Gå til innhold
Arkivverket

[#7574] Adolf Olsen, født Trykstad (=Trøgstad?) 1834


Gjest Johan Fredrik Bockelie
 Del

Recommended Posts

Gjest Johan Fredrik Bockelie

Leter etter foreldre til matros Adolf Olsen, født i "Trykstad" 1834. Har ham in FT 1865 som bosatt i Festningsgaden i Fredrikshald, men søker hans foreldres navn og bosted. Kan noen hjelpe? mvh. Fredrik Bockelie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei! Kan ikke hjelpe deg rent konkret her fra min utlednighet (mulig noen av deltakerne på det månedsvisse møtet i slektsforskingsgruppen ved Trøgstad bibliotek kan tenke seg å hjelpe på sammenkomsten i slutten av februar, men dit er det langt), dog kan jeg bekrefte at "Trygstad", "Trykstad" og liknende en gang var vanlige former av dagens "Trøgstad". Mange hilsner Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Adolph Olsen døpt 4.3.1827 i Trøgstad. Foreldre Ole Auensen (også skrevet Ovensen/Ouensen) og Mette Andersdtr.Søsken mellom 1814 og 1844: Thore Maria f. 1816, Andreas f. 1819, Inger f. 1822.PS: Her kan flere søsken være født før 1814, Ole og Mette var nemlig gift 1 Dec 1810. Det samme gjelder for kona (annet innlegg) hvor flere kan være født før den første jeg fant, "tidsepoken" i kirkeboka på Familysearch begrenset søket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Fredrik Bockelie

Takk for hjelpen begge to! Til Heidi: Vet du om Mette Andersdatter også fra Trøgstad? Til Marius:Finnes det bygdebøker fra Trøgstad?/er det personer i Trøgstad som arbeider med kirkebøkene der? mvh. Fredrik B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingjerd van Bruggen

Hei Fredrik! Som Marius nevnte så har vi en slektsforskningsgruppe i Trøgstad som har møte en gang i måneden. Vårt neste møte er 21.feb. Jeg kan ikke love noe, men jeg skal se hva vi kan få til, om noen av oss kan se litt på Adolf for deg. Når det gjelder bygdebøker for Trøgstad så finnes dessverre ikke det. Jeg kommer tilbake til deg hvis vi finner noe om Adolf. Med vennlig hilsen Ingjerd :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Fredrik Bockelie

Takk for innspill og ønske om å hjlpe meg. Jeg vet at Adolf var matros, og at han bodde i Fredrikshald. Når han kom dit og hvorfor vet jeg ikke, men antar at siden han var en av de yngste barna til Ole Auensen var har nødt til å flytte ut. Han hadde en eldre bror, Andreas. Jeg er forøvrig interessert i å følge Adolfs slektslinjer bakover så langt som mulig.... mvh. Fredrik B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei igjen!Det er jo naturlig å tro at Mette også var fra Trøgstad, siden de ble gift der, men hun kan jo ha vært innflytter... Finner ingen Mette A. døpt i Trøgstad 1721-1815. Det bor heller ingen Mette/Mætte Andersdtr. i Trøgstad 1801, såvidt jeg kan se, men hun kan jo ha hatt andre fornavn enn Mette... Kanskje hun står oppført som Marte i tellingen, da har du flere å ta av, blant annet på nabogården Lille Aamodt...?Du finner en Ole Ovensen, 30 år, underjæger i dagleje på Grevslie i Trøgstad i 1801. Han er vel den samme som Ole Ouensen døpt 4 Aug 1771 i Trøgstad, sønn av Ouen Ingebretsen Lier. Søsken: Ingebret døpt 4 Jun 1770, Larisa døpt 17 Jan 1773, Anne døpt 23 Nov 1777, Ingeborg døpt 25 Jan 1784. Mor står bare oppført på de to siste, fornavn Thore Larsdtr.(der har du hvem datteren er oppkalt etter). Foreldrene gift 4 Apr 1770 i Trøgstad.Det bor forøvrig en Marte Ovesdtr. (34. år) på Lier i 1801, vet ikke om hun hører til familien, hun er jo født før 1770...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Thore Larsdtr. er vel den samme som døpes 29 Jan 1741 i Trøgstad, datter av Lars Iversen Lier og Ingeborg Torgersdtr. Søsken: Berger døpt 18 Feb 1731, Iver døpt 29 Sep 1732, Anna døpt 21 May 1734, Ragnild døpt 10 Apr 1737. Foreldrene gift 19.11.1730 i Trøgstad. Moren står ett sted oppført som Tergersdtr., ellers Torgersdtr. (Kanskje første sønn skulle være Torger, ikke Berger?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anjer

