Gå til innhold
Arkivverket

[#7579] Familien Jansen i Sem i Vestfold og Kristiania

Gjest Rune Hårstadsveen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Hårstadsveen

Knut Leopold Jansen ble gift i Kristiania (Petrus menighet) i 1898 med Alma Antonie Ellingsen. Disse fikk datteren Alfhild Ruth samme år, og bodde da i Trondheimsveien. I 1900-folketellinga finner jeg ikke familien (?), men ved Alfhilds konfirmasjon i 1913 bor de på Aspelien på Nesodden. Senere flytter familien til Kampen i Oslo.Knut Leopold var født 22. juni 1875 på Valø i Sem. Foreldrene het Johannes Jansen (fabrikkarbeider, født 1845) og Alida Mathilde født Erikson 1853). Når og hvor ble disse gift? Hvor var de fra? Flyttet disse også til Kristiania?På forhånd takk for all hjelp!M.v.h. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Rune Hårstadsveen

Jeg har etterhvert funnet noe svar sjøl, men som vanlig: Nye spørsmål melder seg...I 1875 melder følgende personer innflytting til Sem i 1874: Johannes Janson, f. 1845, fra Göteborg hans hustru Alida Mathilde f. Erikson 1853 (disse var viet i 1872), fra Göteborg Enke Maja Erikson, f. 1824, forsørges av svigersønnen, opprinnelig fra 'Edsmåls fors.' (Ödsmål) i Bohuslän, men flyttet inn fra Göteborg.Mitt nye problem ligger så i hvor i Göteborg familien kom fra! I likhet med Kristiania omfatter byen flere sogn, og å låne mikrokort for hvert enkelt sogn blir en stor og tidkrevende jobb (og ikke er jeg sikker på om biblioteket vil gjøre det). Jeg har lagt ut etterlysning på 'Nättidningen Rötter', men uten resultat!Derfor prøver jeg igjen - er det noen som har vært borti denne familien? Eller er det noen som har et godt forslag for hvor jeg kan etterlyse dem? Er det i Göteborg noe tilsvarende de norske statsarkiver som svarer på enkelthenvendelser?Håper på respons!M.v.h. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei! Er jeg ikke helt ute på rotur finnes det finfine mantallslengder eller liknende for Göteborg slik at du ikke behöver å vite menigheten for å komme deg inn i kildematerialet. Tror jeg brukte noe slikt til min inngiftede svenske boktrykkerfamilie Hansson. Jeg slapp i hvert fall å lete menighet for menighet på måfå. Lykke til! MH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Rune Hårstadsveen

Etter forespørsel på biblioteket (bestilling av manntallslengder) fikk jeg beskjed om at de måtte vite hvilken 'församling' jeg ønsket materiale fra. Hittil har jeg altså ikke blitt klokere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.