Gå til innhold
Arkivverket

[#7617] Straff for uteblivelse fra nattverden i siste halv

Gjest Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

Jeg har studert kommunikantlistene i kirkebok for Strømsø 1766-74. Der ser det ut til at de fleste dukker opp til nattverden minst en gang i året. Jeg leter etter en dame som bare sees én gang i listene, nemlig i 1772 (men hun var i byen fra senest 1762, da hun ble konfirmert).I Chr. Vs Norske lov sees i 2. Bog, kap. 5, artikkel 26 at de som "entholder sig over et heelt Aar fra Naderens Sacramente" skal "udstaa Kirkens Disciplin", osv. - Gjaldt dette fortsatt i 1760-70-årene, eller var det blitt noen oppmykning?Jeg ser ikke bort fra at hun jeg leter etter sporadisk kan ha oppholdt seg utenfor Strømsø, det finnes også tilreisende til Strømsø som deltar i nattverden der, mens de sikkert ellers gjør det på hjemstedet.Men altså: Hvordan var det med lovpraksis på denne tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Reglene gjaldt nok til langt forbi 1800, men praktiseringen av dem kunne nok variere. Spesielt i årene under Struensee har det neppe vært like aktuelt å overholde kirketukten strengt.Vi kan vise til en artikkel om emnet:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Arild Kompelien

Ei enkel forklaring på at du ikke finner henne mer enn en gang, kan være at listene ikke er komplette for hvert år, og bosted kan forandre seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At listene ikke er komplette, er muligens riktig, skjønt de virker meget grundig ført.Når det gjelder bosted innenfor byens grenser, så er dette ikke oppført på denne tiden. Det er bare oppført fornavn og patronymikon, evt. slektsnavn for de som hadde det. Den personen jeg er ute etter hadde et forholdsvis lite vanlig navn, i utgangspunktet var det bare to personer med det navnet i byen, etter det jeg vet, og den ene hadde et slektsnavn i tillegg. Forøvrig var de to kusiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.