Gå til innhold
Arkivverket

[#7587] Mangler Hurum i Familyserch?

Gjest Anne C. Strandslett
 Del

Recommended Posts

Nå har jeg fått til å søke i Familyserch, men har fått et nytt problem.Jeg leter etter Olaf Olsen f. 1878 Hurum og Thora Mathildte Olsdatter f. 1974 Sætre i Hurum.Olaf dukker opp i folketellingen fra 1900 og var da gift med Fredrikke Olsen og hadde to barn. Den ene var bestefaren min og han står ikke ik kirkebøkene fordi familien tilhørte dissentermenigheten i Hurum. Hvordan kan jeg finne ut mer her?Dette gjelder ikke for Thora. De var (såvidt jeg vet) ikke i familie. Faren hennes het Ole Larsen og var smed i Sætre. Likevel får jeg ingen match.Kan noen hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Familysearch er veldig ukomplett. Det mangler masse! Du må nok evt. på arkivet for å finne folkene dine. det er ikke alt som lar seg finne via sofaen, og dessuten, alt du finner på familysearch bør du få bekreftet med egne øyne i originalkildene. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dissenter intet samfunn står det under trossamfunn på folketellingene.Jeg antar de tilhørte pinsemenigheten.Så er det rettet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei igjen, Anne!Min erfaring er at det tynnes ut med kilder på Familysearch etter 1860-70. For å finne ut hva som er registrert på den enkelte kirke, kan du trykke på "tall-linkene/kildelinkene" nederst på siden - da får du ofte vite mer...Dette har de registrert for Hurum: Døpte 1715 - 1815 tilsammen 2956 personer, vigde 1710, 1715-1781, 1783-1815 tilsammen 807 ektepar. Så du må nok bla i originalene, om ingen kan hjelpe deg med det.Er forøvrig helt enig med Laila i at det er lurt å dobbeltsjekke det du finner, uansett hvor, så lenge du ikke har funnet det i originalkilden selv! Lykke til med letingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal dere ha!Selvfølgelig dobbelt og trippelsjekker jeg alt, men jo kortere dater jeg har med micro-filmene, jo bedre. Jeg blir bilsyk av å se på sidene som flyr forbi! Spørs om jeg ikke bør skaffe meg noen papirkopier av de mest aktuelle kirkebøkene etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva McKenna

Hei! Har du hørt om sjøsykearmbånd? Det er smale bånd med en liten ertlignende klump du spenner rundt håndleddene; klumpen sitter to fingre opp fra bøyen på håndleddet, rett over pulsåren. Dette skal virke på balansenerven, og funker godt for mange, meg inklusiv, både til sjøs og på filmlesing. Mvh Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hmmm,Bilsyk og sjøsyk av raske kildesøk?! Kanskje vi egentlig også burde arkiv-vaksineres som barn slik at vi i hvert fall unngår problemer med tørr hud og irritert hals i kontakt med diverse originalprotokoller. ; )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hvor fant du dem i 1900? I FT 1900 fant jeg en Olaf Ols. f. 1878 Asker el. ug. stenhugger på Volden i Hurum. Og så fant jeg Thora Mathilde Ols. f. 1874 Hurum, gift m. Karl Johan Jans. fabr.arb. f. 1871 Sverige. Krk.bok Asker: Olaf Olsen f. 25/8 1878 dpt. Tanum krk. Foreldre grd.kar Ole Olsen Gudim store f. 1848 og Lovise Kristiansdt. f. 1854. Det fantes også en Ole f 9/11 1877, foreldre sagmester Ole Larsen Snarøya ø.B. f. 1841 og kone Karen Iversd. f. 1846.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olaf Olsen står under Strømmen, Vestfold, Fossekleven arbeiderbolig, 1900-tellingen. Gift med Fredrikke Olsen og barna Herman (bestefar) og Mikal. Det er her problemet begynner. De var ikke medlem av statskirken. Bestefar var ikke døpt. Og nå vet jeg ikke hvor jeg skal begynne å lete.Thora og Karl Johan Jansen stemmer, det er oldeforeldrene mine og svigerforeldrene til Herman. Jeg har også funnet faren til Thora, Ole Larsen. Her regner jeg med at det bare er å brette opp ermene og lete i kirkebøkene.Med Karl Johan, derimot, har jeg ikke hatt hellet med meg. Jeg har bare gjort noen spede forsøk i den svenske databasen. Jeg har liksom lagt han litt på vent i håp om at jeg skal bli litt flinkere i gamet!En ting til: Farmor - Lulli Cecilie Mathilde Ludvigsen f. 1890 - var "uekte" barn. døpt i Tranby kirke 9.11.1890. Faren - Ludvig Andreassen, Drammen, stakk og moren Ingeborg Martinsdatter døde tidlig (ca. 1892) . Etter gjentatte mislykkede søk i 1900-tellingen, kom jeg tilslutt over en Lully Fredriksen, pleiebarn, fattigvesenet, på Rype gård i Lier. Jeg vet at hun vokste opp på Rype. Så dette er nok riktig. Men er det noe sted hvor jeg kan få forklaring på navneskiftet? Om det da er henne?Takk forresten for kvalmestillende råd! Det er utrolig hva man kan få hjelp med i dette forumet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.