Gå til innhold
Arkivverket

[#7572] Gift i Vardal, født hvor?

Gjest Sonja Fjellhaug
 Del

Recommended Posts

Gjest Sonja Fjellhaug

Bereth/Berthe Olsdatter født ca. 1791 Hvor? Hun gifter seg med Johannes Syversen Schybergseie og bosetter seg i Vardal. Er det noen som vet noe om henne? Jeg har søkt i nærområdene uten å finne noen som passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Det høyrest ut som Bereth/Berthe Olsdotter kan vera innflytt til Vardal midt i den travlaste tidi for "Haugianarvandringi". For betre å kunna hjelpa, kan du gje oss fleire opplysningar om dette paret? Kva tid gifte, kva born dei fekk og kva som var namni på foreldre, eventuelt besteforeldre, til Johannes Syverson for betre å kunna vurdera oppkalling? Har du studert fadrane for å sjå om mogelege søsken eller foreldre av Bereth/Berthe kan ha vore til stades?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Neegaard

Jeg fant Johannes Syversen Skybergseie,enkemann, gift for annen gang 24.10.1835 med enke Anne Erichsdatter. Så det ser kanskje ut som om Bereth/Berthe døde ung. Kilde: Slektshistorielaget.no / Viede i Vardal 1831-1853 Har du prøvd familysearch?Skal ta en sjekk senere.Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Bereth Olsdatter døde i 1835, 46 år gml (f. 1789?)(se "Døde i Vardal 1832-1853" under slektshistorielaget.no).Under "Døpte i Vardal 1814-1831" (samme ref.)finnes fire barn født/døpt i tiden 1820-1825. Den eldste av disse ble døpt Ole. Med utgangspunkt i vanlig navneskikk burde det da finnes en eldre bror som het Syver, men ettersom han ikke er å finne under døpte i Vardal, kan det virke som om Johannes og Beret/Berte bodde i Vardal hele tiden.Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Syver Johannesen var virkelig, han; født ca. Hemmeligheten ligger i at Johannes Syversen ble gift for første gang allerede i 1799. Første kona het Mari Christoffersdatter (ref. FT1801 for Wardal). Hun døde i 1813.Bereth Olsdatter var derfor kone nr. 2 og sønnen Ole, f. 1820, er trolig det første barnet i Johannes' andre ekteskap. Det betyr at han og Bereth f.eks. giftet seg i 1819. (Problemet er jo fremdeles hvor).Viede i Vardal fra 1830 (ihvertfall) og utover gir forøvrig interessant informasjon om hvor mange av Johannes' barn som nådde gifteferdig alder. Han selv døde i 1858.Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Apropos gifting. Viede i Vardal viser at Johannes Syversen giftet seg for 4. gang i 1846; i en alder av 66 år.Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

I en bok "Etnestad, Midtre" i lagsbiblioteket til Gjøvik og Toten slektsgistorielag oppgis at Berit Olsdatter Skavedalen var gift med Johs Syversen Skybergseie. Forfatter av boka er Lars Haupberg lhaupber@frisurf.no som bor i Redalen der Skavedalen også finnes. Kanskje kan vielsen ha skjedd i Ringsaker? Hun finnes i 1801 FT.Kontakt Lars, han har adresse Øvre vei - antakelig nr 193 - så får dere nok vite det som er verd å vite om slekta.mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sonja Fjellhaug

Mange tusen takk for hjelpen! Spesielt takk til Geir som løste gåten for meg!! Dette spørsmålet har ergret meg lenge. Jeg har nå fått et godt utgangspunkt for å lete videre. mvh. Sonja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Grete Bratne

Til Sonja Fjellhaug :Søkte på Vardal og henter frem en gammel post.Er Johannes Syversen Schybergseie en av dine aner ? Hvis jeg ikke tar helt feil er han nemlig broren til min 3.tippoldemor Marte Syversdatter født 1777. Hun giftet seg med Ole Nielsen og fikk 10 barn. Her har jeg ikke hatt tid til å forske ut mer bakover, enn at foreldrene var Syver Svendsen og Berte Larsdatter som fikk 8 barn. Har du mer her ?Uansett artig hvis jeg har funnet en slektning !mvh Grete :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sonja Fjellhaug

Johannes Syversen er min 3. tippoldefar, jeg stammer fra hans datter Maria. Jeg har ikke funnet noe mer på Syver Svendsen og Berte Larsdatter enda, men håper å finne dem etterhvert. Berte Larsdatter er født rundt 1750, og der har jeg to muligheter. Har ikke sett på noen av dem enda. Syver Svendsen har jeg ikke funnet, men regner med at han bør dukke opp et sted. Han er ihvertfall død før 1801, da Berte er gift på ny da. Så du har absolutt funnet en ny slektning. Moro å få kontakt med flere syns jeg. Sonja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.