Gå til innhold
Arkivverket

[#7585] Hans Paludan Smith


Gjest Ketil Firing Hanssen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ketil Firing Hanssen

Jeg søker opplysninger om amtsforvalter Hans Paludan Smith og hustru Fredrikke Perbøl (K: Larviks Historie I). Jeg finner ingen av dem i FT-1801.Jeg har funnet følgende barn:Datter Anna Severine Smith, f. 1767 i Larvik, d. 1852 i Farsund. Gift 1) 1784 med landfogd til Sylt Fredrik Timme, 2) 1795 med Søren G. Bøckmann, kancelliråd og sorenskriver (Trondheim 1801) (K: Larviks Historie I).Datter Christiane Louise Smith, f. 1778 i Larvik, d. 1858 i Lyngdal. Gift 1801 i Ringsaker med Lars Johannes Irgens, senere sorenkriver i Sogndal. (K: http://www.familysearch.org/)Mulig datter Anna Katarina Smith, f. ca. 1783, d. 1832 i Sogndal. Gift 1813 i Sogndal med prokurator Otto Schreuder (sønn av sogneprest til Vanylven Peder Schreuder og hustru Elisabeth Catrine Blumenthol). Hun er muligens tjenestepike hos Genralkrigskommisær B. Rasch i Gjerpen 1801. De har bl. a. sønnen Hans Paludan Smith Schreuder, kjent Afrika-misjonær. (K: Fylkesarkivet i Sogn og Fjordane, FT-1801).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har sjekket i Delgobes samlinger, og det er et mareritt. Men, jeg fant: Nils Henrik Smith gm. Inger Paludan av Aal!! dt. av ...Paludan og Anne Nilsdt. Heeboe. De fikk Hans Paludan, Vordbg. 1759. Forvalter Lvk. grevskap. Gift med Fredrikke Perbøl + 16/12 1819. De fikk flere barn: Anna Severine 22/10 1767, Henrik 6/3 1770 gm. Anna C. Norager 7 b. Charie 28/9 1778 og Anna Cath. 1787 - 1832. Det står mere, men jeg gir opp. Ellers så sto det også innimellom en Søren Løkke(Løge) Smith skipperborger? + 1826 1.gm. Perbøl 3 b. Så sto det en henvisning, tror jeg, til Gjessing II.I s.344. Du må lese dette med omhu da jeg ikke helt forstår hva menes med alt som sto der, eller om jeg har tydet alt riktig. Det beste var om du selv hadde en mulighet til å lese det. Bøchmann sto også nevnt ved siden av Hans, men tror det hadde noe å gjøre med en annen av dem. Ellers så var det enorme mengder med familier Smith.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei BeritJeg har sett at du ofte kommer opp med raske svar på innholdt fra Delgobes samlinger. Betyr dette at du har samlingen tilgjengelig hjemme slik at det er mulig å eventuelt komme med direkte forespørsler om oppslag til deg. Send meg gjerne svar på mail: llokkebo@telemarksnett.noLars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har ingen kilder hjemme hos meg, så jeg må nok undersøke på RA i Oslo. Delgobes samling er veldig stor så jeg tror nok at det er liten sjanse for at noen har den privat. Og jeg vil si at å bruke Delgobe er siste utvei når jeg ikke finner det andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Takk igjen, Berit!Det blir mange biter å nøste sammen. Fredrikke Perbøl finnes sannsynligvis i Larvik 1801 under navnet Fridericha Christophersdtr., enke på 62 år.Jeg får prøve å komme meg en tur på Riksarkivet snart, det blir altfor lenge mellom hver gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.