Gå til innhold
Arkivverket

[#7578] Hvordan finne personer i USA?


Gjest Kersti SOrter
 Del

Recommended Posts

Gjest Kersti SOrter

HeiJeg har ingen erfaring med å søke etter personer i USA og trenger hjelp. Jeg har et ektepar som, ifølge etterkommere, skal være født på Holla / Ulefoss. Mannen, Conrad Halvorsen, har jeg funnet født på Holla 4. feb. 1869. Men kona, Hilda muligens Gundersen / Stafsholt, finner jeg ikke. Etterkommerne vet ikke om de giftet seg i Norge eller USA (mest sannsynlig USA)Jeg skulle så gjerne visst hvor og når Hilda ble født!Finnes det kilder på nettet som viser hvor og når folk er født? Eventuelt folketellinger?Alt jeg vet om årstall og mulige steder er: - Conrad Halvorsen utvandret fra Holla i 1890 (fant ikke Hilda). Søkte også på begge på Ellis Island uten å finne dem. - Første barnet, Hattie, ble født i Wisconsin - Andre barnet, Oscar, ble født i 1898 i New York, muligens Chapaqua. - De var muligens Minnesota i 1900. - Resten av barna, George, Clarence, Esther, Clara og Elmer , var mest sannsynlig født i Chelsea, Vermont hvor de vokste opp og gikk på skole. - Conrad og Hilda flytte fra Chelsea, Vermont til Palmer, Mass. omkring 1925. Her døde de, Conrad ca. 1942 og Hilda ca. 1954.Vennlig hilsen Kersti Sorter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Kersti!For det første, Ellis Island åpnet ikke før i 1892. Men, hvor fant du emigrasjonen til Conrad fra Norge`?Først fant jeg Conrad Halvorsen og hans kone Hilda i New York, Mount Pleasant Town, Westchester County 1910 folketelling. Hilda var født i mars 1869 i NOrge. De hadde da barna: Hattie, f. februar 1891 i Wisconsin Clara, f. oktober 1892 i Wisconsin Oscar f. november 1894 i New York Georg f. 1895 i New York (mnd, umulig å lese) Clarence f. feb. 1898 i New York. Conrad og Hilda hadde vært gift i 10 år. Hilda hadde født 5 barn, alle var i live. Cnrad fikk amerikansk statsborgerskap (står ikke når).Så fant jeg Conrad i 1920-census. (folketelling). Da bodde han i Vermont, og ganske riktig,i Chelsea med kona Hilda. Begge var 50 år gml. (dette må du ta som ca. ) .De eneste barna som bodde hjemme, var sønnen Elmer, som var 17 år, født i New York og Wallace, et barnebarn, 5 år, født i Connecticut (står ikke hvem foreldrene var). Etternavnet Collins er skrevet inn, men så overstrøket. Hans far var født i Vermont, hans mor i Wisconsin. Så, i nabohus/leiligheten bor en singel Oscar Halvorson, 25 år. Helt sikkert "din" Oscar. Han var født i New York.En Conrad Halvorson giftet seg i Dane County (fylke) I Wisconsin 23. desember 1890. Det står ingenting om hvem hans kone er....skal vi se....nix. Fant henne ikke (søkte bare på Hilda).USA er noe treg materie, da det meste på nettet koster penger. Men, du har mulighet dersom du har en mormonerkirke i nabolaget! Der kan du låne inn mikro-filmer (nesten gratis), og de kan hjelpe deg med hva som er tilgjengelig. Ting tar tid, det må lånes inn fra Salt Lake City!.Dersom du sender meg en e-post på Lnormann@c2i.net så skal du i hvertfall få kopi af folketellingene... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Hva er kildene/web adresser?Jeg vil prøve å finne søskenparet Paul Larsen f 10.1.1871 og Mary Senora Larsen 17.9.1861, begge i Kristiania. Jeg har et fotografi av Mary som ung tatt i København. En eldre kusine av meg har fortalt at de visstnok havnet i Chicago og drev en leketøysfabrikk sammen. Ingen av dem giftet seg. Frelsesarmeen arvet fabrikken. Tanten, Maren Olava Larsen f 1833 og ektfelle Hans Jacob Nilsen f 11.08.1839, utvandret ca 1884 fra Eidsvoll. Jeg vet ikke hvor de dro. Paul har jeg funnet 2 ganger i emigrantlistene her under Digitalarkivet, men de andre tre har jeg ikke funnet ut noe om. Han var også hjemme på besøk ca 1921.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Kilder er folketellinger i USA, samt diverse andre baser på ancestry.com Du må abonnere på dem. både www.ancestry.com og www.genealogy.com har disse. genealogy har søkbar 1900, men ancestry.com har flere complette, men disse er for det meste ikke søkbare enda. Dersom du tenker på å abonnere, LES NØYE på abonnementsreglene, det har vært mye klaging fordi ancestry.com har en ekkel prosedyre for å komme seg ut igjen. Også for "gratis-prøve-abonnement" hvor du må oppgi kreditkortnr. og dersom du glemmer å av-abonnere, er du låst. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Den Conrad Halvorson som gifte seg i Dane Co., Wisconsin 23.12.1890, hadde som kone Mary J. Gunelfson. Eg veit ikkje om det er den rette? Hilda er eit typisk "oppnamn", og Gunderson er jo ikkje so langt frå Gunelfson...! Gunelfson kan tyda på Numedal...Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kersti Sorter

Hjertelig for opplysninger. Først til Laila. Jeg fant emigrasjon til Conrad i bygdebok fra Holla I. Jeg har tidligere besøkt mormonerkirken i Drammen, men har hørt at de har åpnet / skal åpne et senter i Skien. Skal undersøke dette nærmere. Nå vet jeg iallfall hvor de var i USA. Når det gjelder søkingen du har gjort for meg, vil jeg gjerne betale de utlegg du har hatt!Så til Lars. Jeg håper at du har rett når det gjelder Conrad og Mary. Jeg har håpet på en knytning mellom Gunnulfsen Stafsholt i Lunde / Flåbygd og Hilda. Det kan hende at du har funnet den for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.