Gå til innhold
Arkivverket

[#7605] Marit Evensdatter Grandgaard.

Gjest Torleif Odland
 Del

Recommended Posts

Gjest Torleif Odland

I listen for utflytede for kirkeboken for Land i 1849 står Marit Evensdatter Grandgaard oppgitt under dato 30.maj har reist til Nord-Amerika, Marit var gift med Ole Olsen Grandgaard, begge fødd 1795.Paret hadde flere barn, min oldefar Nicolai Olsen, er fødd i 1838, og var alså bare elleve år når moren reiste. Vil en kunne finne noen steder opplysninger om de som utvandret på dette tiden, og hvor? Håper noen kan gi med gode råd i denne saken. mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arvid Fardal

Hei. Jeg har opplysninger om Marit Evensdatter - Grandgard. Hennes sønn Sivert Olsen er min tipp-tipp oldefar. Han flyttet til Hafslo i Sogn i 1850.Nicolai flyttet til Sogndal i Sogn. Jeg har også funnet ut at Marit reiste til Amerika, men jeg har ikke funnet ut noe om når.Nicolai sin sønn Peder reiste til Amerika ca. 1900. Jeg har hatt besøk av en slektning av Peder - Dore Antonello (Nicolai er hennes tip-oldefar). Henne bor i New York. Henne skulle undersøke mer om Marit, men jeg har ikke hørt noe mer enda.Har du flere opplysninger om Nicolai? Han hadde flere sønner som utvandret til Amerika.Hilsen Arvid Fardal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Dette var kjempemoro, send meg E-postadressen din Arvid, Nikolai er min oldefar. E-postadressen er:odlando@online.no Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...
Gjest Tor Rustad

Torleif; i en epost til meg i forbindels med søket etter Nicolai (30410, Lenke) forstår jeg det som om du har identifisert Marit's emigrasjon.Har du en lenke?Legg gjerne ved andre relevante lenker.Neste spørsmål: Reiste mannnen Ole O. Grangård også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Torleif Odland

Opplysninger gitt til meg av Ole Arild Vesthagen, og Arvid Fardal.I kirkebok for Land står der i året 1849 under dato 30 mai'Gift kone Marit Evensdatter Grandgaard' oppgitt fødselsår 1795, og at hun reiste til Nord Amerika. På samme dato oppføres det en ungkarl Morten Monsen f.1.3.1817 som reiser fra Hov i Land til Nord Amerika, jeg tror ikke disse var i familie.I flg. passasjerlisten så har disse reist med 'Benedicte' som drog 9.juni 1849, en god uke etter Marit ble registrert av presten på Land. Hennes mann Ole Olsen Grandstad har med andre ord blitt igjen i Norge, med endel ugifte barn, den yngste sønnen, min egen oldefar Nikolai Olsen var fødd i 1838.Det kan se ut til at den Ole Olsen som nevnes på Sørbergeie ved f.t. i 1865 er hennes mann, men der står det skillt og konen flyttet til Amerika.(merkeligt)Ole dør på Sørbergeie 4.aug. 1885 som fattiglem. Om denne Marit kan en spekulere, og fabulere mye. Var hun virkelig skillt?For med samme skip fra Drammen reiser en Johan Christoffer Testmann, fødd 1.3.1834, i passasjerlisten finner en også en J.T. Testmann,far og sønn sansynligvis,og den siste er 55 år. Folketellingen for nordmenn i Wisconsin i 1860 forteller om en som heter Jon Tesmann og hustru Mary Tesmann, han 63 år hun 65 år, alderen hennes stemmer jo utmerket.Folketellingen i 1880 for samme stat, nevner Mary som enke 83 år gammel. Finnes det noe håp om å løse en slik nøtt?Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.