Gå til innhold
Arkivverket

[#7586] Jacob Gay / Martha Maria Karboe, Christiania 1810

Gjest Erik Stensland
 Del

Recommended Posts

Gjest Erik Stensland

Jacob Gay (også skrevet Gaji) og Martha Maria Karboe (også skrevet Marthe Marie Karboe) giftet seg i Domkirken i Christiania 20. juni 1810. De fikk i 1814 sønnen Christen, som i årene 1840-1862 var apoteker i Drøbak.Han er en av mine forfedre.Mitt problem: jeg finner hverken Jacob eller Martha i Folketellingen 1801, og har ikke klart å finne hvor de kommer fra. De er omtalte i Flood: Norges Apothekere (1908) der Jacob oppgis å være kjøpmann og fullmektig ved "Christiania byds Accurance Brandkasse". Han døde i 1849, 76 år gammel.Jeg er svært glad for alle tips om hvor jeg kan sette inn letingen min!!! Erik Stensland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Lassens samlinger (RA i Oslo). A)Peder Bentsen Gay + 17.. gm. Bodil Christensd. + Moss 1775, 2 sønner. B1) Christian Gay. B2)Henrik Gay, glassmester på Moss f. ... + 4/3 1780 i armod, gift med en søster av Mr. Lars Nosted/Næsted?. De hadde barn.Handelsbetjent Jacob Gay g. Xra 20/6 1810 Marthe Maria "Korbue". Jacob +(Xra?) 1849 19/3 75 år etter 3 dg. sykeleie. Etterlot barn.Christen Gay: Forhenværende apoteker i Drøbak(ble apoteker 1841). Gay fantes i en av de første dage af November 1867 død indrevet i Borkehullet/barkehullet? ved Xra brygge. Han kjentes av de papirer der fantes i hans lommer (Morgenbl. 7/11 1867 3. side, 1. spalte.) Etterlot enke Mathilde, f. Tellefsen, boende i Drøbak.Hans Jensen Gay, apotekersvend i Bergen, apoteker i Stavanger, fra ca. 1751 bodde i Flekkefjord. Gift Xrasand 1747 30/5 jomfru Anne Cathr. Ædel.---Valbord Haakine Gay "Frøken", + Xra 1892, omkr. 5/1 47 år.----Carl Johan Gay, farmaceut, + Xra 1892 23/11 74 1/2 år, bror av avdøde apoteker Christen Gay i Drøbak.----Nils Pedersen Gay gift i Hurum 1726 står litt mere om han.---Gay, Jens Madsen borger og handelsm. + 1687 Sæby Hjørring amt i DK. 2 barn Margrethe + 1687 og Bjørn + 1691.Ang Karboe så fant jeg ingen ting, men Kjørboe/Kjorboe finnes det mye om i Lassen. Men, jeg fant ikke hennes fornavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Stensland

Fantastisk, her har jeg slitt med dette problemet i flere år, og også besøkt RA flere ganger, men hverken jeg eller personalet på RA har tenkt på Lassens samling som løsning. Takk Berit så langt. Opplysningen din kan også stemme med at det i FT 1801 opptrer en enke Mette Maria Gay i Moss, 56 år. Kanskje enke etter Christian eller Henrik?Den eneste antydningen av navnet Karboe jeg har funnet, er at gården Karboe opptrer i FT 1801 i Alstadhoug sogn, Skogn prestegjeld. Jeg har hittil oppfattet dette som et blindspor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg finner følgende personer på gården Karboe i Skogn: 775 Jon Larssen Huusbonde 46 Givt 3die gang Leilænding og opsidder M 776 Elen Olsdtr Hans kone 35 1ste gang givt   K 777 Ole Jonssen Deres barn 1     M 778 Else Halvordsdtr Tienestefolk 33 Ugivt   K 779 Peter Pedersssen Tienestefolk 12     M mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Stensland

Takk for godt tips, men eneste jeg finner er Ole Christophersen-korbue, skomaker i Kongsberg. Ellers er Korbue fraværende i 1801-tellingen. I Rygh opptrer Korbu under Hedenstad i Sansvær, og i 1865-tellingen opptrer Korbo samme sted. Kjært barn har tydeligvis her som andre steder mange navn. Men jeg lurer fortsatt på om min borgerfrue kommer herfra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 9 måneder senere...
Gjest Knut Thorvaldsen

