Gå til innhold
Arkivverket

[#7597] Malene Midthun og Peder M. Valle, Fana.

Gjest Ole P. Gamme.
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole P. Gamme.

Søker etter forfedre til min kones bestemor, Oline Mathilde Midthun født i Fana, Bergen 4.5.1893, gift med Dagfinn Sæthre, født i Hop, Fana 9.10.1889. Olines foreldre het Malene Midthun, født 1863, død 1951,gift 1886 med Peder M. Valle født 1862, død 1951. Dette er eneste opplysninger vi har om disse. MVH.Ole P.Gamme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Foreldrene til Malene Monsdtr, (Store-)Midttun i Fana .f.1863 var Mons Larsen Midttun 1832-79 og Malena Hansdtr.Store-Milde 1822-?Foreldrene til Mons Larsen Store-Midttun:Lars Monsen Store-Midttun 1778-1836 og Anna Johannesdtr. Valle 1794-1880Foreldrene til Malena Hansdtr.Store -Milde,Fana :Hans Ulriksen Skaten(Kvalem)Møllerup f.1793 i Tysnes.d.1860 og Anna Jonsdtr.Flornes f. 1798 i Tysnes d.1875. Malene Christine er nevnt som bruker på Store-Midttun br.2 sammen med mannen Peder Olson Valle.Dette kan en lese mer om s.294-295 og s.668 i Fana Bygdebok,og Ættesoga b.4 av Jacob Larsen.Jeg vil anta Peder Olsen Valle er født på garden Valle i Os.Det er ikke så mange Valle garder i nærheten av Fana .Mvh Geir Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linda Østby

I 1865-tellingen fant jeg Peder Olai Monsen 4 år på Valle i Birkeland sogn, Fane prestgjeld. Foreldre: Mons Johannesen 58 år og Synneva Nielsdatter 41 år + søsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linda Østby

I 1900-tellingen finner du Peder Olai Monsen, Malene Monsen og Oline på Store-Midtun. Og da ser det ut til at Fana bygdebok har feil ang etternavnet til Peder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Uffda!....Valle ligger i Fana, det burde jeg vite ("Vadlabakkane").Skjønner ikke hvorfor jeg blander Os inn i dette.Denne Peder Olai Monsen, som Linda nevner, er faktisk nevnt som bosatt på Midttun.(s.336 i Fana bb b.4).Men om det er den samme som er nevnt som Peder Olsen Valle, på Store-Midttun er ikke godt å si.Jeg ser ikke noen umiddelbar grunn til at han skulle hete Olsen ?Eller er det en glipp i Fana-boken ?Mvh.Geir Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Det ble litt "kryssskriving" dette.Goddag mann .. kan det se ut som.Da får jeg ta frem blyanten min på side 295 i Fana b.4.Men det har jeg gjordt før.Mvh.Geir Eide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole P. Gamme.

Tusen takk til Linda og Geir. Jeg har ikke laget statistikk, men etter nesten dagelig besøk på Digitalarkivet i 2 år, tror jeg Vestlandet må være den landsdelen med flest slektsgranskere og personer som yter hjelp til andre. Har noen tips om hvordan jeg skal finne ut mer om Peder Olai Monsen Valles foreldre Synneva Nielsdtr. f.ca 1825, og Mons Johannesen f. ca 1808? Jeg har også prøvd å finne min kones oldeforeldre Jakob Peders. Sæthre og Gertrud Sæthre født Valen i folketellingen for 1900. De bodde da på Ekelund skole i Hop.Jakobs forfedre har jeg, men Gertrud f. 1.7.1857 finner jeg ikke i 1865 tellingen. Hennes foreldre skal være Martha og Jon Valen, det er alt vi vet.Hvor var Valen? MVH.Ole P. Gamme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Hei Ole-Hvor sikker er du på farsnavnet til Gertrud ?Når en ser, her under, på ft.1875 Valen i Fjelberg, Hordaland, ligner det svært mye på dine folk.Det kan faktisk se ut som et "samboerforhold" mellom Gjertrud og Jakob.Men farsnavnet til Gertrud er Thorsdatter.Digitalarkivet: 1875-telling for 1213 Fjelberg. 641 13 Fjelberg 26 Vahlen søndre 3Gjertrud Thorsdatter k Logerende ug Forsørges af Lærer J. Sætre 1856 Eid Fjælberg bJakob Sætre m Tilreisende ug Privatskolelærer 1854 Gloppen mtDersom du mener dette er dine folk,finner du Gjertrud under Valen ved ft. 1865 også.Men foreldrene bor ikke under samme husstand, desverre.Hvis du ikke får svar,med det første, kan jeg se i kb. for Fjelberg ved anledning.Mvh.Geir Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole P. Gamme.

