Gå til innhold
Arkivverket

[#7584] Maren Hansdatter iflg Berg, Hornemann og Daae -

Gjest tom askeroi
 Del

Recommended Posts

Gjest tom askeroi

Tidligere var det vel alminnelig godtatt det Berg, Hornemann, Ludvig Daae & Co skrev vedrørende Hans Giertsen Buschs kones aner. Og fremdeles står det vel urokket at Maren Svendsdatter var datter av borgermester Svend Andersen og Maren Hansdatter. Om hans opphav vites vel egentlig ingenting, mens hun ble oppgitt å være en datter av Hans Casparsen og Inger Lauritsdatter. Og hun igjen sier Daae var datter av Laurits Nielsen (Arctander) og Magdalena Sigurdsdatter som igjen var datter av Sigurd Amundsen.Riktignok var Inger født ca fire år før foreldrenes ekteskapsinngåelse, men årstall beregnet utfra alder er jo ikke det mest nøyaktige i verden. Så vel-vel...Men så kom Svein Tore Dahls bok «Embetsmenn i midt-Norge i tiden 1536-1660» ut. Han rokker ved hele treet ved å si at Maren Hansdatter neppe var datter av Hans Casparsen men sannsynligvis av Hans Sigurdsen, en sønn av samme Sigurd Amundsen. Dessuten stiller han også seg tvilende til om Inger Lauritsdatter var «en Arctander».Dahls argumentasjon virker logisk på meg i hvert fall - og jeg har sett at noen (bl a i andre debatter her) uten motforestillinger har godtatt den. Jeg tenkte dog jeg skulle avvente reaksjoner på Dahls lovede innlegg om saken i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift, men han døde dessverre før han fikk anledning til å skrive det.Så derfor spør jeg her: Finnes det argumenter FOR den gamle teorien og/eller MOT den nye? Kjennes Bergs, Hornemanns osv. begrunnelser for «den gamle» teori?Og hvis man nå skulle ende opp med Dahls teori, hvem er så Maren Hansdatters mor? Iflg Dahl er det «momenter som taler for at Hr. Hans Sigurdsen var gift med en datter av Hr. Henrik Gyldenløve». Visstnok iflg «Skogns historie IVa, s.333» ble han gift med en slik datter «like etter 1592» - altså rundt 20 år etter at Maren Hansdatter ble født...(Finnes det ingen grenser for hvor tidlig ute folk kunne være?)- - -I tilfelle noen ikke har fått med seg Dahls bok, siteres: (side 28, om Hans Casparsen - jeg har dog lagt inn noen avsnitt for å øke lesbarheten på skjermen):«Familie: Han ble gift 1571 med Inger Lauritsdtr, som døde den 1/7 1608. Hun blir i slektslitteraturen regnet for å være en datter av sognepresten i Stjørdal Laurits Nilsen og Magdalena Sigvartsdatter, men jeg har ikke funnet noen kilder som bekrefter dette.» (I note: «Det er tvilsomt om hun var datter av disse, kronologisk passer det iallefall veldig dårlig.»)Og videre: «Barn: NN Hansdatter: hun var gift med Erik Hansen.» (I note: «I gravskriften over Hans Casparsen og hans kone, gjengitt i Schønning, (1762: s.208) sies det at gravstenen var bekostet av deres eneste datter. I følge de forskjellige slektslitterære skrifter, og også ifølge Berg (1951: s.219) ble denne datteren gift med borgermester Svend Andersen. Dette er dog trolig ikke riktig for i 1617 leverer en Hans Casparsen i Trondheim inn en supplikk til kongen hvor han ber om at hans datterbarn må få arve ham.Grunnen til dette sier han er fordi han bare har en eneste datter og denne datterens mann er et ødeland som bare kom til å bruke opp pengene hvis datteren arvet pengene. Han ber derfor om tillatelse til å gi arven direkte til sine datterbarn, mot at de lover å forsørge moren. Denne Hans Caspersens arvinger var altså hans eneste datter.I denne supplikken fremgår det at denne datteren var gift med en Erik Hansen og at Hans Caspersens datterbarn het Caspar Eriksen og Alhede Eriksdtr. Jeg mener at denne Hans Casparsen må være identisk med borgermester Hans Casparsen. Jeg bygger da dette på:* For det første på det faktum at begge disse Hans Casparsen hadde bare en eneste datter.* For det andre så har jeg ikke kunnet finne to personer ved navn Hans Casparsen i Trondheim i årene rundt 1617.