var jeg deg. Høyen-gårdene i Strømm ble som oftest bokstavert "Haaøen", og siden du allerede har indikasjoner på at navnet skal skrives Hønen, virker dette mest sannsynlig. Kanskje Ringerike Slektshistorielag kan hjelpe?mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Are,Ja, jeg håper jo noen fra Ringerike er inne på disse sidene og leser, men jeg skal også forsøke å undersøke selv i kirkeboka for Norderhov. Problemet er at mikrofilmen før ca. 1740 er uråd å lese (dårlig kopi/avfilming/lys skrift). Jeg så også at en av Hønen-gårdene i 1801 kalles "Høen", (hvis det ikke bare er slurvete avskrift digitalt) og Asker-gården "Høen" (Høn) kalles "Hønene" i middelalderen, så det er kanskje ikke så merkelig at Thomas Thomassen d.y. (født 1768)kalles både "Hønen" og "Høen" på ulikt tidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mellomtiden har jeg kommet til at Thomas d.e. trolig ikke het "Thomassen" likevel, men "Thoresen". Det var meget uklart skrevet i kirkeboka, det så ved første øyekast mest ut som "Thomsen". En Thomas Thoresen var ved noen anledninger i 1766 og 67 kommunikant i Strømsø(Kanskje også tidligere, men har ikke fått undersøkt). Nærmere slektsnavn/bostedsnavn står ikke, men det kan jo ha vært at han har bodd i byen en periode.Det kan forklare hvorfor det ved dåpen av Thomas i 1768 ikke står i kirkeboken at han var utenbygds fra, og det står heller ikke at Anniken Pedersdtr. var ute av byen i tjeneste. Ofte var det jo under slike tjenesteomstendigheter at leiermål fant sted, har jeg sett.Imidlertid er det vel sannsynlig at han da er identisk med den Thomas Thoresen Hønen som 28/1 1779 giftet seg i Norderhov med enken Maria Gulbrandsdtr. Lundstad. De bodde på Lundstad i 1801, det virker ikke som de hadde barn. Etter alderen skulle han være født ca. 1737. (Thomas Hønen nevnes under Lundstad hos Lagesen, men han oppgir ikke hvor han var fra).I FamilySearch sees døpt i Norderhov 9/3 1738: Thomas av Thore HONEN (trolig d.s.s. Hønen) og kone Else Michelsdtr. Det synes å være den eneste med dette navnet døpt i Norderhov.Thore Thoresen og Else Michelsdtr. gift 15/11 1722 i Norderhov, iflg. samme kilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.