Gå til innhold
Arkivverket

[#7591] Etternavnet PENDLEMAN

Gjest Trond Myrvang
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Myrvang

Dette "Pendleman" er brukt som etternavn på en av mine forfedre, nemlig Christian Frederik Pendleman, født 1751 i Bærum. Et av hans barn,Hans Christiansen Pendleman er født 1776 i Røyken, Buskerud.Kan noen si meg hvor i verden dette navnet stammer fra? Det er jo ikke særlig norskklingende,er det et reelt etternavn eller..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Ifølge Familysearch hadde Christian Fredrerik Pendleman (død 20 Nov 1791) og Berte Marie Jonsen (død 8 Jul 1792) fem barn. Hans Christiansen Pendleman (16 Jan 1776 - 22 Jan 1848) gift 18 Jun 1801 med Johanne Jonsdtr. (12 May - 6 Feb 1849) var den yngste, og paret hadde seks barn: Joen (1802-1807), Maren (1805-1807), Maren Jørgine f. 1807, Johan f. 1810, Magnus f. 1817, Bernt 1813-1861.Bernt hadde to sønner med sin første kone, Ingeborg Haakensen: Hans 1837-1910 og Henrik 1840 født på Follestad i Røyken. Og fire barn med andre kona, Anne Kristine Jørgensen: Ingeborg f. 1844, Johan 1847-1895 (Nord Dakota - 9 barn), Matea 1851-1918 og Julius 1856-1942 (Utah- 7 barn).Magnus hadde 10+ barn, med sin Martha Olsdtr. også der et par i USA.Så det er tydeligvis slekt i utlendighet her, men dem kjenner du sikkert til - og navnet er i bruk i USA i dag, men navnets opphav fant jeg ikke mer på, beklager! Kanskje andre kan hjelpe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Taraldsvik

Trond Myrvang !Denne Christian Frederik Pendleman er også en av mine aner, så det hadde vært veldig hyggelig å komme i kontakt med deg.Vi har sikker info å utveksle. Min e-mail adresse er : h-p.taraldsvik@telecom.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 år senere...
Gjest Stian Kristiansen

Hei. I følge folketelling 1801 i Røyken var Christian Frederik Pendlemans kone Berte Marie Jonsen fortsatt i live og bodde hos sin sønn Frederik Christiansen og hans kone Karine (mine 4xtippoldeforeldre). Han var husmann under gården Wear (Lenke). FamilySearch foreslår både Bærum og Tyskland som fødested på Christian Frederik, og Bærum og Røyken på Berte Marie. Er det noen som har funnet mer ut om hvor Christian Frederik Pendleman og Berte Marie Jonsdatter kom fra ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
Gjest Eva Fredriksen.

Hei. Jeg ønsker også å vite mer om Christian Frederik Pendleman og Berte Marie Jonsdatter. Og til Stian fra Drøbak. Frederik Christiansen og Karine Joensdatter er mine 3 tipp. Vet du hvor og når Karine er født?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.