* For det tredje så var borgermester Hans Casparsen i 1617 en mann på nær 70 år og det ville derfor være naturlig at han tenkte på å ordne arven etter seg.* For det fjerde så hadde Hans Casparsen med 3 spann pantegods fra Bjelkeætten i 1615/17. I 1625 satt Caspar Erichsen med 3 spann pantegods fra Bjelke. Dette var riktignok ikke de samme gårdene, men det er ting som tyder på at Hans Casparsens 3 spann i Sparbu var byttet med Caspar Christoffersen mot tre spann i Agdenes.Min konklusjon blir da at borgermester Hans Casparsens datter var gift med en Erik Hansen, og ikke med borgermester Svend Hansen.»- - -Og under Sven Andersen (s34): «...Det er derimot momenter som kan tyde på at Maren var datter av Hr. Hans Sigurdsen, en sønn av Hr. Sigurd Amundsen i Verdal. De momenter som jeg mener taler for dette er:* Svend Andersens sønn Hans ble sogneprest i Inderøy noe både Hr Henrik Nilsen Gyldenløve, hans svigersønn Hr. Hans Sigurdsen og hans sønn igjen Hr. Amund Hansen hadde vært tidliger.* Gården Hallan i Jøssås som Svend eide som odelsgods alt 1610 hadde tidligere vært i eie hos Hr. Sigurd Amundsen.* Mette Jacobsdtr er trolig den samme som den som var gift med Amund Hansen. Når Amund dødde i midten av 1590 årene ble hun gift andre gang med rektor Peder Iversen. Det kommer frem av et testamente i 1633 at de ikke hadde barn sammen. Mette Jacobsdtr testamenterte i 1633 sin bygård til Hans Busch mot at han ga 200 rdl til de fattige, og hun testamenterte alt sitt innbo til Hans Busch’ datter. Dette kunne hun gjøre sier hun fordi at hennes eiendeler ikke kom fra hennes familie. At disse eiendelene heller ikke kom fra Peder kommer frem ved at Peders barn fra første ekteskap ikke gjør arvekrav i gården og eiendelene. Trolig kom derfor Mettes eiendeler fra hennes første mann Amund Hansen.Hans Busch avsto derimot alt innboet til Mettes nærmeste slektning Henrik Jacobsen. (SAT: Domkapitlets arkiv, De husarmes bok 1626-1690).Hvis det er riktig at Maren var datter av Hans Sigurdsen, så var Maren trolig av slekten Gyldenløve til Austråt da det er momenter som taler for at Hr. Hans Sigurdsen var gift med en datter av Hr. Henrik Gyldenløve.»- - -Med nysjerrig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei TomKan du si noe om hvilke momenter det er som taler for at Hr. Hans Sigurdsen var gift med en datter av Hr. Henrik Gyldenløve.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Påstanden er en del av sitatet fra Svein Tore Dahls bok. Sitatet er komplett. Jeg aner derfor dessverre ikke hvilke momenter han sikter til. Forøvrig hevder altså visstnok "Skogns historie" det samme - riktignok gift på et tidspunkt da den antatte datteren selv var gift...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei Tom. Jeg har lett i gamle mailer og fant dette fra Kåre Hasselberg:"Svein T Dahl fortalte meg om sin teori om dette mulige slektsforholdet, men jeg husker dessverre ikke detaljene. Fra Erik Lie i Trondheim fikk jeg et tips om at det i NRR bd.II s.69-70 fins et dokument som viser tydelig at Hr.Hans var svigersønn av Henrik Nilsen (Gyldenløve). Når det gjelder forbindelsen mellom Hr. Hans Sigurdssøn og Svend Andersen, hadde Dahl bare indikasjoner. Dette gjaldt gården Storborg i Skogn (etter hva jeg kan huske), som gikk fra fru Inger til Austråt til Henrik Nielsen, så til Hr.Hans og hans sønn Amund Hanssøn, videre til dennes enke Mette Jakobsdtr. Og så var det en eller annen forbindelse mellom Mette og Svend Andersens arvinger, som muligens skulle ha krav på denne gården. Nettopp her er det jeg beklageligvis ikke husker detaljene. Dahl mente han ante en sammenheng her."Håper at dette kan være til nytte og bringe større klarhet, så vidt jeg kan se støtter dette ditt innlegg.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tom askeroi