Hei Geir,(og andre). Takk igjen, jeg tror ganske sikkert at denne Gjertrud er den rette. Vi har hørt at Jakob tok seg av en ung jente som senere ble hans kone og viktige støttespiller i hans arbeid for åndsvake.De fikk sjøl 9 barn, men jeg finner ikke familien i 1900 tellingen for Bergen. Her må det være mangler,er ikke de som bodde på instutisjoner kommet med? Nå finner også jeg Gjertrud i 1865 tellingen på Valen. Der bor også Marthe Johnesdatter, tjenestepike, enke 45 år,født Fjelberg. Kan dette være mor til Gjertrud, og våre opplysninger om at foreldrene het Martha og John være en misforståelse? Kjenner noen til denne Marthe Johnesdatter, og hvem hun var gift med? Hilsen Ole P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Det kan passe bra med Martha Johnesdatter som mor.I "Familysearch" er det registrert en Gjertud Thorsdatter døpt 30.8. 1857 Eid,Hordaland.Foreldre :Thor Anderssen og Martha Johannesdatter.Eid henspeiles trolig til Eid sokn i Fjelberg prestegjeld.Valen hører til dette soknet i ft, 1865.Det er litt rart at en ikke finner Jakob Sætre i ft 1900.Jeg har søkt i både Fana og Bergen etter han. Eikelund lå under Tveitarås.Det har vel hørt til Fana frem til 1964, om jeg ikke er helt på geografisk villspor igjen.Karl Egil Johansen har i Fana bygdebok b.3 skrevet fyldig om både Eikelund offentlige skole og,ikke minst,Jakob Sætre.I boken er Jakob og kona Gertrud er avbildet sammen med 8 av barna.Mvh.Geir Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Jeg kikket i bygdeboken for Eid og Fjelberg sokn.Kvinnherad b.5 av Anders Havnelid.Her blir det oppgitt at en Gjertrud Johannesdatter, Valen (GJV) f.1841 blir gift med Jakob Sætre, skolestyrer i Fana.Jeg har sjekket fødselsdatoen til denne GJV, og 1841 er riktig i følge kb. Fjelberg (Avskrift av Johan Heggebø).Jeg forstod deg slik,Ole, at dere hadde fødselsdatoen til din Gjertrud Valen.Er det riktig?.Denne GJV og familien finner ikke forfatteren av Kvinnherad b.5 igjen i ft.1865.Uansett,Gjertrud Thorsdatter,Valen ble født utenfor ekteskap 2.7.1857 og døpt i Fjelberg 30.8 samme år.Foreldre:Ungkarl Thor Anderssen, Stødle (Se Etne p.g.,Stødle sokn) og enke Martha Johannesdatter (sic),Valen.Du reagerer sikkert på farsnavnet til Martha.Det gjorde jeg også.Disse ulike farsnavnet har sine forklaringer. Hun blir nevnt som både Johnesdatter og Johannesdatter, ved dåpen til barna fra ekteskapet med en Arne Eriksen, Myklebust fra Kvinnherad.De ble gift 1849 i Fjelberg.Martha og Arne fikk flere barn.To av de finner jeg igjen ved ft.1865 under Valen og Handeland (nabogard til Valen):*Johne Arnesen Tjenestedreng ug 16 m Fjelberg *Mari Arnesdatter Tjenestepige ug 13 k FjelbergArne Eriksen døde i 1854 da han fikk en furu over seg.Når Martha og Arne gifter seg i Fjelberg er faren til Martha nevnt som John Tørressen.Denne John Tørressen og kona Gjertrud Johannesdatter,Dalstøl (under Handeland)Fjelberg* ble gift ca 1818.Martha ble f.16.5.1821 og døpt 18.5.1821.Rundt 1839 flyttet familien til Sandvoll i det som den gang hørte til Holmedal sokn i Skånevik p.g.Sandvoll er nabogard til Handeland, men de hørte til hvert sitt prestegjeld.I "Skåneviksoga I,Gardar og ætter i Holmedal" av Anders Haugland er Jon Tørresson og kona nevnt uten barn.Men det kan forklares ut fra at Martha ble hverken født,konfirmert eller gift i Holmedal sokn.I Kvinnherad b.5 er denne familien nevnt på Dalstøl under Handeland.Her er det ikke nevnt hvor Martha ble av.For å komme videre på ætten til Thor Andersson Stødle, må du sannsynligvis få tak i Etne b.4 Folket i Stødle sokn, av Ståle Dyrvik eller kirkebøkene fra området.Det finnes også en gard som heter Stødle der.De gardene, utenom Etne, som er nevnt her ligger i dag alle i Kvinnherad kommune.Mvh.Geir Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole P. Gamme.

Kjære Geir. Igjen takk for flott hjelp. Etter din granskning, og ved hjelp av et utklipp om slekta til en Magne Valen, sendt til oss fra en av min kones slekninger, Jakob Skarstein, er dette hva jeg har kommet fram til:Marta Dahlstøl (1821-1900) datter av John Tørresen (1789-1849) og Gjertrud Johannesdatter Dahlstøl (1778-1852),ble gift i juli 1849 med Arne Erikson(Walen)husmann på Vaulo (Valen) i Kvinnherad. Hans foreldre var Erich Arnesson Ask (1787-1867)og Marie Tørresdatter Myklebust (1797-1840). Marta og Arnes barn:Jone, død 13 dager gammel, han hadde også en dødfødt tvillingbror. Jon Arneson Walen (1850-1927), Marie Arnesdatter (f.1853) Arne døde i 1854. Marie ble bortsatt til en gård på Valen, mens Marta fikk arbeid som budeie hos kaptein Undahl på Valen, her vokste Jon opp. Den 1.(2.?)juli 1857 fikk Marta en datter til. Gjertrud (1857-1929) Far: Thor Andersen Støle. Det var denne Gjertrud som ble gift med Jakob Sætre) Hun var utdannet lærerinne. Marta flyttet senere til Bergen og bodde sammen med datter og svigersønn. Hvem denne Gjertrud Johannesdatter Valen født 1841 var er ukjent, hun ble ihvertall ikke gift med Jakob, så her er det feil i bygdeboken for Eid og Fjelberg. Jeg skal prøve å finne ut mer om Thor Andersen Støle, og Peder Olai Monsen Valles foreldre. Tusen takk for god hjelp. Hilsen Ole P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.