Dersom Ole Auensen (også skrevet Ovensen/Ouensen) er Ole Ouensen døpt 4 Aug 1771 i Trøgstad, sønn av Ouen Ingebretsen Lier, som ble gift 4.4.1770 i Trøgstad medTore Larsdtr. Lier, så kan dette interessere:Heggen og Frøland skifteprotokoll 9 (1788-97 & 1807-10) folio 313b Hagebro under Søndre Langset 27.3.-11.4.1794 Ouen Engebretsen død 26.1., enke Thorre Larsdatter Deres barn: 1. Ole Ouensen 22 2. Hans Ouensen 12 3. Larine 21, tienende paa Næs i Baastad 4. Anne 17, tienende paa Lille Aamot 5. Ingeborg 11, hos moren Tilstede Ole Svensen Outen, paa Enkens vegne Berger Larsen Krog2 mars 1794 i Trøgstad begravet Oven Embrets Hagebroe 46 år (dette blir litt for lenge etter dødsfallet, mulig jeg har feilnotert måneden).Ole Ouensen kan være samme mann som giftet seg 11.1.1802 med Thore Paulsdtr. Nordre Homstvet i Hærland anneks i Eidsberg sogn. Denne Ole Ouensen bodde i Slora i Trøgstad (også det under gården Langset).Igjen, HVIS Ole Auensen er sønn av Ouen Ingebretsen/Engebretsen Lier, så er sannsynligvis Ouen Engebretsen sønn av Engebret Auensen Kingsrud i Løken i Høland/Søndre Nes i Trøgstad/Søndre Bunes i Hemnes i Høland/Nordre Homstvet i Hærland, døpt 1.3.1711, begravet 18.3.1758 i Hærland , og Kari Olsdatter (de ble gift 13.7.1732) Kari ble gift 2. gang 13.1.1760 med Iver Svensen Himmerike i HærlandDenne Auen Engebretsen ble døpt 26.6.1746 i HølandNår det gjelder Mette Andersdatter er en god kandidat jenta med dette navnet som bodde på Søndre Torper i Hærland i 1801, 16 år gammel, datter av Anders Halvorsen, 43 år, og Dorte Gulbrandsdatter, 40 år.Som det framgår, dette er mer eller mindre hypoteser, men navnekombinasjonene er ikke så vanlige, og det kan være et godt utgangspunkt for videre undersøkelser. Hvis forbindelsen bakover til Engebret Auensen stemmer, har jeg flere generasjoner bakover fra ham.Hilsen fra Jon Anjer, Oslo e-post: anjer@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingjerd van Bruggen

Hei Fredrik. Jeg tok meg en snartur innom biblioteket på lørdag, og lette litt fort gjennom noen dataregistrerte fødsler. Det stemmer som Jon sier at Ole Ouensen var gift to ganger; Ole Ouesen var gift med Tore Poulsdatter (død 17.apr.1809 på Slora i Trøgstad, 40 år gammel). Følgende barn er født i Trøgstad: Ane Catrine f. 01.aug.1802, d. 11.aug.1801 på Slora, Oven f. 09.okt.1803 på Slora, Jens f. 02.nov.1806 på Slora. Som enkemann giftet Ole seg 01.des.1810 med Mette Andersdatter, begge med bosted Slora. Med henne fikk han følgende barn født på Slora i Trøgstad: Thore Maria f. 06.feb.1811, d. 02.feb.1815, Hans f. 26.jun.1813, Thore Maria f. 04.mar.1816, Andreas f. 23.okt.1819 (konf. 05.okt.1834), Inger 08.nov.1822 og Adolph f. 17.des.1827 (konf. 06.okt.1844). Adolf fikk i 1843 attest for flytting til Eidsberg. Du bør nok sjekke originalen for å se om du kan komme noe videre med de som er faddere og slikt, men det er nok kanskje sannsynlig at han hadde tilknytning til Grefslie. Han bodde der i 1801, og en av hans kausjonister når han gifter seg i 1810 er Hans Grefslie. Håper du kommer litt på vei med dette. Lykke til! Med vennlig hilsen Ingjerd :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Fredrik Bockelie

Hei, takk til dere alle sammen! Det var mye og nyttig informasjon. Jeg skal begynne å sjekke dette opp så snart jeg har mulighet. Tatt i betraktning av at jeg fant Adolfs datters dåp (min tipp oldemor) i forrige uke, så går det raskt fremover! mvh. Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.