Noen som har enkel tilgang til NRR bd II s69-70 og kan si noe om tidspunktet/datering? Det hjelper jo lite at han var gift med damen hvis den aktuelle datteren er over 20 år eldre enn ekteskapet?Og er det ingenting som peker i motsatt retning? Ikke det at jeg heller vil være "en Arctander" enn "en Gyldenløve", men jeg blir fryktelig skeptisk når noen prøver å "gi" meg "fine aner"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Stusset litt på hvor i rekken denne sognepresten Henrik Nilsen (Gyldenløve) kom inn. Trudde Fru Inger til Austråt kun hadde 5 døtre ?? Jeg er selv av denne Maren Hansdatter. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tom askeroi

Jeg savner generelt informasjon om denne slekten pre "Fru Inger", jeg.Jeg vet Danmarks Adels Aarbog 1895 tar for seg den norske Gyldenløveslekten. Men denne årgangen finner jeg selvfølgelig aldri i antikvariatene..Norsk Slektshistorisk Tidsskrift synes det "mot normal" være liten hjelp i, jeg synes ikke jeg finner annet enn "... om denne slekten er det skrevet så mye at det ikke er verdt å gjenta det her..."Men - finnes det noen (annen) samlet oversikt (med rimelig grad av troverdighet) over denne slekten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Jeg har idag kontrollert "Skogns historie IVa" angående denne bryllupsdatoen som voldte meg problemer. Det er ikke noe problem lenger - det skyldes feil i avskriften jeg har fått: Det var ikke Hans Sigurdsen som giftet seg (med frk "Gyldenløve") kort etter 1592 - det var hans sønn, Amund Hansen, som (antagelig) giftet seg på omtrent samme tid som sin evt søster, Maren Hansdatter."Det forandrer sagen" sa mannen, han sagde på spikeren. DA kan selvfølgelig denne Gyldenløve'n være mor til Maren Hansdatter. Da gjenstår det "bare" å bevise at mannen var faren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Ellers kommer Engebret Hougen med en far til Henrik Jensen (Gyldenløve) i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift bind XIV 4 s323ff. Men jeg mener å huske at dette ble tilbakevist senere, uten at jeg har funnet den artikkelen ennå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...
Gjest Lars Løkkebø

Vil bare høre om det er noen som har funnet noe nytt angående Maren Hansdatter og en mulig link til Henrik Nilsen (Gyldenløve).Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 måneder senere...
Gjest Jan Kåre Larsen

Etter å ha lest Anne Karin Kringbergs' innlegg i følgende debatt: Lenke , tørker jeg støv av denne, og spør om Anne Karin eller andre vet noe nytt?Mvh. Jan Kåre Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...
Gjest Harry Aronsen

Dette emnet har versert i flere tråder her på Brukerforumet, har dødd hen noen ganger og blitt forsøkt løftet frem igjen. Jeg prøver pånytt i håp om at noen har nye momenter å komme med: Var Maren Hansdatters far Hans Caspersen Gamshard eller Hans Sigurdsen?Mvh Harry A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.