Gå til innhold
Arkivverket

[#7609] Helge Jermundsen, f 1752 Soknedal (Sokna) ?

Gjest Svein Bjarøy
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Bjarøy

Jeg søker etter Helge Jermundsen f. 1752 i Soknedal - iflg. bygdebok for Hof i Vestfold da han bosatte seg der senere. Søkt litt rundt og har kommet til at det må være fra Sokna el tidl. Soknedal. Er det noen som har tilgang på kirkebøker for Soknedal på Ringerike under Norderhov som kan være behjelplig med å bekrefte dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

På FamilySearch ligger det en innførsel på en Helge Gjermundsen født "about" 1752 i Soknedal, SØR-TRØNDELAG, og faren er oppgitt til "Jarman Gjermund".Vedkommende som har lagt inn dette har i hvert fall ikke brukt noen kirkebok, og navnet på faren virker også litt mistenkelig. Mye av døpte for Norderhov er avskrevet og er tilgjengelig i FamilySearch, men jeg vet ikke hvor langt frem i tid opplysningene er lagt inn. I hvert fall sees ingen Helge Gjermundsen/Jermundsen der under døpte i Norderhov.Kirkebøker for Norderhov er mikrofilmet og finnes til utlån på Riksarkivets lesesal. I en 15-20 årsperiode før ca. 1740 er mesteparten uleselig pga. dårlig kvalitet på avfilmingen kombinert med lys skrift i originalen. Men perioden etter 1740 er for størstedelen fullt leselig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Bjarøy

Jeg har også sett dette på Family Search og sjekket det videre ut med kirkebøker der og det er ikke riktig. Det finnes også et Soknedal på Vestlandet og Sognedal nå Sokna som er aktuelle steder. Imidlertid så er det vel ikke særlig tenkbart at en person ca 1780 reiste fra Trøndelag eller Vestlandet for å bosette seg i Hof i Vestfold. Det virker for meg mer sannsynlig at det nærliggende Sokna kan være aktuellt. Har tittet på kirkebøkene i Riksarkivet, men kirkebøkene i Norderhov skal være lagt på data av Ringerike Genealogisk Datasentral og jeg hadde håpet at noen som måtte ha tilgang på dette kunnet sjekket det for meg. Finnes det noen som har tilgang på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurli Heimsbakk

Hei!Uten og være 100% sikker er Gjermund og Helge ikke navn her fra Soknedal i ST - ingen Helge eller - så det må nok være fra en annen plass..GH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Bjarøy

Takker for svaret og jeg har sjekket kirkebøkene for Soknedal i Sør-Trøndelag og ikke funnet vedkommende og også sett at navnene ikke stemmer. Holder derfor en knapp på Sokna på Ringerike. Håper at noen der kan hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorleif Solberg

Jeg kan gi følgende opplysninger: Dpt.21/9-1755 i Lunder kirke: Gjermund Gillerdalen og Kari Østensdt.s barn Helge. Faddere: Thomas Eidsgard, Henrik Havikeie, Helge Henriksen, Kirsten Eidsgard og Marte Henriksdt. Under ekstraskatten 1762 er oppført: Gjermund Olsen Bergsrud, husmann, Kari hans kone og Ole Gjermundsen hans sønn. Lunder sokn er et anneks til Norderhov hovedsokn og ligger i Soknedalen på Ringerike. Gillerdalen er en gammel husmannsplass og er idag en liten bebodd gard. Bergsrud ligger helt på grensen mot Krødsherad. Håper dette kan være til noen hjelp. Vennlig hilsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.