Gå til innhold
Arkivverket

[#7602] Navnet Rugaard, hvor kommer det fra? Caroline Ruga

Gjest Nina Olsson
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Olsson

Hei, jeg lurte på om noen kunne hjelpe meg med å finne ut hvor navnet Rugaard kan komme fra.Min tipp-tipp-oldemor het Caroline Rugaard (f.1812 i Drammen). Navnet går tilbake til hennes oldefar som het Lage Larsen Rugaard (f.1720). Han kom fra Hof i Vestfold. Jeg finner ingen gårder med dette navnet, og lurer derfor på hvor det kommer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Solås

Hei Nina -Siden du ikke finner Rugaard-navnet som gårdsnavn i Norge, kan det vel være en mulighet for at slekten kommer fra Nord-Fyn, Danmark. Der vil du finne et gammelt gods med navnet Ruugaard. Skifteprotokollen for godset tyder på at mange var knyttet til det.For ikke å gjøre adr. så lang og vanskelig, kan du gå inn på [url="http://www.nordfynsweb.dk/navi-00-02.htmTrykk>http://www.nordfynsweb.dk/navi-00-02.htmTrykk så på "Om Nordfyn" og velg "Nordfynske slotte og herregaarde".Et utdrag av skifteprotokollen vil du finne her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Olsson

Hei, Arne, og takk for hjelpen! Jeg kunne ikke finne noen av mine i skifteprotokollen ved første øyekast, men jeg skal lete videre.Hvis det er noen flere der ute som har informasjon om de ovennevnte personene ville jeg blitt veldig glad. Kanskje det er noen som har tilknytning til den samme familien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ToreBjølgerud

I Våle, nå Re kommune ligger Ruteig, helt i nord, ikke langt fra Hof. Kan det være et annet navn på denne gården? Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Solås

Hei igjen, Nina.Lage Larsen (Rugaard) f. 1720, Hof. g. m. Margrethe Nielsen, døpt 1724 Hof, Vestfold.Barn: Bernt Lagesen Rugaard f. 15. okt. 1758, Drammen. Ole L. Rugaard f. 10. febr. 1747, Drammen. Lars L. Rugaard, f. 14. mai 1752, Drammen. Lorine Marie Rugaard f. 20. juli 1755, Drammen.Far: Lars Lagesen f. 1697, Hof. Mor: Aase Jorgensen.Lars Lagesens foreldre: Lage Larsen Hulbeck f. 1675, Hof, død 12. 04. 1741 - og hustru Berte Henriksen.Lage Larsens foreldre: Lars Olsen Hulbeck og hustru Else Lagesen.Kilde: Familysearch I. R. og F. G. R.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Christian F.Uhl

Jeg driver og forsker i røttene mine og har kommet inn på navnet Rugaard i Drammen. Har du funnet ut om det andre har skrevet på denne side er riktig? Vet du noe mer om navnet Rugaard og hvor det kommer fra? Min tip-tipp-oldefar het Frederik Christian Rugaard, født i 1780. (Jeg selv heter Christian Fredrik, så det var jo litt artig...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
Gjest Nina Olsson

Hei, Christian!Det er lenge siden jeg har forsket paa denne grenen. Slo opp i papirene mine naa for aa se hva jeg hadde.Fredrik Chr er etter all sannsynlighet min tipp-tipp-tippoldefar. Det jeg vet om ham, er at han var gift med Ellen Maria Halstensdatter (de giftet seg i Stroemsoe 22. desember 1807) og at de hadde datteren Caroline (foedt 1812). Jeg vet ikke noe om navnet Rugaard.Har du noen andre opplysninger? Jeg har funnet en del paa Family Search ogsaa, men der staar det at Fredrik Chr er foedt i 1785. Som foreldre staar Lars Lagesen Rugaard og Kari Olsen. Det staar at han er gift med Ellen Maria her ogsaa, saa det kan jo hende at det er noe feil med foedselsdatoen hans et eller annet sted.Ellen Marias foreldre staar oppfoert som Halsten Torstensen og Helle Knudsen. Dette stemmer ikke med opplysningene i innlegg 13996, Holst, Drammen. Har du kommet noe lengre med dette? Hilsen Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian F. Uhl

Takk for tilbakemelding! Har nettopp kommet hjem fra ferie, men jeg skal sjekke opp det du skriver i innlegget ditt en av de nærmeste dagene!Christian.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.