Gå til innhold
Arkivverket

[#7581] Familien Ellingsen fra Østre Aker/Kristiania

Gjest Rune Hårstadsveen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Hårstadsveen

Alma Antonie Ellingsen ble gift i Kristiania (Petrus menighet) 29. mars 1898 med Knut Leopold Jansen fra Sem i Vestfold.Hun skulle iflg. opplysninger ved vielsen være født 1877 i Ø. Aker, og faren var steinhugger Christen Ellingsen. Jeg antar sistnevnte er den samme som i 1865 bor på Waageby i Østre Aker, 46 år, født i Modum. Spørsmålet blir så om hans kone fra 1865, Marie Christensdatter, 38 år, fra Tønsberg, er Alma Antonies mor? Hun begynner jo da å bli lovlig gammel - sjøl om alderen i tellinga kan være litt feil...Har noen mer opplysninger om denne familien?På forhånd takk for all hjelp!M.v.h. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Rune Hårstadsveen

Er dette den Christen Ellingsen og Gunnild Marie Christensdtr. som 11.7.1855 blir gift i Gamle Aker (iflg. Familysearch.net)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jeg vil bare skyte inn, 38 år er da langt i fra for gammelt til å få barn!Du må nok til kirkebøkene for å svar på dine spørsmål. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Til Laila:38 år i folketellinga 1865 - og mor i 1877 - det skulle bli ca. 50 år. Etter det jeg har lært, skal det være vanskelig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Tja, si det! Det er et annet problem: Jeg finner verken Alma, hennes mann Knut Leopold Jansen, eller deres datter Alfhild Ruth i 1900-tellinga... Etter hva jeg vet er det mest sannsynlig at de bodde i Kristiania (Alfhild ble født der i 1898, nærmere bestemt i Trondheimsvn. og døpt i Petrus menighet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Rune Hårstadsveen

Jeg forsøker igjen å få respons på dette innlegget! Nå har jeg ventet i tre måneder på å få kirkebøker fra Aker til mitt lokale bibliotek, men det er visst venteliste...Finnes det noen der ute som kjenner til steinhugger Christen Ellingsen?På forhånd takk!M.v.h. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Rune Hårstadsveen

Har omsider fått sjekket denne saken sjøl. Alma Antonie ble født 9.1.1877 i Østre Aker. Faren var den før nevnte stenhugger Christen Ellingsen (50 eller 56 år - det var skrevet helt inn i sideskillet på boka) og Marie Henriksdatter. Faddere ved dåpen var Berte Hansen, Anne Olsen, Elise Olsen, faren og Martin Arnesen - kanskje noen av de mest intetsigende navn en kunne finne?Jeg fant ikke Christen og Marie gift i Østre Aker i de nærmeste år før 1877 - lurer på om de kanskje ble gift annetsted. Christen er vel den før nevnte på Waageby i 1865 (født i Modum), og Marie lurer jeg på om kom fra plassen Skrepperud under Grue i Eidsvoll... Men det gjenstår altså å finne vielsen først da!M.v.h. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christen ELLINGSEN Age At Marriage: 45 Sex: Event(s): Birth: Parents:Father: Elling CHRISTENSEN Marriage: Spouse: Emilie Marie HENRIKSDR Age At Marriage: 27 Marriage: 01 Dec 1867 Place: Oslo, Akershus, Norway Notes: Husband previously married Additional data in original recordHennes far var Henrik Olsendisse to fikk først sønn, Østre Aker: Conrad Emanuel Marinius Sex: M Event(s): Birth: 26 Mar 1868 Place: Christening: 17 May 1868 Place: Oslo, Akershus, Norway Parents: Father: Christen ELLINGSEN Mother: Emilie Marie HENRIKSDR(døpte i Østre Aker går bare fram til 1869 på Familysearch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Hjertelig! Da bommet jeg altså stygt på mor Maries opphav. At hun het Emilie Marie gjør at hun vel dukker opp som tjenestepike hos familien Simensen i Fredrikshald i 1865 (23 år gml. og født på Hvaler).Videre må en vel bare gi seg i kast med lån av kirkebøker på mikrofilm, men jeg kom da et godt stykke på vegen...M.v.h. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, Rune! Jeg ville bare hjelpe deg å eliminere. Dette er IKKE familien til Emilie Marie: ft1865 Jeg sjekket bb for Hvaler (bind 1), og den eldste av barna i fam. her var Elisabeth f 1848-49. Bare slik at du ikke bruker 'tid' på den fam. Disse to giftet seg ikke før i 1846: ft 1865 Spjer Denne gården er i bind II av Hvaler bygdebok, og den har jeg ikke. Kanskje noen der ute har den?Det kan selvsagt være at Emilie Marie var født utenfor ekteskap... det eneste som kan gi et skikkelig svar er vel å kikke i Hvalers kirkebøker... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.