Gå til innhold
Arkivverket

[#7573] Er det noen som vet hvor "Ildhuuset" i Bergen var

Gjest Sylvi Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sylvi Hagen

Ved to tilfeller " Døypte i Bergen 1668-1815" og "Vigde i Bergen 1663-1816" står det nevnt som h.h.vis adresse og under merknader:"ovenfor Ildhuuset"Er det noen som vet i hvilket strøk i Bergen dette kunne være ?mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Kan ildhuset ha vært betegnelsen på den offentlige badstuen som lå på brygge-siden i Bergen? Jeg mener den lå i nærheten av det som er Vetrlidsalm. idag, der hvor Fløybanen starter. Men jeg er ikke sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Solås

Nedrebø skriver i en artikkel om "Strøk og Hushistorie i Bergen" bl. a. følgende:"Nå viser kirkebøkene og branntakstprotokollene at det parallelt med rodenumre i dagligspråk på 1600- og 1700-tallet eksisterte smug- og strøknavn. Innbyggerne angis å være bosatt "i Strangehagen", "på Stølen", "ved Sukkerhuset", Ovenfor Ildhuset", eller i "Flyndresmuget" eller i "Kåre Kypper-smug". Smug-navnene endret seg, og var nok i utgangspunktet knyttet til personer som bodde i sentrale hus i lokaliteten".Ildhus var det jo mange av i Bergen, men siden det så ofte vises til dette, så må man tro at dette er ett bestemt ildhus - med egennavnet Ildhuset.Hvor dette lå vet jeg ikke, men kanskje er det tatt med på et godt bergenskart for tidsperioden?Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Ildhuset er nemnd mange gonger i dei basene - og heile tida i Krosskyrkjesoknet. Men kor det låg, veit eg ikkje. Han no sjekka både Byleksikonet og Herteigs bok om Bryggen, men finn det ikkje som oppslagsord. Den badstova Anette nemner, kallar leksikonet for Bergbadstova; den låg på hjørnet av Lille Øvregate/Vetrlidsalm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvi Hagen

Takker så meget til dere to for deres innlegg. Jeg trodde også at det kunne gjelde et bestemt ildhus. Kanskje får vi forklaringen ? mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg fann i eit dødsfall at det sto '21-' framføre noko om Ildhuset. Det kan tyde på rode 21. Og då er vi nett der Anette meinte det kanskje var - ved øvst på Vetrlidsalmenning, kring munninga av Lille Øvregate. Rode 21 dekkjer nemleg området frå almenninga og innover mot Korskirkalm. Nærare enn dette kjem vi nok ikkje før ein eller annan kjem med eksakt viten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Reither

Hei Sylvi, jeg har ikke noe mer konkret enn de andre forlsagene, men da jeg leste ditt spørsmål fikk jeg assossiasjoner til Bryggen. På skolen lærte vi i hvert fall at hanseatene hadde forbud mot åpen ild i trebygningene ned mot sjøen, og at all koking og annen aktivitet som krevde opptenning måtte foregå i egne ildhus på baksiden, mot Øvregaten. Kan det spesifikke Ildhuset det vises til være en av de stenbygningen som enda ligger bak en del av bryggegårdene? Bl.a er det vel en i krysset Øvregaten/Nikolaikirkeallmenning...Hilsen Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvi Hagen

Hei Else, takk for innlegget ditt. Det du ref. til om forbud mot åpen ild, er helt riktig. Jeg har heller ikke noe mer konkret om "Ildhuuset". Jeg har sett litt i noen bøker fra Bergen bys historie, og lest om ildsteder /egne hus for opptenning, etc., men jeg har ikke funnet omtale av Ildhuset (i bestemt form, som jeg trodde kanskje kunne være en spesiell bygning på et spesielt sted i Bergen). mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allis-Elin Rokkones

Kan det være i nærheten av festningen, feks. Wiesner bad nedenfor Stølen (Sandviksveien) Mvh. Allis-Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Ildhuset er nevnt fra (før) 1682 til ut på 1770-tallet. Jeg har forsøkt å finne det igjen i branntakstene, men uten hell. I 1772 sies det at Jochum Møller holdt til ovenfor Ildhuset. Han finner vi i branntakstprotokollen fra dette året, "I Fieldet", og i det som seinere synes å være benevnt Øvre Fjeldsmug 4/6.Gikk man nedover fra Øvre Fjeldsmug 4/6 kom man først til Landåssmuget, og deretter til Vetrlidsalmenning (nr 27 og 29). Det styrker teorien om den offentlige badstuen på Bryggesiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvi Hagen

Hjertelig takk til Yngve Nedrebø for beskrivende innlegg. Da er jeg sikker på at vi har fått med det vi kan av opplysninger om Ildhuset. Stor takk til alle dere andre også som har engasjert dere i dette. Riktig god helg ! mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvi Hagen

Hallo til alle dere som viste interesse vedr. Ildhuset. En oppsummering av det jeg nå har, underbygger at det allerede lokaliserte området skulle være riktig: Rasmus Jacobsen (min tipp-tipp-tipp-oldefar) er ved inngåelse av sitt 1. ekteskap 1761 oppført med adr. "udi Knøsesmuget". I 2. ekteskap er det ved et av hans barns dåp 1777 oppgitt adr. "ovenfor Ildhuset" StM.Knud (min tipp-tipp-oldefar) er i kildene oppført med følg. adresser: I 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvi Hagen

Her skjedde det noe.... men: Knud er oppført med følgende adr.: 1801 21-118 Landåssmuget 61808 21-72 Landåssmuget 131812 21-51 Øvregt. Lille 11815 21-92 Landåssmuget 17Da ser vi at familien holder seg innenfor det området som er nevnt i flere av innleggene. mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 8 år senere...
Gjest Terje E Skrolsvik

Tar opp igjen denne tråden da jeg trur det må være flere ildhuus/eldhuus adresser i Bergen. Under uegtefødtedøpte i NK dukker det opp to stk med adresse 'ovenfor eldhuuset' . Det første er 16/1-1715 der Elen Pedersdatter bor ovenfor Eldhuuset hos Karen Osdatter. Det andre er 11/6-1716 da Anne Olsdatter holder til hos Anne Olsdatter ovenfor Eldhuuset.I den tid døpte de sine barn i den kirken de hørte til og her vil det si NK ikke KK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.