Gå til innhold
Arkivverket

[#7611] Andrine Larsdtr, Båstad

Gjest Lill-Reidun Andersen
 Del

Recommended Posts

Hennes foreldre var Lars Hansen Buen, husman og Johanne Fredriksdtr.Hvor kom dem i fra. Jeg har ingen årstall på noen av dem, men Andrine ble gift 25.11.1892 med Johan Anton Andersen født 1864 i Trygstad. Hilsen Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Gran Skjæret

I folketellinga for 1900 finner jeg en Joh. Andersen f. 1864 i Smaalenene. Han er fabikkarbeider ved kemisk fabrikk og arbeiderhustru Andrine Andersen f. 1874 i Smaalenene. De bor i Lilleakerlunden i Aker kommune.Bodde Andrine i Båstad da hun giftet seg? I så fall kan en jo se om hun evt. finnes blant konfirmantene noen år tidligere, eller om hun er å finne blant innflyttede til kommunen. Der bør det stå hvor hun bodde før hun kom til Trøgstad. Siden 1900-tellinga sier at hun er født i Smaalenene, skulle det være mulig å finne henne blant døpte i en eller annen Østfoldkommune, men det er litt av en jobb. Hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Astrid. Det er min oldefar og oldemor og jeg kjenner til deres historie. Andrine Andersen født Larsdtr, Båstad som er i Trygstad. Det er hennes foreldre jeg leter etter. Far Lars Hansen, Buen og mor Johanne Fredriksdtr. Om disse så har jeg ingen ting å henge med på, det eneste er navnet Buen sm jeg tror er et navn på en husmansplass. Hilsen Lill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Gran Skjæret

Hei igjen Jeg er klar over at det er dine oldeforeldre du leter etter, men jeg forsøker å finne en måte å komme videre bakover på, via Andrine. Er du helt sikker på at Buen er riktig? Kan det være Tuen eller Thuen i stedet. Så vidt jeg kan se er ikke Buen navn på noen plass i Østfold, men en vet jo aldri. Hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Astrid. Ja sikker kan man aldri være for navn kan staves og utales på forskjellige måter,men jeg tror ganske sikkert at det er Buen. Dette er ikke lett,men jeg finner dem nok. Jeg brukte 2 år på å finne min egen bestefar så det tar tid. Hilsen LILL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Astri.Andrine er født i Båstad, muligens på Holmen av Håseter.Kan Buen være navnet på en lokal plass, uten bygninger. Hilsen Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei Lill! Nå har jeg fått sett litt på Andrines familie slik jeg lovet deg: Andrines foreldre var husmann Lars Hansen og Johanne Fredriksdatter. Lars var født den 10.okt.1846 på Gotfred under Gangnæs i Hemnes sokn, Aurskog-Høland, Akershus, konfirmert i Hemnes kirke den 14.okt.1860 og døde den 26.jun.1926 på Nygaard under Sentvedt i Trøgstad. Hans foreldre var husmann Hans Larsen og hustru Ingeborg Andersdatter. Ingeborg ser ut til å bo som enke hos sønnen Lars på Holmen under Hersæter i Trøgstad ved folketellingen i 1875. Johanne var født den 21.feb.1847 på Jaserud til Skjæringrud i Trøgstad, konfirmert i Trøgstad prestegjeld den 12.okt.1862 (hun bodde da på Fransrud) og døde den 08.jan.1894 på Buen av Bjørnstad i Båstad sokn, Trøgstad. Johannes foreldre var husmann Fredrik Hansen og hustru Karen Paulsdatter. Johanne flyttet omkring 1868 fra Trøgstad til Gotfred i Høland, hvor hennes senere mann også bodde. I 1868 fikk de sønnen Karl Fredrik sammen der, men de giftet seg først i 1870. Lars ble som enkemann gift for andre gang i Trøgstad kirke den 28.jul.1895 med Kirstine Eriksdatter (f. 02.mai.1851 i Östervallskog, Sverige som datter av soldat Erik Olsson Iversberg). Lars var nå dagleier bosatt på Sentvedt i Trøgstad. Ved sin død mange år senere kalles han igjen husmann. Jeg vet om følgende barn, men det kan være flere: 1. Karl Fredrik (f. 1868 i Høland), 2. Inga Mathilde (f. ca. 1870 i Høland), 3. Hilda Karoline (f. ca. 1872 i Høland), 4. Andrine (f. 25.mai.1875 på Holmen av Hersæter i Trøgstad. Konfirmert i Trøgstad kirke den 13.okt.1889. Hun bodde da op Solberg. Hun ble gift i Båstad kirke, Trøgstad den 25.nov.1892 med Johan Anton Andersen. Ved vielsen var bruden tjener bosatt på Kirkeby og brudgommen tjener bosatt på Kvakstad). 5. Martin (f. 1877 på Stubberud under Sæther, meldte flytting til Lysaker i 1900), 6. Maren Sofie (f. 1880 på Fransrud under Henningsmoen), 7. Lovise (f. 1882 samme sted), 8. Josefine (f. 1885 på Buer under Bjørnstad), 9. Hans Petter (f. 1888 samme sted) og av Lars' andre ekteskap 10. Signe Johanne (f. 1897 på Nygaard til Sentvedt). Håper dette i alle fall er litt gå videre med for deg. Tenk på at Trøgstad og Båstad har separate kirkebøker fra 1878, så du må nok lete litt i begge for å finne eksakte datoer etc. på de ovenfor nevnte barn med vider. Lykke til! Mange hilsner Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

PS! Så en feilinntasting ovenfor. Det skal være Kristine Eriksdatter, ikke Kirstine. Dessuten hadde jeg glemt å nevne at hun var enke etter første ekteskap da hun giftet seg med Lars Hansen. DS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Marius. Takk for alle opplysningene. Det var artig å se når mine oldeforeldre flyttet til Lilleaker. sen Lill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.