Hei Erik. Det var i Moss to familier Gay tidlig på 1700 tallet. Peder Bendtsen Gay f. 1708 og død i Moss 25.mai 1789 og gift 27.november 1732 i Moss med Boel Christendtr. som må være død før 1757 da Peder ved Ekstra påbudskatt i 1757 oppgis å være enkemann. Han hadde minst 6 barn: Bent f. 1731, Boel Kristine f. 1736 og gift med Herman Friderichsen Plade, Christen f. 1739 og gift 1773 med Maren Malene Jacobsdtr. Bang (datter av skomaker Jacob Nielsen Bang og Inger Jørgine Bang). Hendrich f.1743 og gift 1767 med Mette Maria Hansdtr. Næsted (datter av feldbereder Hans Larsen Næsted (dansk) og Karen Cathrine Møller). Hendrich var glassmester og byens brannmester i 1778. Christense f. 1745. Mette Maria f. ca 1745 og er den som i 1801 er enke og 65 år. Hun har jeg ikke funnet i kirkeboken. Den andre familien Gay var trelasthandler Hans Erichsen og hans kone Inger Jensdtr. Gay død først i 1720 åra. Inger var født på Jylland og er muligens i slekt med Peder Bendtsen Gay. De hadde sønnen Jens Hansen Moss gift med Inger Svendsdtr. Ramberg. De hadde sønnen Hans Jensen Gay, apoteker søm er død i Vestindien ved skifte etter moren i 1766 og er nok den som Berit Knudsen nevner som apotekersvend i Bergen. Jacob Gay har kanskje giftet seg i Danmark hvor har trolig har fått sin utdannelse som apoteker. Knut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 år senere...
Gjest arne kvitrud

Til (3). Finner Hans Jensen Gay i et skjøte fra Stavanger:17.4.1751 (K2-3, side 34) skjøte fra apoteker Hans Jensen Gay til Johan Gottfried Eriksen doktor medicine og statsfysikus i Bergen på hus og grunn med de dermed følgende apotekermateriale og instrumenter samt ildhus med hagegrunn beliggende mellom Hans Hoffs hus i nord og Sybilla enke etter Knut Lind i sør.I desember 1753 (K2-3, side 61) bodde Sebilla Maria enke etter Knut Lind i gaten til Østervåg = dagens Steinkargate i Stavanger. Om hun også bodde der i 1751 vet jeg ikke.Han kan da ha flyttet til Flekkefjord etter at han solgte i Stavanger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Mht. Gay kan jeg ikke tilføre noe.Men hans kone er født på Kongsberg og døpt der 26.01.1782 som datter av Ole Olsen Kørboe og Grete Henrichsdatter. Foreldrene finner du også i folketellingen på Kongsberg, han står som 'Ole-Olsen-Kaarboe' (men i folktellingen på DA finner du mange rare navn - av ulike årsaker).Et av vitnene ved vielsen Kørboe/Gay er forresten Peter Essendrop - han finner du i 1801 i arresten på festningen sammen med broren Paschal Paoli - historien om disse er velkjent, men ikke desto mer fascinerende.Det står forresten utvetydig Kørboe ved vielse og forlovererklæring. Ved dåp tror jeg det stod Kiørboe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten bagatell, Jacob Gay var vel neppe noengang kjøpmann i Christiania ? Han var handelsbetjent ( eller 'Kiøbmands=Karl') da han giftet seg, så fuldmegtig ved 'Christiania Byes Accurance Brand=Kasse', senere skriver-karl, undebetjent, kopist og på sine gamle dager bud. Men jeg kjenner ikke særlig til historien etter 1820-årene, så det kan godt være det er noe jeg ikke vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 måneder senere...
Gjest Erik Stensland

Pga skifte av epostserver har jeg ikke vært klar over at dette temaet gjenoppsto tidligere i år. Det har gitt meg svært verdifull informasjon som jeg herved takker hjerteligst for. Men som ved alle slike undersøkelser oppstår det da nye spørsmål som jeg gjerne vil prøve å få svar på: Innlegg 8 (fra Knut Thorvaldsen): hvor kom Peder Bentsen Gay fra ? I tema 17500 omtales han som garver som kom til Moss rundt 1730. Innlegg 11 (fra geir Kvamsvaag Berntsen): hva er kilden til denne informasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar til (11) vedr. kilder til min informasjon, alle yrker finnes nevnt i ministerialbøkene ved barnas dår, ved hans egen begravelse osv. Ytterligere informasjon finnes, men den ligger på PC uten kontakt med omverdenen (men er enkelt tilgjengelig, også dette primærkilder, jeg benytter aldri annet uten i tilfelle å presisere at opplysningen ikke er kontrollert)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.