Gå til innhold
Arkivverket

[#7590] Skreddere

Gjest Lill-Reidun Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lill-Reidun Andersen

HEI Jeg lurer på om noen kan fortelle meg noe om skreddere i Opslo ( Gamlebyen ) i Cristiania. Min oldefar, Karl Martin William Kristensen født 01.12.1838 døpt i Gamlebyen Kirke ( Oslo Hospital ), hans far Cristen Chritopher født 1803, trolig på samme sted og hans far igjen Christopher Augustinussen var alle skreddere. Min oldefar bodde som familiefar I nedre Bekkelaget, Jomfruhagen. Hilsen Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva McKenna

Hei Lill-Reidun! Jeg kan desverre ikke fortelle deg noenting om skreddere i hverken i Oslo eller andre steder,-- men, jeg kan fortelle deg littegrann om Jomfruhagen, som lå under Jomfrubråten gnr.152, bnr.3. Dagens adresse på Jomfruhagen ville ha vært Mosseveien 130, Nedre Bekkelaget. Kommer du Mosseveien sydfra, innover mot Oslo, ville du ha funnet Jomfruhagen opp i skråningen til høyre litt etter dagens Bomstasjon ved Bekkelagsbakken. Jeg har et bilde som angivelig viser Jomfruhagen og (Bekkelags)Kollen. Jomfruhagen, og naboen i syd,``Hvile og serveringsstedet`` Vandingssten ble revet da Mosseveien ble utvidet, og Kollen ble skutt bort for å gi plass til vei og kaianlegg. Mailer du meg kan jeg sende deg bildet: eva.mckenna@btinternet.com Med hilsen Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Byhåndverkerne var medlemmer av laug. Det finnes protokoller for svenneprøver, mesterprøver og håndverksbrev. Protokollene er i magistratsarkivene eller egne laugsarkiver i Statsarkivene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.